روایتی از کار متفاوت فرهنگی در جنوب کشور؛ مزون های امید آفرین در کوچه پس کوچه های شهر/ وقتی ساز ازدواج در محلات کوک می شود

به گزارش پایگاه خبری پارسیان خبر؛ازدواج سنتی حسنه و ارزشمند به شمار می رود که ازدواج به موقع جوان، در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر بوده و در ایجاد تعهد و ارتقای اخلاق و معنویت در جامعه نقش آفرینی می کند.

فرهنگ سازی برای ازدواج جوانان امری ضروری محسوب می شود و رواج ازدواج آسان شاه کلید تسریع و ترغیب جوانان برای تشکیل خانواده است.

امروزه اغلب جوانان، دلیل گریز از ازدواج را مشکلات اقتصادی و نداشتن بنیه مالی کافی عنوان می کنند. نداشتن کار مناسب و درآمد ثابت، عدم توانایی مالی برای برگزاری مراسم آبرومند عروسی و تامین خواسته های طرف مقابل، عدم تمکن مالی برای تامین جهیزیه از نمونه های پررنگ در زمینه مشکلات اقتصادی است.

در چنین شرایطی، تشویق جوانان به برگزاری ازدواج آسان به عنوان بهترین راهکار برای کاهش سن ازدواج جوانان مهمترین امر است. ازدواج آسان ازدواجی بنا شده بر پایه و اساس آن بر ساده زیستی و دوری از تجملات است.

در سال های اخیر قرارگاه تحول محلات هرمزگان که بزرگترین هدف آن تشکیل محلات اسلامی به شمار می رود درون محلات اقدامات فرهنگی، اجتماعی و… فراوانی انجام داده که یکی از آنها ایجاد مزون های عروس برای ازدواج آسان است.

قرارگاه تحول محلات، امکان برگزاری یک عروسی متوسط و آبرومند را برای زوج های علاقمند فراهم کرده اند که جوانان در صورت تمایل می توانند از مراسم عقد تا عروسی شان را زیر نظر این پایگاه ها برگزار کنند و تا حد زیادی در هزینه های خود صرفه جویی کنند. این پایگاه ها، تمام خدمات عقد تا عروسی را به طور کامل و در ساده ترین شکل ممکن به زوج های جوان محلات ارائه می دهند.

افزایش امید به ازدواج مهمترین دستاورد مزون های عروس

فروغ ذاکری، مدیر مسئول مزون عروس قرارگاه تحول محلات نخل پیرمرد بندرعباس در گفتگو اختصاصی با خبرنگار هرمز با بیان اینکه تحقق زمینه های شرایط ازدواج آسان در جامعه امری ضروری به شمار می رود، گفت: در راستای فراهم سازی زمینه ازدواج آسان برای جوانان مرکز نیکوکاری امام حسن مجتبی(ع) با حمایت قرارگاه تحول محلات نخل پیرمرد مزون عروس برای ارائه خدمات به شهروندان راه اندازی کرده است.

مدیر مسئول مرون عروس قرارگاه تحول محلات نخل پیرمرد با اشاره اینکه این مزون فعالیت رسمی خود را از آبان ماه سال ۱۳۹۹ آغاز کرده است، عنوان کرد: قریب به هفت سال به صورت غیر رسمی و در قالب پایگاه بسیج و موسسه خیریه امام حسن مجتبی(ع) بندرعباس مشغول به فعالیت بودیم اما در حال حاضر به برکت قرارگاه تحول محلات مکانی مجزا برای خدمات دهی به نوعروسان و دامادها داریم.

ذاکری با بیان اینکه این مزون عروس تنها به کرایه دادن لباس برای عروس و داماد بسنده نکرده است، تصریح کرد: علاوه بر کرایه لباس خدمات دیگری مانند عکاس، فیلمبردار، آرایشگر، حناریز، جایگاه و سفره عقد ، دسته گل عروس و…. نیز دارد.

وی تاکید کرد: با سه محضر، یک شیرینی فروشی، یک خشکشویی قرار داد داریم که عروس و دامادهایی که ما معرفی می کنیم با تخفیف ویژه به آنها خدمات می دهند.

