ساخت هفت آبشیرین کن با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در روستاهای هرمزگان

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی هرمزگان گفت: هفت آبشیرین کن با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در روستاهای هرمزگان در حال ساخت است .

به گزارش پایگاه خبری پارسیان عبدالحمید حمزه پور بیان داشت: این آبشیرین کنها در شهرستانهای قشم ، بندرلنگه و جاسک با هزینه ۲۴۱ میلیارد تومانی بخش خصوصی ساخته می شود .

حمزه پور ظرفیت تولید این آبشیرین کنها را ۲۹ هزار و۸۰۰ متر مکعب در شبانه روز عنوان کرد و افزود : با بهره برداری از این آبشیرین کنها مشکل آب آشامیدنی ۱۰۲ روستا با جمعیت بیش از ۱۲۶ هزار نفر برطرف می شود .

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان با اشاره به اینکه این آبشیرین کنها ۲۲ بهمن امسال به بهره برداری می رسد ، تصریح کرد: کاهش نزولات جوی ، برداشت بی رویه از منابع آبی و خشکسالی های ۱۵ ساله گذشته موجب کم آبی و بی آبی در بسیاری از روستاهای هرمزگان شده است .

وی با بیان اینکه هرمزگان هزار و ۷۳۰ روستا دارد که ۴۰ درصد روستاها با مشکل بی آبی و کمبود آب مواجه هستند، خاطرنشان کرد: اکنون هرمزگان ۱۱ دستگاه آبشیرین کن فعال با ظرفیت تولید ۸ هزار و۹۰۰ متر مکعب آب در روستا دارد .

حمزه پور ادامه داد: این آبشیرین کنها آب مورد نیاز ۴۰ روستای هرمزگان را با جمعیت ۵۷ هزار و۸۹۸ نفر را تأمین می کند .منابع آبشیرین استان هرمزگان به علت گنبد های نمکی و پراکنش شدید بارندگی،بسیار محدود است و منابع در دسترس نیز به علت برداشت بی رویه افت کیفیت پیدا کرده و در حال خشک شدن است.

وی در پایان با اشاره به اینکه برداشت بی رویه سبب خشک شدن بیش از ۵۰ دشت و ۱۰۰ حلقه چاه در سالهای اخیر شده است ، اضافه کرد: اکنون آب مورد نیاز روستاهای هرمزگان از ۳۷۵ حلقه چاه ، ۶۴ فقره انشعاب از خطوط آبرسانی بین منطقه ای و ۱۱ دستگاه آب شیرین کن تأمین می شود .