سایه سیاه قاچاق سوخت بر سر حیاط خلیج فارس

پرونده آلودگی خلیج فارس به علت ورود گازوئیل به یک مشکل بزرگ تبدیل شده  که همواره موجب درگیری میان مدیران مسئول استان هرمزگان است .trans سایه سیاه قاچاق سوخت بر سر حیاط خلیج فارس

9211 orig سایه سیاه قاچاق سوخت بر سر حیاط خلیج فارس

ثروت ملی کشورمان که حاصل دسترنج صنعت گران تلاشگر در بد آب و هوا ترین نقاط این مرز و بوم به استحصاء آن می پردازند و ثروتی که هر ایرانی در آن سهیم است چندی است توسط عده ای سود جو به تاراج می رود.

قاچاق سوخت به یکی از معضلات اصلی اقتصاد کشور طی چند سال اخیر تبدیل شده و همچنان به عنوان یک گره کور در بین مدیران و سازمان‌ها می‌چرخد. این امر سبب شده تا میزان قاچاق سوخت در کشور طی سالیان اخیر همچنان به روند صعودی‌اش ادامه دهد وهیچگاه شاهد توقف و یا حتی به صفر رسیدن قاچاق سوخت درمرزهای کشور نباشیم.

قاچاقچیان سوخت زمانی که  از دور سایه ی ماموران گشت دریابانی را می بینند چه کاری بهتر از اینکه مدرک جرم خود را به دل دریا بسپارند تا نه تنها لنج خود را سبک کنند بلکه جرم خود را نیز سبک تر کنند.

ریختن سوخت قاچاق به خلیج فارس به معضلی بزرگ تبدیل شده است که محیط زیست و اقتصاد کشور را تهدید می کند. قاچاقچیان سوخت به محض مشاهده ماموران گشت دریایی، سوخت قاچاق خودشان را در آب تخلیه می کنند چرا که حتی اگرمقدار سوخت ریخته شده به دریا مشخص شود باز میزان جریمه آنها نصف می شوداز سوی دیگر محیط زیست هم توانایی برآورد خسارت به دریا را ندارد تا خسارت زیست محیطی دریافت کند .
با این حساب آبی که پاک کننده آلودگی هاست، حالا پاکی اش را به پای ازبین بردن مدرک جرم قاچاقچیان سوخت قربانی می کند.

این درحالی است که استاندارهرمزگان و تمام امام جمعه های شهرستان های استان هرمزگان از عواقب قاچاق سوخت در جلسه ها و خطبه های نماز جمعه ها سخن می گویند ولی این امر همچنان در حال اجرا است.

نباید توقع آن را داشت که قاچاقچیان سوخت که با عمل خود تیشه به ریشه اقتصاد کشور میزنند، به موجودات دریایی رحم کنند وبه هنگام مواجع شدن با ماموران دریابانی  برای نجات جان آبزیان سوخت قاچاق خود را سرازیر دریا نکنند. اگر این روال پیش رود زندگی تمام موجودات دریایی و مرجان های خلیج فارس در چند سال آینده نابود می شود و  مرگ بی صدا  خلیج فارس راشاهدیم .

حال جای تأمل دارد که قاچاق سوخت توانسته علاوه بر ضررهای مالی و اقتصادی، ضررهای زیست محیطی جبران ناپذیری بر پیکره محیط زیست بر جای بگذارد که ابعاد اثرات آن خواسته و ناخواسته، اکوسیستم های حساس ساحلی و با ارزش اکولوژیکی (پوشش گیاهی و جانوری) را در بر گرفته و آنها را در خطر نابودی و انقراض قرار داده است.

images37 سایه سیاه قاچاق سوخت بر سر حیاط خلیج فارس

سرهنگ عبدالله لشگری، فرمانده دریابانی شهرستان قشم، اظهار داشت: بنا بر محاسبات ما در حال حاضر قیمت گازوئیل یارانه ای در ایران ۱۵۰ تومان و نرخ آزاد ۳۵۰ تومان است، اما قیمت آن در مرزهای ما حدود ۲۱۰۰ تومان است که حدود ۱۴ برابر قیمت یارانه ای و ۶ برابر قیمت گازوئیل آزاد است که این اختلاف قیمت ها مهم ترین معضلی است که قاچاقچیان سوخت را به سمت کسب درآمدهای سرشار آن می کشاند.

وی به خلاءهای قانونی در راه مبارزه با قاچاقچیان سوخت اشاره کرده و گفت : قاچاقچیان سوخت از لنج هایی با ظرفیت ۵۰ تا ۲۱۰ هزار لیتر و قایق هایی با ظرفیت ۲ هزارتا ۲۰ هزار لیتر استفاده می کنند.

حتی همکاران ما در واحدهای اطلاعاتی گزارش داده اند که لنج هایی با ظرفیت ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار لیتر گازوئیل ۲۱۰۰ تومانی توقیف کرده اند که برای قاچاقچیان درآمد ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی دارد.