مدیر خدمات ازدواج آسان سفره های آسمانی با بیان اینکه کرایه لباس ها و سایر خدمات در مزون ما ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت های بیرون است، عنوان کرد: از افراد نیازمند در این مزون هزینه ای دریافت نمی شود و در امر ازدواج از آنها پشتیبانی می شود.

ذاکری عنوان کرد: برای عموم مردم در این مزون خدمات رسانی صورت می گیرد و تخفیفات ویژه ای برای بسیجیان در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: برخی از وسایل موجود در مزون از طریق خیرین خریداری شده و برخی اهدایی و مابقی از طریق درآمد مزون و با حمایت قرارگاه تحول محلات، پایگاه بسیج و مسجد خریداری شده است.

مدیر خدمات ازدواج آسان سفره های آسمانی با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون به بیش از ۷۰ زوج خدمات رسانی صورت گرفته است، عنوان کرد: افرادی وجود داشتند که از روی فقر و نداشتن هزینه ازدواج پنج سال این امر مهم را عقب انداخته بودند که با حمایت قرارگاه تحول محلات مراسم عروسی آبرومند برای آنها برگزار شد.

ذاکری افزود: در برخی از مواقع با تحقیقاتی که صورت می گیرد برخی از افراد حتی برای ازدواج دمپایی نویی نیز ندارند و با استفاده از طرفیت خیرین برای آنها دمپایی و سایر ملزومات خریداری می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه به نظر شما وجود مزون عروس در دل این محله چه ثمراتی داشته است، عنوان کرد: افزایش امید به ازدواج مهمترین دستاورد مزون های عروس قرارگاه تحول محلات است.

ارائه ۴۰۰ نوع خدمات توسط مزون ریحانه به زوج های جوان

پایگاه ام الحبیبه قرارگاه تحول کوی آیت الله شهید غفاری شهر بندرعباس به عنوان اولین پایگاه در هرمزگان است که این توانایی را داشت تا از طریق رایزنی با مسئول بسیج جامعه زنان سپاه ناحیه بندرعباس، یک مزون در پایگاه بسیج راه اندازی کند.

خانم فخری، مسئول پایگاه ام الحبیبه قرارگاه تحول کوی آیت الله شهید غفاری  اظهار کرد: به منظور راه اندازی مزون ریحانه در پایگاه ام الحبیبه قرارگاه تحول کوی آیت الله شهید غفاری شهر بندرعباس، درخواستی به بسیج جامعه زنان سپاه ناحیه بندرعباس ارائه شد و با توجه به آشنایی کامل با انواع آسیب های اجتماعی موجود در محلات، با این درخواست موافقت شد و این مزون در محله آیت الله غفاری راه اندازی شد.

مسئول پایگاه ام الحبیبه قرارگاه تحول کوی آیت الله شهید غفاری عنوان کرد: از بدو راه اندازی این مزون در محل پایگاه ام الحبیبه قرارگاه تحول کوی آیت الله شهید غفاری، برکات زیادی برای ساکنین محله به همراه داشته است. برگزاری مراسم در پایگاه و مسجد باعث خیر برکت شد و موفق شدیم با یاری خداوند و کمک خیران و مردم، به زوج های جوانی که چندین سال از برگزاری مراسم عروسی درمانده بودند و توانایی تشکیل زندگی جدید را نداشتند دست یاری برسانیم.

فخری افزود: اقدام خداپسندانه مزون ریحانه در محله، باعث شد زوج های جوان با برگزاری ازدواج آسان بیشتر به زندگی امیدوار شوند و بدانند که به راحتی و با کمترین بودجه می توانند زندگی جدیدی شروع کنند.

وی بیان کرد: مزون ریحانه مستقر در پایگاه ام الحبیبه قرارگاه تحول کوی آیت الله غفاری نه تنها در بحث ازدواج آسان بلکه در مواردی دیگر از قبیل معشیت، درمان، جهیزیه و تامین لوازم خانه و تعمیر ساختمان خدماتی ارائه شده است و موفق شدیم با همکاری دفتر نیکوکاری در محله کوی آیت الله شهید غفاری شهر بندرعباس، با انجام فعالیت ها و برنامه هایی در این محله، در زمینه تامین مایحتاج مردم این محه نیز ورود کنیم.

