راه‌اندازی ردیف سوم مگافاز پارس‌جنوبی با گاز قرضی

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، رکن‌الدین جوادی؛ مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با ارسال نامه‌ای به حمید‌رضا عراقی؛ مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از این شرکت درخواست کرد که تجهیزات لازم برای انتقال روزانه حدود یک میلیارد فوت مکعب گاز از فاز 6، 7 و 8 پارس‌جنوبی – که هم اکنون به خط لوله پنجم سراسری تزریق می‌شود- به پالایشگاه فاز 12 پارس‌جنوبی فراهم شود.

فاز 12 پارس‌جنوبی با هدف تولید روزانه 76میلیون متر مکعب گاز ترش (60 میلیون متر مکعب گاز شیرین) تا شهریور ماه امسال 94.8 درصد پیشرفت داشته است. هم اکنون روزانه از سکوی “آ” این فاز روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز شیرین تولید می‌شود.

بر خلاف وعده افزایش تولید گاز از فاز 12 پارس جنوبی، ردیف سوم پالایشگاه فاز 12 پارس‌جنوبی برای دریافت و شیرین سازی روزانه 28 میلیون متر مکعب گاز از خط لوله پنجم سراسری در حال تکمیل است تا بلکه اینگونه مشکلات کمبود گاز در زمستان امسال با کاهش یا توقف تزریق گاز به میدانهای نفتی، جبران شود.

به گفته مهدی جمشیدی دانا؛ مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز، بر اساس ابلاغ هیئت مدیره این شرکت، قرار است سهم پالایشگاه فجر جم از گاز فاز 6، 7 و 8 پارس‌ جنوبی از روزانه 25 میلیون متر مکعب به 50 میلیون متر مکعب افزایش یابد.

بر این اساس و با احتساب انتقال 28 میلیون متر مکعب گاز این سه فاز به فاز 12 پارس جنوبی، پالایش 22 میلیون متر مکعب گاز دیگر این فاز در ردیف اول و دوم فاز 15 و 16 و انتقال و پالایش سه تا چهار میلیون متر مکعب گاز باقی‌مانده در فاز 1 عملاً دیگر گازی برای تزریق به میدان آغاجاری باقی نخواهد ماند.

اگرچه کل ظرفیت تولید 104 میلیون متر مکعبی سه فاز مورد نظر به پالایشگاههای یاد شده اختصاص یافته است اما طبق برنامه‌ریزهای صورت گرفته ردیف سوم پالایشگاه فاز 15 و 16 پارس جنوبی هم با 12 میلیون متر مکعب گاز از فاز 6 تا 8 راه‌اندازی خواهد شد!

این شرایط در حالیست که براساس برنامه شرکت ملی نفت ایران باید گاز فازهای 6، 7 و 8 میدان گازی پارس جنوبی با هدف افزایش تولید نفت خام کشور از طریق خط لوله پنجم سراسری به میدان نفتی آغاجاری تزریق می‌شد.

میدان آغاجاری یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های نفتی است که تولید روزانه نفت خام آن از یک میلیون بشکه در سال 1353 به دلیل افت فشار مخزن به حدود 130 هزار بشکه در حال حاضر رسیده است و چنانچه طرح تزریق گاز اجرا نشود، تولید آن تا سال 1400 به حدود 50 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

این درحالیست که با تزریق روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز، تولید از این میدان به 300 هزار بشکه در روز افزایش می یافت اما عملا تاکنون این کار به صورت کامل و پیوسته صورت نگرفته است و احتمالا با توجه تصمیم‌های گرفته شده، برنامه تزریق گاز به میدان نفتی آغاجاری به این زودی‌ها عملی نخواهد شد؛ چرا که با تصمیم برخی از مدیران نفتی برای گاز مورد نیاز این طرح اولویت‌های دیگری تعیین شده است