*میانگین سنی قاچاقچیان سوخت به زیر30سال رسید

فرمانده پایگاه دریابانی شهرستان قشم بیان کرد: امسال ۱۰۱۷ نفر از فعالان این جرائم را دستگیر کرده ایم که میانگین سنی آنها بین ۲۵ تا ۳۰ سال است، یعنی اکثر قاچاقچیان سوخت زیر ۳۰ سال هستند و افراد ۴۰ سال به بالا کمتر مشاهده می شوند. حتی در موارد متعددی سن قاچاقچیان کمتر از ۱۸ یا ۱۵ سال است یعنی در مقطع راهنمایی یا دبیرستان اقدام به این کار کرده اند.

سرهنگ لشگری در ادامه این گفت و گو به ماهیت گروه های تحویل گیرنده سوخت های قاچاق اشاره کرد و افزود: خریداران سوخت قاچاق  کشتی های خاص هستند که باندها و گروه های خاص قاچاق در آن فعالیت می کنند و در کشورهای همجوار ما قرار گرفته اند. این کشتی ها سوخت را مجددا به کشتی هایی دیگری در خلیج فارس تحویل می دهند و آن ها نیز سوخت قاچاق را به کشورهای حاشیه خلیج فارس منتقل می کنند.

وی از عزم جدی مرزبانی و نیروی انتظامی برای مبارزه شدید با قاچاق سوخت خبر دادو تاکید کرد: ۲۸ سازمان در خصوص نظارت بر مرزهای جمهوری اسلامی دخیل هستند و در آخرین مرحله که افراد می خواهند از مرزهای آبی خارج شوند، دریابانی دخالت دارد، اما با همه این موارد، دریابانی تمام قد در مسیر مبارزه با قاچاق سوخت ایستاده است.

فرمانده دریابانی قشم ادامه داد: برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید دیگر سازمان ها نیز به میدان بیایند، زیرا این حجم از قاچاق نشان می دهد که ما در شبکه توزیع سوخت حتما دچار مشکل هستیم و باید نظارت بیشتری در این خصوص صورت گیرد.

*خلاءهای قانونی عامل افزایش رویه قاچاق سوخت

سرهنگ لشگری ضمن انتقاد از وجود خلاءهای قانونی در راه مبارزه با قاچاق سوخت گفت: متاسفانه قاچاقچیان از وجود چنین خلاءهای قانونی استفاده می کنند و به اهداف خود می رسند. به عنوان مثال لنجی که دریابانی با ۱۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق توقیف می کند، به نام شخص ثالثی ثبت شده که قضات به دلیل نبود قانون، آن را بعد از ۱۵ تا ۲۰ روز آزاد می کنند که همین موضوع باعث سوء استفاده قاچاقچیان می شود.

 

به گفته سرهنگ لشکری  ، جریمه قاچاق سوخت نیز بسیار بالا است و به ازای ۱۰۰ هزار لیتر سوخت حدود ۵۰۰ میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده، اما قاچاقچیان از این خلاءهای قانونی استفاده کرده و فردی را معرفی می کنند و وجه ناچیزی به وی می دهند. البته شخص ثالث هم که معتاد یا معلوم الحال است مبلغی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان دریافت می کند و در قبال این مبلغ تقبل می کند که سوخت کشف شده متعلق به او است و دیگران فقط کارگر و ملوان هستند. در نتیجه این فرد به زندان فرستاده می شود (به این فرد اصطلاحا زندان خواب می گویند) و سایر افراد به همراه شناور آزاد می شوند و فقط مبلغی جریمه می پردازند.

فرمانده پایگاه دریابانی قشم به ترفندهای قاچاقچیان برای فرار از مجازات اشاره کرده و گفت : یکی از این ترفندها ریختن سوخت قاچاق به دریا است، زیرا متاسفانه هزینه های جرم در زمینه آلودگی محیط زیست پایین است.

وی افزود:با پیگیری های انجام شده مبلغ جریمه هر لیتر گازوئیل ریخته شده به دریا ببشترشده است؛ اما چنانچه محموله قاچاق، توقیف و تحویل گمرک شود، هر لیتر سوخت کشف شده جریمه بالاتراز سوخت ریخته شده به دریا دارد، این موضوع باعث می شود قاچاقچیان هنگام برخورد با ماموران، سوخت قاچاق را به دریا بریزند که نابودی آبزیان دریایی و کاهش منابع آبزی را در پی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری با توجه به گزارش ارائه شده از سازمان شیلات، صید میگو بسیار کاهش یافته که  ناشی از تخلیه سوخت در دریااست. این مسئله باعث شده  بسیاری از لارو میگوها  از بین برود و آسیب های جدی به صنعت ماهیگیری در منطقه قشم و خلیج فارس وارد شده است.