مسئول پایگاه ام الحبیبه قرارگاه تحول کوی آیت الله شهید غفاری  تصریح کرد: در این مزون ۸۰ دست لباس عروس و عقد و حنابندان موجود است و دو مزون نیز در جایی دگیر با پایگاه ام الحبیبه قرارگاه تحول کوی آیت الله شهید غفاری شهر بندرعباس همکاری لازم را دارند. در صورت عدم موجودی لباس مورد نظر زوج های جوان در مزون ریحانه، آنان را به دو مزون دیگر معرفی می شوند و همکاری کامل را با ما دارند.

فخری عنوان کرد: مزون ریحانه همچنین این توانایی را نیز دارد که برای خانواده‌های مراجعه کننده و همراهان عروس و داماد نیز در صورت نیاز، لباس مناسب مراسم تهیه و در اختیار آنها قرار دهد.

وی بیان کرد: علاون بر دو مزون، دفترخانه ازدواج و دو آرایشگاه مردانه در این زمینه همکاری لازم را با ما دارند. حتی تزیین ماشین عروس نیز توسط بچه های پایگاه و مسجد همین محل تامین می شود و ماشین های خود را در اختیار زوج های جوان قرار می دهند.

مسئول پایگاه ام الحبیبه قرارگاه تحول کوی آیت الله شهید غفاری اظهار کرد: مزون ریحانه علاوه بر زوج های جوان در شهرستان بندرعباس، در دیگر شهرستانهای استان نظیر حاجی آباد، جاسک، قلعه قاضی و فین خدمات ارائه می هد و سپس با راهنمایی و حمایت مزون ریحانه و اهدای لباس عروس، آنها نیز موفق به راه اندازی مزون هایی را در شهرستانهای مزبور شدند.

فخری با بیان اینکه مزون ریحانه از بدو راه اندازی تا کنون، توانسته ۴۰۰ نوع خدمات در همه نقاط استان از قبیل تامین لباس عروس و داماد، سفره عقد، برگزاری مراسم حنابندان را به زوج های جوان ارائه دهد، عنوان کرد: انتظار می رود مسئولان همچون گذشته با همکاری و همدلی پای کار بیایند و ما را در تجهیز و به روزرسانی امکانات این مزون یاری دهند، چراکه بعد از یک سال استفاده از لباس های عروس و داماد، نیاز است به روز شوند.

وی خاطر نشان کرد: درخواست دیگری که از مسوولان مربوطه داریم، این است که به منظور ارائه خدمات بهتر به زوج های جوان و خانواده های نیازمند، مزون ریحانه را به مکانی مناسب مجزا از پایگاه انتقال دهیم.

مزون حنانه مامنی برای رواج ازدواج آسان است

خانم پیشدار، مسئول مزون عروس قرارگاه تحول محلات کوی ملت در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مزون ازدواج آسان حنانه با هدف تسهیل در ازدواج جوانان راه اندازی شده که در آن لباس عروس، لباس عقد، حنابندان، کت و شلوار داماد با قیمتی بسیار پایین در اختیار جوانان قرار می گیرد.

مسئول مزون عروس قرارگاه تحول محلات کوی ملت افزود: ، تاج عروس، ساج، دسته گل عروس ،سرویس تشکچه حنابندان، سینی حنا، سفره عقد و… نیز در اختیار جوانان قرار می گیرد.

پیشدار با اشاره به اینکه از هفته بسیج سال گذشته این مزون افتتاح شده است، عنوان کرد: تاکنون بیش از ۴۰ زوج از مزون ریحانه خدمات دریافت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه افزایش امید به ازدواج در بین جوانان محله افزایش یافته است، گفت: علاوه بر شهروندان بندرعباسی از روستاهای اطراف نیز برای گرفتن خدمات به مزون ما مراجعه می کنند.

مسئول مزون عروس قرارگاه تحول محلات کوی ملت خاطر نشان کرد: مزون حنانه مامنی برای رواج ازدواج آسان شده است.