ساحل كلندون تنها راه درآمد روستانشينان غورزه/ راه ارتباطي صيادان غرب هرمزگان در سيطره صنايع انرژي بر

ساحل كلندون در جوار روستاي غورزه كه تنها راه درآمدي مردم مي باشد، با ايجاد شركت انرژي بر، راه ارتباطي صيادان را از بين برده و آنها را دچار سرگرداني كرده است.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان خبر؛ روستاي غورزه با جمعيتي بالغ بر ٦١٠ نفر در غربي ترين منطقه هرمزگان واقع شده و شغل اصلي مردم اين روستا، صيادي است كه به دليل قرار گرفتن راه ارتباطي روستا به ساحل، در شركت انرژي بر، مشكلاتي را براي بيش از ٥٠ صياد اين روستا به وجود آورده است.

 

يوسف مؤذني، رئيس شوراي روستاي غورزه در غربي ترين نقطه هرمزگان، در گفتگو با خبرنگار پارسيان خبر، با اشاره به اينكه سواحل عماريه و كلندون صيدگاه و محل امرار و معاش مردم غورزه مي باشد، اظهار كرد: با ورود صنايع انرژي بر و ايجاد اسكله در ساحل عماريه، صيادان به ساحل كلندون اكتفا كرده و امرار و معاش خود را از اين ساحل به دست مي آورند.

 

مؤذني، مشكل عمده و اصلي صيادان روستاي غورزه را راه ارتباطي عنوان كرد و افزود: مسير عبور صيادان براي رسيدن به ساحل كلندون، از وسط سايت انرژي بر مي گذرد و با توجه به عبور و مرور وسائط نقليه سنگين، خطر جان صيادان را تهديد مي كند و با توجه به وجود يك راه قديمي در مسير لاور غورزه، بهترين اقدام ترميم و نوسازي آن مي باشد.

 

وي گفت: با توجه به جلسات و مصوبات متعدد كه سواحل كلوپ، كلندون و اَلپي و حوزه آبخيزداري كوشكنار و غورزه(كوهو) بايد از سايت انرژي بر جدا شود و مثل گذشته در اختيار مردم قرار گيرد و همچنين فنس جنوب غورزه بايد برچيده شود، اما تا كنون برخي از مسئولين اين شركت از اين اقدام سر باز زده اند.

 

رئيس شوراي غورزه، تنها اميد مردم روستا را ساحل كلندون عنوان و اظهار كرد: همه مراتع و زمين هاي زراعي مردم روستا در سايت شمالي انرژي بر واقع شده و عملا از دسترس مردم خارج شده و تنها اميد اين روزهاي اين روستانشينان، صيادي در ساحل كلندون است.

 

عبدالله، يكي از صيادان روستاي غورزه در گفتگو با خبرنگار پارسيان خبر، عنوان كرد: بيش از ٣٥ سال از عمر خود را در اين مكان صيادي كرده ام و با توجه به ايجاد اسكله در ساحل عماريه، به كلندون منتقل شده ايم، اما خطر عبور و مرور خودروهاي سنگين شركت، جان همه ما را تهديد مي كند.

 

يكي ديگر از صيادان نيز، گفت: ٤ سال هزينه هاي دانشگاه خود را از طريق صيادي به دست آورده ام ولي امروز تنها منبع درآمد خود و خانواده ام با خطر مواجه شده است.

 

سال گذشته در يكي از جاده هاي داخل سايت انرژي بر تصادفي رخ داد كه مسئولين اين شركت با بيان اينكه اين جاده ها مختص كاركنان شركت است و كسي نبايد وارد شود، پاسخي غيرموجه به اين اتفاق دادند و بايد گفت كه هرگونه حادثه براي صيادان را چه كسي پاسخگوست.

 

ساحل كلندون با جاذبه هاي گردشگري يكي از مناطق عمده جذب گردشگر در شهرستان پارسيان مي باشد كه در تعطيلات نوروز با برپايي جشنواره خيريه غذايي بيش از ٨ هزار گردشگر را در دل خود جاي داد.