سودای مرگ در هرمزگان به وفور یافت می شود

در سالهای گذشته استفاده از قلیان به سنین بالا محدود می شد، در حالی که در چند سال اخیر ضمن افزایش استفاده از قلیان متاسفانه نوجوانان و جوانان به طرفداران اصلی آن تبدیل شده اند.

خانوادگی شدن قلیان باعث شروع عادت به نیکوتین در نوجوانان می شود. بطوریکه علاوه بر این که قباحت و زشتی مصرف دخانیات و به تبع آن مصرف نیکوتین در نوجوانان از بین می رود، آنان را به نیکوتین نیز عادت می دهد و همین امر باعث می شود به مرور مصرف قلیان به مصرف سیگار تبدیل شود ، چرا که قلیان را در هر مکان و زمانی نمی‌توان کشید ( قلیان برای آماده شدن نیاز به وسایل و ابزار و ذغال و … دارد ) اما سیگار به راحتی در هر مکان و زمانی قابل دسترسی می باشد . به همین جهت بعد از مدتی نوجوانی که به مصرف نیکوتین به وسیله قلیان عادت کرده است، جهت تامین نیکوتین بدن خود به سیگار روی می آورد.

تنباکویی که در قلیان مصرف می شود غالبا از نوع نامرغوب ترین تنباکوهاست. آلودگی این تنباکوها به یک نوع باکتری موسوم به کوکسی گرم مثبت و یک نوع قارچ موسوم به آسپرژیلوس به اثبات رسیده است . تحقیقات نشان داده است مصرف این تنباکوها‌ ‌آسیب‌های جبران ناپذیری به ریه و دستگاه تنفس انسان وارد می‌کند و علاوه بر‌ ‌سرطان‌زا بودن این مواد دخانی، بیماری پنومونی را بطور چشمگیری در مصرف کنندگان‌ ‌افزایش می‌دهد.

نکته قابل توجه اینکه این تنباکوها به علت نامرغوب بودن قابل استفاده در سیگار نبوده و به همین دلیل آن را با انواع مواد شیمیایی و اسانس میوه ترکیب می کنند و به اسم توتون میوه ای می فروشند که این امر بیماری زایی دود آن را چند برابر می کند.

در رابطه با وضعیت مصرف قلیان در استان هرمزگان گفت:به دلیل همجواری استان هرمزگان با کشورهای خلیجی، این استان تاثیر فراوانی را در این زمینه پذیرفته است و علاقه به مصرف قلیان در بین خانواده ها،مخصوصا جوانان هرمزگانی در سالهای اخیر رشد فزاینده ای را داشته است به شکلی که به صورت علنی در معابر عمومی، پاساژها،فروش و مصرف این ماده دخانی مشاهده می شود.

وی بیشترین میزان مصرف قلیان در استان هرمزگان را به ترتیب شهرستان بندرعباس، بندر لنگه سپس حاجی آباد معرفی کرد.

*کاهش سن مصرف قلیان به 16 سالگی

به نقل از این منبع آگاه، بیشترین آمار مصرف قلیان در بین مردان است اما در چند سال اخیر شاهد روی آوردن زنان و دختران جوان به مصرف این ماده دخانی هستیم.

وی همچنین میانگین سنی مصرف قلیان در 2سال گذشته از 20سال به 16سال کاهش داشته است.

وی در تشریح سوء مصرف قلیان های صنعتی و سنتی گفت:

مواد مخدر دود زا عامل اصلی ابتلاء به سرطان ، بیماریهای قلبى، سکته، عقیم شدن، افزایش فشار خون، مشکلات باردارى، بیمارى هاى لثه، بیمارى هاى دندان، مسدود شدن شریان ها، زخم معده و آب مروارید چشم را افزایش دهد . نکته مهم اینکه در قلیان، مواد سمی حاصل از سوختن ذغال به دود آن افزوده می شود که به همین دلیل بیماری زایی دود حاصل از کشیدن قلیان به مراتب از دود سیگار بیشتر می شود.

*تنباکوی لنگه ای و ایجاد توهم

تنباکوی عجمی که به نام تنباکوی لنگه ای هم معروف است نوعی تنباکو با نام علمی نیکوتیانا روستیکا است که میزان نیکوتین ان بسیار بالاتر از نیکوتین ها ی دیگر انواع تنباکو است و دارای الکالوئید های دیگری مثل هارمالین است که مصرف ان باعث افزایش ناگهانی میزان دوپامین در مغز می شود و می تواند ایجاد توهم و هذیان بکند.شایان ذ کر است از این نوع تنباکو به عنوان تنباکوی مقدس نیز یاد شده است. این ماده به علت ایجاد توهم بالا در مراسمات خاص احضار ارواح و اجنه استفاده می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پارک ها و سواحل شهر به مکان مصرف قلیان تبدیل شده است اظهار کرد:

جوانان به صورت گروهی به مصرف این ماده می پردازند.این در حالی است که علاوه براینکه دود قلیان خود را مصرف می‌کنند، دود قلیان اطرافیان خود را نیز استنشاق می نمایند. لذا فرد غیرسیگاری که درمعرض دود اطرافیان خود هست، از خطرات و مضرات آن در امان نخواهد بود که تهدید بزرگی برای سلامتی افراد است.

*نبود قانون پیشگیرانه برای مقابله با مصرف قلیان

وی همچنین تصریح کرد:به دلیل اینکه تاکنون قانون خاصی برای برخورد قاطع و پیشگیرانه از مصرف این ماده دخانی وجود ندارد،طبق توافق نامه اداره بهداشت و نیروی انتظامی، به صورت فصلی در معابر عمومی با فروش قلیان برخورد می شود، همچنین اداره اماکن و تعزیرات حکومتی نیز با واحدهای صنفی متخلف، برخورد می کند.

در استان هرمزگان، شهرستان هایی همچون بندرلنگه و جاسک مزرعه های کاشت تنباکوی بومی وجود دارد که از این محصول به عنوان یک کالای تجاری به شهرستان ها و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
منبع:هرمز