رادیو چین: حضور روحانی در نشست سیکا/ دیدار با سران روسیه و چین در شانگهای

رادیو چین:

حضور روحانی در نشست سیکا/ دیدار با سران روسیه و چین در شانگهای

حضور روحانی در نشست سیکا/ دیدار با سران روسیه و چین در شانگهای

رادیو بین المللی چین روز سه شنبه گزارش کرد که رییس جمهوری اسلامی ایران ماه جاری میلادی در سفر به این کشور در یک نشست بین المللی در شانگهای شرکت می کند و با سران بسیاری از کشورها مذاکره خواهد کرد.

به گزارش  پارسیان به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، رادیو بین المللی چین گفت که رییس جمهوری اسلامی ایران اواخر اردیبهشت ماه به منظور شرکت در چهارمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات جهت اعتمادسازی در آسیا (سیکا) به شانگهای سفر می کند.

دکتر حسن روحانی در جریان سفر خود به چین علاوه بر سخنرانی در این اجلاس با تعدادی از مقامات شرکت کننده در این اجلاس از جمله ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

منابع مطلع خاطر نشان کردند که روحانی همچنین در این سفر احتمالا با شماری از رهبران کشورهای آسیای مرکزی و شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین دیدار و مذاکره می کند.

پیش بینی شده است که رییس جمهور ایران روز سی ام اردیبهشت وارد چین شود.

ایران و چین روابط دیرینه ای دارند و تاریخ مناسبات آنها به بیش از دو هزار سال قبل در زمان احیای جاده ابریشم باز می گردد.

روابط تجاری دو طرف پس از انقلاب اسلامی توسعه چشمگیری داشته و میزان تبادلات تجاری دو کشور در سال های اخیر به مرز 40 میلیارد دلار رسیده است.

چین یکی از بزرگترین واردکنندگان منابع انرژی از ایران محسوب می شود .

مواضع دو کشور در امور و رویدادهای بین المللی بسیار نزدیک است و رایزنی های بلندپایه ای میان آنها جریان دارد.

ایده تشکیل سازمان سیکا یا کنفرانس تعامل و اقدامات، تدابیر و راه های دستیابی به اعتمادسازی در آسیا در سال 1992 و به ابتکار سلطان نظربایف رییس جمهور قزاقستان مطرح و در سال 1996 رسما تشکیل شد.

نشست سران سیکا هر چهار سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر دو سال یک بار برگزار می شود.