رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی: واردات برخی کالاها سلامت مردم را نشانه گرفته است/ اگر قرار است وارداتی صورت بگیرد باید اولویت با کالاهای ضروری باشد

با اشاره به واردات کود انسانی طی چند ماه اخیر از ترکیه عنوان کرد: این نوع واردات و واردات محصولاتی مانند خاک یا غذای حیوانات از کشورهای دیگر برای یک کشور با اقتصاد باز و یا کشوری با حجم صادرات بالا نه تنها بد نبوده بلکه مفید هم هست اما برای کشور ایران که اقتصاد آن با تنگناهای زیادی مواجه است نه تنها اشکال دارد بلکه زیان زیادی به تجارت داخلی وارد می شود.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان خبر به نقل از  بیژن صفوی، رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص واردات برخی از کالاها که ظاهراً غیر ضروری هستند اظهار داشت: در بحث اقتصاد بین الملل به طور سنتی یک سری استراتژی ها وجود دارد که معروف ترین آنها سیاست های جایگزینی واردات است و دیگری هم استراتژی توسعه صادرات است که در اقتصاد بین الملل پایه ای هستند.

وی با بیان اینکه امروزه نظامات بین المللی تغییر کرده و راهبردها به سمت توسعه تجارت پیش رفته است و واردات و صادرات در نظریه های جدید به شکل کلی مطرح نیست؛ در نظریه کلاسیک اولویت با صادرات بیشتر بود و هر کشوری صادرات بیشتری داشته و واردات کمتر، یک کشور توسعه یافته محسوب می شد.

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در دوره های قبل مازاد تجارت یعنی پیشی گرفتن صادرات از واردات بسیار حائز اهمیت بود، عنوان کرد: در نظریات جدید اقتصاد بین الملل دیگر این مساله مهم نیست و اصل مساله حجم تجارت است یعنی کشوری که حجم تجارت بالایی داشته باشد توسعه یافتگی بیشتری دارد که این موضوع فارغ از  حجم واردات و صادرات به صورت مجزا است.

صفوی با اشاره به اینکه در نظریه جدید مجموع صادرات و واردات بیشتر محاسبه می شود عنوان کرد: این موضوع به معنای این نیست که صادرات به شدت افزایش پیدا کند و واردات کم باشد و یا برعکس واردات نسبت به صادرات پیشی بگیرد این مورد هم خوب نیست.

وی با تاکید بر اینکه در هر کشوری باید نسبت واردات و صادرات حفظ شود عنوان کرد: حتی اگر واردات از صادرات پیشی بگیرد و این موضوع به توسعه یافتگی یک کشور کمک کند، اشکالی ندارد اما باید در نظر داشت نسبت واردات و صادرات بر اساس شرایط کشوری سنجیده می شود.

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی در ادامه گفت: به عنوان مثال اگر یک کشوری برنامه ریزی داشته باشد که در یک مقطع زمانی افزایش واردات داشته و یا کسری تجاری داشته باشد این موضوع در کنار پازل های دیگر اقتصاد آن کشور مثبت تلقی می‌شود ولی این موضوع برای یک مقطع زمانی خوب است نه به صورت دائمی.

صفوی با تاکید بر اینکه حتی در نظریات جدید اقتصادی صادرات هم امری مثبت تلقی می شود عنوان کرد: در اقتصاد ایران 86 درصد واردات متعلق به واردات کالاهای واسطه‌ای، سرمایه ای و مواد خام است یعنی از این واردات برای پیشبرد اهداف اقتصادی و مواد خام کارخانه ها استفاده می شود و به توسعه پیدا کردن اقتصاد کشور کمک می کند.

وی در ادامه افزود: چیزی حدود 14 درصد از واردات به کالاهای مصرفی در کشور تعلق دارد که ضرورتی برای واردات آنها وجود ندارد، مبانی علمی در دنیا می گوید این واردات در صورتی مثبت و موفق است که بتواند در یک پروسه زمانی واردات کالاهای ضروری خود را کمتر کند و از طرف دیگر برخی کالاهای غیر ضروری را به کشورش وارد نکند.

