راه اندازی تجهیزات ناوتکس MRCCدر مرکز هرمزگان

رییس اداره تعمیر و نگهداری تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی مجتمع بندری شهید رجایی از راه اندازی تجهیزات ناوتکس در مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی(MRCC) هرمزگان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، محمدرضا احمدزاده اظهار کرد: ناوتکس یک نوع خدمات مخابراتی است که برای کمک به ایمنی کشتی ها در دریا و ارسال پیام ها و اخطارهای دریایی به آنها در منطقه مشخص شده توسط ایستگاه های ساحلی انجام می شود.

 

وی با اشاره به خدمات ارائه شده توسط سیستم ناوتکس افزود: پیام های مربوطه در این سیستم روی دو فرکانس 518 کیلو هرتز (فرکانس بین المللی) و 490 کیلو هرتز ( فرکانس ملی ) ارسال و دریافت می شود که بر اساس یک برنامه زمانبندی، ارسال پیام ناوتکس هر چهار ساعت یکبار و در ۲۴ساعت شش نوبت انجام می پذیرد.

 

رییس اداره تعمیر و نگهداری تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی مجتمع بندری شهید رجایی گفت: طبق الزامات سیستم جهانی ایمنی و اضطرار دریایی (GMDSS) نصب گیرنده اخبار ناوتکس جزئی از تجهیزات اجباری کشتی ها محسوب می شود که پیام ها، اخطارها و اطلاعات ناوتکس به صورت اطلاعات هواشناسی، اطلاعیه علائم کمک ناوبری، عملیات های دریائی و اعلام وضعیت اضطرار شناورها را دریافت و ارسال می کند.

 

احمدزاده اضافه کرد: همچنین، تبادل اطلاعات در رابطه با مناطق تحت عملیات تجسس و نجات و اطلاعات در مورد هرگونه حادثه دریائی از قبیل غرق، آتش سوزی، آلودگی، تصادم های دریائی، مفقود شدن و یا به گل نشستن شناور با ذکر محل و مختصات جغرافیائی آن از طریق این سیستم ناوتکس صورت می گیرد.

وی بیان کرد: سیستم مذکور شامل دو دستگاه فرستنده به صورتredundant  سرور و دو سیستم اپراتور(workstation) و همچنین دو سیستم گیرنده با اعتباری بالغ بر 13میلیارد ریال خریداری و در مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی(MRCC) هرمزگان که در مجتمع بندری شهید رجایی قرار دارد، نصب و راه اندازی شده است

منبع:هرمز