فرمانده پایگاه دریابانی قشم در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به این سوال که «آیا مناطقی در جزیره قشم شناسایی شده که سوخت بیشتر قاچاق می شود؟»، یادآور شد:  دربندرعباس و قشم مناطق آلوده ای مانند «گچین» و «کووه ای» داریم که در این مناطق اقدامات مختلفی صورت گرفته، اما قاچاق سوخت به اپیدمی و یک معضل اجتماعی تبدیل شده است.

سود سرشارحاصل از این عمل باعث شده که  بسیاری از مردم دست از کار، تحصیل و دانشگاه برداشته و به قاچاق سوخت روی آورده اند.

سرهنگ لشگری به کارت های سوخت اضافه در دست قاچاقچیان اشاره کرده واظهارداشت: متاسفانه این کارت ها معضل بزرگی است، چراکه راننده هر خودرویی می تواند از هر کارت سوخت فعال دارای سهمیه استفاده کند. از پیشنهادهای ما به کمیسیون قاچاق این است که هر خودرو فقط بتواند با کارت خودش سوخت گیری کند.

در این راستا ما افرادی را دستگیر کردیم که با ۲ یا ۳ کارت اقدام به سوخت گیری می کردند، البته ما ورودی های جزیره را تحت کنترل قرار داده ایم و در سال جاری ۶۹ خودرو با باک یا کارت سوخت اضافی را توقیف کرده ایم.

8832 orig سایه سیاه قاچاق سوخت بر سر حیاط خلیج فارس

خلیج فارس در حصارقاچاق سوخت

حجت ذاکری، کارشناس  منابع طبیعی – گرایش محیط زیست در گفتگو با خبرنگار هرمز به عواقب ریختن قاچاق سوخت به دریا اشاره کرد و گفت : حمل نادرست مواد سوختی در قالب قاچاق سوخت در کنار سایر عوامل تخریبی از جمله مباحثی است که اکوسیستم حساس سواحل هرمزگان رادر سال‌های اخیربا مخاطراتی جدی روبه‌رو کرده است .

وی گفت : متأسفانه در چند سال اخیر قاچاق سوخت به عنوان مهمترین کانون تهدید در سواحل بکر منطقه قابل ذکر است که دخالت‌های انسانی و غیر طبیعی بشر در راستای توسعه رفاه زندگی، برای اکوسیستم طبیعی همیشه مسئله ساز  و با معایب و مزایایی برای انسان و طبیعت اطرافش همراه بوده است.

این کارشناس درپاسخ به این سوال که دلیل اصلی تخلیه گازوئیل به دریا چیست  ، می گوید: در سالهای اخیر بی توجهی مسئولین وعدم  تصمیمات صحیح در جریمه تخلیه سوخت قاچاق به دریا از عوامل اصلی این جرم است که در چندساله گذشته حدود ۸۰ درصد مرجان های خلیج فارس را نابود کرده است و علاوه بر این صید ماهی را هم در این چندساله کاهش و جنگل های مانگرو راهم به خطر انداخته است.

ذاکری درپاسخ به این سوال که آیا شما با تصمیم دولت درخصوص تخفیف ۵۰ درصدی به قاچاقچیان سوخت برای  تخلیه سوخت به دریا موفقیت ؛ می گوید: تصمیم دولت درخصوص تخفیف ۵۰ درصدی به قاچاقچیان سوخت اصلی ترین عامل آلودگی خلیج فارس است چگونه یک کارشناس محیط زیست می تواند با این مسئله موافق باشد دولت می تواند با جریمه های سنگین  خلیج فارس را از این آسیب در امان دارد.

جنگل های مانگرو در خطر قاچاق سوخت

کارشناس  منابع طبیعی – گرایش محیط زیست گفت: قاچاق سوخت به ویژه گازوئیل در آبهای جزیره قشم از تهدیدات اصلی جنگل‌های حرا است.

وی ادامه داد: در صورتی سوخت قاچاق در نقطه ای دورتر از جنگل‌های حرا نیز تخلیه شوند از طریق جریان باد و آب به سوی جنگل‌های حرا آورده می‌شوند و یا به صورت لکه‌های نفتی موجب آسیب رساندن به محیط ‌زیست دریایی شده است .

بیش از ۱۵۰ گونه انواع ماهی های خوراکی و غیرخوراکی و تزئینی در خلیج فارس یافت می‌شود، که از مهمترین انواع ماهی‌های تجاری خلیج فارس می‌توان به زبیده، حلوا سفید، قباد، شیر ماهی، شانک، سنگسر، پیش ماهی، هامور، سیکین، کارفه، طوطی، حلوا سیاه، شوریده، خبور، کفشک، سرخو، خابور و سبور اشاره کرد و میگو هم از دیگر محصولات غذایی باارزش خلیج فارس به شمار می آید.

انواع صدف‌های خوراکی نیز در برخی سواحل مانند ساحل بندرعباس و ساحل گشه(ساحل صدف) در بندر لنگه و همچنین در اطراف بعضی جزایر مانند هرمز، قشم و لارک یافت می‌شوند که جان این موجودات دریایی با وجود قاچاق سوخت و عدم تدابیر صحیح به خطر افتاده است .

منبع:هرمز