روحانی و پوتین درباره همکاری‌های نظامی مذاکره می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری پارسیان به نقل از ایتارتاس، حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، امروز (جمعه) در دوشنبه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، دیدار خواهد کرد.

یوری اوشاکوف، دستیار پوتین، احتمال مذاکره رؤسای جمهور دو کشور درباره مسائل بسیار حساس، شامل همکاری در حوزه تکنولوژی‌های دفاعی را رد نکرد.

رؤسای جمهور ایران و روسیه برای دومین بار در سال جاری میلادی با یکدیگر ددیدار خواهند کرد. دو طرف تاکنون سه گفتگوی تلفنی نیز داشته‌اند.

موضوع اصلی دیدار دوجانبه توسعه روابط تجاری و اقتصادی خواهد بود. به دلیل تحریم‌های یک جانبه‌ای که برخی کشورها علیه ایران اعلام کرده‌اند، حجم تجارت بین دو طرف رو به کاهش بوده است. در سال 2013، تجارت بین ایران و روسیه 31/5 در صد کاهش یافته و به 1/6 میلیارد دلار رسید. این رقم در سال 2012، 2/3 میلیارد دلار بود. در نیمه اول سال 2014 نیز تجارت ایران و روسیه 16/6 درصد کاهش یافته است. دستیار پوتین اعلام کرده که این دو رئیس‌جمهور “مهمترین جنبه‌های همکاری در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌‌ای را مورد بحث قرار خواهند داد.” در سپتامبر 2013، اولین بلوک از نیروگاه هسته‌ای بوشهر وارد فاز عملیاتی شد.

یکی دیگر از حوزه‌های مناسب همکاری ارائه تجهیزات حوزه نفت، گاز و انرژی از طرف روسیه به ایران است.

طی دیدار آتی، رؤسای جمهور دو کشور درباره مسائل بین‌المللی از جمله مذاکرات هسته‌ای ایران، وضعیت افغانستان، سوریه و عراق و نیز وضعیت فلسطین به گفتگو خواهند نشست.