سرخوردگی بدنه اجتماعی؛ چالش امروز اصلاح طلبان

آنچه در چند ماه اخیر در طبقات اجتماعی اصلاح‌طلبان رخ داده به خوبی نشان می‌دهد که این بدنه به شدت در حال تضعیف است و ممانعت از سرخوردگی بدنه اجتماعی به چالش امروز این جریان سیاسی تبدیل شده است؛ .

به گزارش پایگاه خبری پارسیان خبر به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آنچه در چند ماه اخیر در طبقات اجتماعی اصلاح‌طلبان رخ داده به خوبی نشان می‌دهد که این بدنه به شدت در حال تضعیف است و ممانعت از سرخوردگی بدنه اجتماعی به چالش امروز این جریان سیاسی تبدیل شده است؛ .  بدنه‌ای که در دو انتخابات گذشته با اعتماد به سران اصلاح طلب، به حسن روحانی رأی داد و در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز به تمام لیست اصلاحات رأی داد و حال اینکه  امروز تمام آرزوهای خود را از دست رفته می‌بیند؛ چرا که دولت دوازدهم فاقد هر گونه ایده‌ای برای حل مشکلات کشور است و حسن روحانی در خصوص شعارهای مورد پسند این جریان نیز آنطور که باید عمل نکرده است . لذا مهم ترین نگرانی‌ای که هم اکنون ذهن برخی سران اصلاح طلبان را مشغول خود کرده است،  انتخابات‌های بعدی است .

با این وجود برخی تحلیلگران اصلاح طلب ؛ مخالفان خود را عامل ریزش پایگاه اجتماعی  این جریان میدانند. از آنجا که اصلاح طلبان همواره نشان داده‌اند که پاسخگوی وضعیتی که به وجود آورده‌اند نیستند و تبعات آن را نیز نخواهند پذیرفت  لذا این موضوع  امری جدیدی به نظر نمیرسد؛ اما خطر این رویکرد آنجاست که اکنون اصلاح طلبان با آدرس‌های غلط، دولت را از رسیدگی به امور اقتصادی مردم غافل کرده و قوه مجریه را به پرداختن به حاشیه‌های جنجالی و بی حاصل تشویق می‌کند تا از مسیر فرافکنی ها سرپوشی بر خطاهای خود و ناکارآمدی دولت گذاشته و بدنه اجتماعی خود را حفظ کنند.

حال اما این سوال به صورت جدی‌تری قابل طرح است که آیا همیشه جریان رقیب  اسباب ناامیدی از این جریان را فراهم می‌کنند ؟ به راستی ترغیب مردم به روش‌های اصلاح‌طلبانه و نمایش آن در انتخابات تا کجا پاسخگو خواهد بود ؟

واقعیت اما چیز دیگری است. به طور مشخص در خصوص دلایل ریزش پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان به دو نکته میتوان اشاره کرد:

–  نکته اول  خصلت‌های رفتاری و روان‌شناختی طیفی از کنشگران اردوگاه اصلاح‌طلبی است. از جاه‌طلبی‌های شخصی و منزلت‌جویی‌های فردی گرفته تا سودجویی‌ها و منفعت‌طلبی‌ها، و از عطش ثروت و شهرت و مقام و قدرت که مابه‌ازای این وضع، افزایش فاصله گفتمان اصلاح‌طلبی با شهروندان حامی آن است.

–  نکته دوم تکثر در اردوگاه اصلاح طلبی و فقدان مانیفست دقیق در آن است. در این اردوگاه از اصلاح‌طلبانی که به‌دنبال تغییرات روبنایی هستند تا رفرمیست‌هایی که دگرگونی و تغییرات ساختاری را نیز می‌جویند، می‌توان مشاهده کرد. حال اینکه اصلاح‌طلبان فاقد مانیفست دقیقی هستند  تا در بزنگاه‌های مهم سیاسی مشخص باشد که باید از آنها انتظار رفتاری با ماهیت اپوزیسیونی داشت یا اصلاح طلبانه؟ همچنانکه در تازه ترین اتفاق در واکنش به سخنان رئیس دولت اصلاحات هشتک «ما براندازیم» در فضای اجتماعی به راه افتاد. این یعنی  ما به این دلیل از شما حمایت کردیم  که احساس می‌کردیم شما برانداز هستید!

به طور کلی میتوان گفت رویکرد پراگماتیک بخش اصلی جریان اصلاحات به منظور نزدیکی به قدرت به هر قیمت و نداشتن یک مانیفست دقیق و گفتمان جامعه نگر سبب رویگردانی برخی طرفداران این جریان سیاسی شده است.  همچنانکه راه افتادن هشتک مذکور در فضای مجازی زنگ خطری برای  این جناح‌ سیاسی محسوب می‌شود تا به خلأهای  موجود در جناح متبوع‌شان پاسخ‌های روشنی بدهند.