رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان: مراکز آموزش عالی باید به سمت دانشگاه های کارآفرین حرکت کنند

 

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان:

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان خواستار حرکت مراکز آموزش عالی به سمت دانشگاههای کارآفرین شد. به گزارش پایگاه خبری پارسیان، مهندس علی فتی با بیان این مطلب در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه پیام نور هرمزگان گفت: یکی از دانشگاههایی که می تواند زمینه ساز حرکت به سمت کارآفرینی باشد دانشگاه پیام […]

فتی 300x199 مراکز آموزش عالی باید به سمت دانشگاه های کارآفرین حرکت کنند

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان خواستار حرکت مراکز آموزش عالی به سمت دانشگاههای کارآفرین شد.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، مهندس علی فتی با بیان این مطلب در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه پیام نور هرمزگان گفت: یکی از دانشگاههایی که می تواند زمینه ساز حرکت به سمت کارآفرینی باشد دانشگاه پیام نور است که امیدواریم این دانشگاه به عنوان اولین مرکز آموزش عالی در استان باشد که چنین حرکتی را آغاز می کند. وی افزود: پارک علم و فناوری هرمزگان برای تحقق این مهم همکاری های لازم را با دانشگاه پیام نور خواهد داشت.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان همچنین با اشاره به شعار امسال مقام معظم رهبری گفت: نامگذاری امسال با نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی وظیفه جامعه علمی را سنگین تر می کند. همچنین در ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری تاکید شده تا جامعه ایران در حوزه اقتصاد روی پای خود بایستند.

به گفته فتی، سیاست اقتصاد مقاومتی با فن آوری و علوم دانش بنیان گره خورده و از آن جا که قانون مربوطه نیز تصویب شده بستر لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی با فناوری در هرمزگان فراهم است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد، در حوزه فرهنگ نیز در سالی که با این عنوان نامگذاری شده وظیفه سختی بر دوش مراکز علمی است و باید به دنبال ایجاد قرارگاه فرهنگی در حوزه اشاعه و نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی باشیم تا این مهم نیز محقق شود.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان افزود: برای احیای اقتصاد دانش بنیان باید فرهنگ کارآفرینی نهادینه شود که مجموعه پارک علم و فناوری هرمزگان امسال علاوه بر انعقاد تفاهم نامه با مراکز علمی با فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز همکاری نزدیکی خواهد داشت. وی ابراز امیدواری کرد، با اقداماتی که در راستای گسترش این فرهنگ صورت می گیرد، افراد در دورترین نقطه هرمزگان با موضوعات علم و فناوری آشنا شوند.

مهندس فتی به ظرفیت دانشگاه پیام نور در این راستا اشاره کرد و گفت: این دانشگاه بدلیل تعدد واحدها در اکثر نقاط هرمزگان می تواند بازوی خوبی برای گسترش فرهنگ کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان باشد.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری از لحاظ کمی در تمامی استان ها استتقرار یافته، افزود: وزارت علوم به دنبال کیفی سازی پارک هاست و این فرصت طلایی است تا با تبدیل علم به ثروت زمینه حضور علم و فناوری در زندگی مردم فراهم شود تا جامعه آن را لمس کند.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان همچنین خواستار تشکیل کارگروهی برای تجاری سازی فناوری در دانشگاه شد. وی افزود: این اقدام باعث می شود تا دانشگاه ها از طریق فروش فناوری برای خود کسب درآمد کنند.

مهندس فتی همچنین به مفاد این تفاهم نامه اشاره کرد و گفت: با امضای این تفاهم نامه پارک علم و فناوری هرمزگان، بررسی طرح های واحدهای فناور و شرکت های علمی و پژوهشی که از سوی دانشگاه پیام نور معرفی می شوند، در اولویت قرار می دهد و بصورت ویژه حمایت مادی و معنوی می کند.

بر اساس این گزارش، امکان استقرار جریان پژوهی واحدهای فنی و مهندسی پیام نور، استفاده از توان علمی و فنی واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری در راستای همکاری با برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه و اختصاص سهمیه به دانشگاه در جشنواره ها، نمایشگاهها، سمینارها و کارگاههای مرتبط از دیگر تعهدات پارک علم و فناوری هرمزگان از دیگر بندهای این تفاهم نامه است فتی به آن اشاره کرد.

در این مراسم همچنین دکتر صمد حمزه ای رئیس دانشگاه پیام نور هرمزگان به نقش و جایگاه پارک علم و فناوری هرمزگان اشاره کرد و گفت: هرمزگان یکی از موفق ترین پارک های علم و فناوری کشور است که توانسته پویایی را در این استان بوجود آورد.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت علمی پیام نور در راستای گسترش فناوری گفت: حرکت صرف آموزشی دانشگاهها موفقیتی به دنبال ندارد و آن چیزی را که می تواند کمک کند فعالیت در حوزه پژوهشی و فناوری است.

حمزه ای، همکاری های مشترک را نتیجه بخش دانست و گفت: نتایج همکاری های مشترک در دنیا نتیجه داده و من معتقدم مجموعه ای کامل و موفق خواهد بود که در کنار هم فعالیت مشترک داشته باشند. وی ابراز امیدواری کرد، با سرمایه گذاری هایی که نظام در این زمینه کرده بتوانیم به اهداف ترسیم شده نزدیک شویم. حمزه ای، رمز موفقیت در این عرصه را استفاده از نیروهای فرهیخته عنوان کرد و گفت: بکارگیری این نیروها باعث می شود تا چرخ مملکت درست بچرخد.

وی ابراز امیدواری کرد با امضای این تفاهم نامه جایگاه هرمزگان در علم و فناوری ارتقا پیدا کند.

رئیس دانشگاه پیام نور هرمزگان همچنین به تعهدات این دانشگاه در امضای تفاهم نامه اشاره کرد و گفت: دانشگاه پیام نور برای انجام پروژه های پژوهشی کاربردی، شرکت ها و واحدهای فناور مستقر در پارک را در اولویت قراردهد. وی اضافه کرد، این دانشگاه همچنین مطابق ضوابط، امکانات پژوهشی، آزمایشگاهی، کارگاهی، کتابخانه و اطلاع رسانی مورد نیاز شرکت های تحت پوشش پارک را تامین کند.

حمزه ای بیان داشت: با امضای این تقاهم نامه، دانشگاه متعهد می شود امتیاز پژوهشی داوری طرح های ارزیابی شده توسط دانشگاه را محاسبه و در سوابق پزوهشی آن ها لحاظ کند.

حمایت از سمینارها، کنفرانس ها، کارگاههای تخصصی دانشجویی پارک، ترغیب و تشویق اعضای هیات علمی پیام نور به منظور خدمات فنی و مشاوره ای و همکاری مستمر با پارک و تلاشی برای گسترش فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه از دیگر تعهدات دانشگاه پیام نور است که رئیس این دانشگاه به آن اشاره کرد.

گفتنی است، این تفاهم نامه برای مدت زمان سه سال به امضا رسید که با توافق طرفین نیز قابل تمدید است.

منبع هرمز