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: کشورهایی بوده اند که از این نظریات پیروی کرده و برای یک مدت واردات خود را افزایش داده تا مسیری برای رسیدن به افزایش صادراتشان باشد از همین رو این کشورها در اقتصاد بین الملل یک الگو بوده و به خوبی پیشرفت کرده اند.

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی یکی از ضعف های بخش خارجی کشور ما این است که هیچگاه استراتژی جایگزینی واردات را در کشور به خوبی اجرا نکرده ایم؛ به عبارت دیگر سیاست های ناظر بر موضوع اقتصاد مقاومتی همین درونی کردن تقویت تولید و زایندگی های اقتصادی است که می تواند واردات خارجی را با تولید داخلی جایگزین کند.

صفوی با انتقاد از عدم اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور عنوان کرد: سال هاست که سیاست های ما در اقتصاد خارجی دچار مشکل است و هیچ دولتی تا کنون تلاش برای جایگزین کردن واردات با صادرات انجام نداده است.

وی افزود: تلاشی برای ممانعت از واردات کالاهای غیر ضروری صورت نگرفته است؛ در کشورهای توسعه یافته واردات کالاهای مصرفی به مرور کاهش پیدا می‌کند اما اگرچه سهم واردات کالاهای مصرفی کم بوده اما روند واردات کالاهای مصرفی فزاینده است.

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی افزود: در شرایطی که ما در اولین مرحله از استراتژی تجارت خارجی مانده ایم اقدام به افزایش واردات کالاهای غیر ضروری برای افزایش حجم تجارت خارجی کرده ایم که  این موضوع با سیاست های اقتصاد مقاومتی و اقتصاد کلان دنیا مغایرت کامل دارد.

صفوی در ادامه تاکید کرد: خیلی از کالاهای لوکس محصولات مصرفی هستند که به لحاظ ارزش غذایی نه تنها مفید نبوده بلکه مضر هم هستند؛ امروز موادی به عنوان واردات به کشور ما می آید که تنها مشکل آنها خروج ارز از کشور نیست بلکه در طول زمان بیماری های زیادی را برای مردم کشور به وجود می آورد و تهدیدی برای سلامت مردم است.

وی با اشاره به واردات کود انسانی طی چند ماه اخیر از ترکیه عنوان کرد: این نوع واردات و واردات محصولاتی مانند خاک یا غذای حیوانات از کشورهای دیگر برای یک کشور با اقتصاد باز و یا کشوری با حجم صادرات بالا نه تنها بد نبوده بلکه مفید هم هست اما برای کشور ایران که اقتصاد آن با تنگناهای زیادی مواجه است نه تنها اشکال دارد بلکه زیان زیادی به تجارت داخلی وارد می شود.

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور ما واردات کالاهای لوکس توجیه اقتصادی ندارد عنوان کرد: متاسفانه سیاست های تجاری ما نتوانسته است نسبت مناسبی میان صادرات و واردات برقرار کند که هم بر مبنای نظریات علمی دنیا باشد و هم سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور را پیگیری کند.

صفوی با بیان اینکه بخش خارجی اقتصاد ما وسیع نیست اما همین بخش کوچک هم توسط مسئولان مربوطه مدیریت نمی شود و البته این مدیریت به معنای مداخله نیست و باید مسئولان بررسی کنند و بعد از شناخت بازارهای هدف، نسبت به توسعه بازارهای هدف ایران تلاش بیشتری داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: ارزی که به واردات تخصیص داده می شود باید در جای صحیح هزینه بشود و اگر قرار است وارداتی صورت بگیرد باید اولویت با کالاهایی باشد که کالاهای ضروری بوده و منجر به رونق تولید و چرخیدن چرخ کارخانه ها در کشور  می شود.