سطح زیر کشت گیاهان دارویی در پارسیان به ۱۵ هکتار می‌رسد/ کشت ۲ هکتار گیاه کاکتوس توسط بانوی جوان پارسیانی

بانوی جوان پارسیانی با کاشت ۲ هکتار گیاه کاکتوس، زمینه کاشت محصولات کم آب را با توجه وضعیت کم آبی، میسر‌کرده است.


به گزارش پایگاه خبری پارسیان خبر؛ یعقوب دلدار، مدیر جهاد کشاورزی پارسیان با اشاره به سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این شهرستان، گفت: شهرستان پارسیان دارای ۵ هکتار سطح زیر کشت گیاه دارویی آلورا بوده است.

 

دلدار، با بیان اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی به ۱۵ هکتار ارتقا می یابد، تصریح کرد: سال جاری در راستای اصلاح الگوی کشت از طریق تنوع کشت، بازاریابی، رفتن به سوی کشت گیاهان کم آب بر، با توجه به خشکسالی که وجود دارد بنا داریم که سطح زیر کشت گیاهان دارویی را به ۱۵ هکتار افزایش دهیم.

 

وی، افزود: این ۱۰ هکتار شامل گیاهان دارویی آلورا، نعناع فلفلی، لمون گراس، و کاکتوس به میزان ۲ هکتار اضافه کرده ایم و انتظار داریم همه کشاورزان در راستای اصلاح الگوی کشت و آوردن گیاهان دارویی و کم آب بر، به پایداری تولید و اقتصادی شدن کشاورزی کمک کنند.

 

کاشت ۲ هکتار کاکتوس در پارسیان

 

آرزو فضیلت زاده یکی از بانوان جوان شهرستان پارسیان با اقدامی ویژه اقدام به کشت ۲ هکتار کاکتوس کرده است.

 

وی، در گفتگو با خبرنگار ما به ویژگی های این گیاه اشاره و گفت: با توجه به شور بودن آب وخاک و قلیایی بودن آنها در مناطق جنوبی کشور و وجود هوای نامساعد تش باد و آسیب هرساله به درختان میوه و نیز وجود تهدیدات و تحریم‌های خارجی و ضرورت اتکا به ایده های نو و استفاده از گیاهان مقاوم و درآمدزا و جذاب برای طرح های تولیدی و اشتغالزایی، کاشت و تولید این گیاه ضروری به نظر می رسد.

 

وی، گیاه کاکتوس را یکی از گیاهان کم نیاز، کم آفت و مقاوم به خشکی دانست و افزود: کاکتوس ها اعم از میوه ای، زینتی و درختی در خاکهای فقیر آهکی و سنگلاخی و با حداقل آب، توانایی رشد و نمو و تولید محصول و درآمدزایی در حد باغ لیمو و خرما را دارد.

 

فضیلت زاده، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط سخت منطقه آب شور و کم، هزینه های تولید بسیار پایین کاکتوس نسبت به گیاهان دیگر مثل مرکبات و عدم آفت پذیری و عدم نیاز به تغذیه با کودهای شیمیایی، ضروری است که یک یا چند مزرعه آزمایشی کاکتوس میوه ایجاد و آموزش کشاورزان به تغییر الگوی کشت در منطقه ایجاد گردد و درآمد کشاورزان و افزایش مصرف آب کود و سموم را کاهش داد.

 

گفتنی است در هر هکتار قریب‌ به ۵۰ تُن محصول برداشت خواهد شد که این اتفاق بعد از گذشت دو سال از کاشت گیاه کاکتوس است.