شاهد ثبات در نرخ ارز و تورم هستیم/باید به رشد بالای ۶درصد برسیم/اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در نشست مشترک دولت و مجلس با اشاره به خدمات ارائه شده بیمه‌ای به مناطق محروم و دور افتاده کشور گفت: هنوز دراین زمینه به نقطه مطلوب نرسیدیم و تلاش می‌کنیم با تلاش مضاعف به اهدافی که در این زمینه داریم، برسیم.

وی افزود: یک از اهداف دولت ارائه بودجه در زمان مقرر بوده است که تلاش می‌کنیم بودجه 94 را نیز در زمان مقرر به مجلس شواری اسلامی ارائه کنیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل اقتصادی اشاره کرد و خطاب به نمایندگان حاضر در این نشست مشترک گفت: شما می‌دانید برای سرمایه‌گذاری ما نیاز به ثبات و آرامش داریم؛ به طوری که در نرخ ارز و تورم نوعی ثبات مشاهد می‌شود و نگرانی‌های گذشته وجود ندارد.ما باید اقتصادمان را به تعاونی و بخش خصوصی واگذار کنیم که دولت در این زمینه برنامه‌ریزی دارد. ما از رکود خارج شده‌ایم اما این آغاز راه و قدم اول است و ما باید خیلی قدم برداریم.

روحانی افزود: برخی نمایندگان می‌گویند با وجود خروج کشور از رکود، چه نیاز به لایحه است اما باید بگویم این اول راه است و ما راه طولانی پیش رو داریم باید به رشد مضاعف و ثابت بالای6درصد برسیم و انشالله تا سال95 نیز که همان هدف نهایی رشد پیوسته ثابت است، برسیم.

وی با اشاره به برنامه‌های دولت در عرصه سیاست‌خارجی گفت: دولت در یک سال گذشته به وعده‌‌های خود در سیاست خارجه عمل کرده است. تنش را کاهش داده‌ایم و روابط را گسترش. با کشورهای منطقه روابط خوب و صمیمی داریم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش به سفر اخیرش به نیویورک اشاره کرد و گفت: دستاوردهای خوبی در این سفر داشته‌ایم در ملاقات با سران کشورها همگی آنها بر پیشرفت ایران در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اذعان داشتند.

مشروح سخنان رییس‌جمهوری در نشست مشترک دولت و مجلس در ادامه آمده است:

** دولت یازدهم دولت راستگویان است

روحانی با بیان اینکه امروز به حمدالله بسیار امیدوارتر از گذشته می‌توانیم درباره اقتصاد حرف بزنیم، گفت: دولت یازدهم دولت راستگویان است. طرح سوال کارشناسی مشکلی ندارد اما نباید درباره آمارهای رسمی دولت ، تردید شود.

رییس شورای اقتصاد در ادامه با تصریح به اینکه” آمار اعلامی از سوی دولت باید مورد توجه همه باشد” اختلاف و تفاوت نظر درباره مسایل را طبیعی دانست و گفت: همه باید از حرکت کشور به سمت شکوفایی خوشحال باشند و نباید برخی به گونه‌ای عمل کنند که مردم گمان کنند آنها از پیشرفت کشور خوشحال نیستند.

رییس‌جمهوری با تشریح وضعیت اقتصاد دولت طی یکسال گذشته اظهارداشت: این دولت از روز اول گرفتار معضل رکود تورمی بود که عبور از آن در زمانی کوتاه بسیار صعب و دشوار می‌نمود.

روحانی افزود: به غیر از یکی دو سال اول انقلاب آن هم به خاطر شرایط کشور تورم بالای 40 درصد در سالهای 91 و 92 به همراه رکود، بی‌سابقه بود و برای عبور از این وضعیت لازم بود کشور در مسیر آرامش و ثبات اقتصادی در عرصه داخلی و کاهش تلاطم در روابط خارجی قرار گیرد.

رییس جمهوری اظهار داشت: کاهش تلاطم در روابط خارجی و ایجاد ثبات در اقتصاد داخلی وضعیتی را به وجود آورد که همان نقدینگی که قبلا صرف خرید ارز و طلا می‌شد و بانک مرکزی را به پایگاهی برای تولید و عرضه سکه تبدیل کرده بود، این بار به سمت بازار بورس و سپس بانکها گردش کنند و این سرآغاز گشایش در اقتصاد کشور بود.

روحانی گفت: جامعه در این شرایط به احساس آرامش و ثبات رسید و اطمینان یافت که دولت با رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت‌های مجلس و مردم قادر است مسائل خارجی را در مسیر حل و فصل قرار دهد و مجموعه این شرایط باعث شد بتوانیم به مردم قول دهیم که قادر هستیم تورم را مهار کنیم.

وی با بیان اینکه در همان شش ماهه دوم سال 92 آثار اولیه خروج از رکود شروع به نمایان شدن کرد، افزود: همه آمار و ارقام در عرصه‌های مختلف از نفت تا گمرکات این نوید را می‌داد که خروج کشور از رکود آغاز شده است.

** مسیر دولت در عرصه اقتصاد صحیح است

روحانی با اشاره به اینکه “وقتی در اقتصاد ثبات برقرار شود سرمایه‌گذاران و کارآفرینان خود به میدان می‌آیند”، گفت: همین مسئله باعث شد رشد منفی سرمایه‌گذاری در سالهای 91 و 92 به رشد 7/5 درصدی در سال 93 ارتقا یابد و این به معنای آن است که مسیر دولت در عرصه اقتصاد صحیح است.

رییس جمهوری گفت: برخی دوستان می گفتند که کاهش تورم در هنگام اجرای سیاست‌های خروج از رکود به مثابه سمی کشنده است اما دولت در حالی که نمی‌توانست از سیاست‌های انبساطی کمک گرفته یا منابع و درآمدهای ارزی خود را افزایش دهد و یا از تسهیلات خارجی استفاده کند، همزمان با کاهش تورم سیاست‌های خروج از رکود را نیز اجرا کرد که این به هیچ‌وجه کار آسانی نیست.

روحانی با بی‌سابقه توصیف کردن ارقام کاهش تورم ، اظهارداشت: همزمان با کاهش تورم ناچار بودیم در راستای مسیر توسعه‌ای کشور قیمت حامل‌های انرژی را نیز اصلاح کنیم چرا که شرکت‌های تولید انرژی دچار مشکل بودند و از سوی دیگر توازنی بین دریافتی‌ها و پرداختی‌ها در اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها برقرار نبود لذا اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی با وجود نظراتی که آن را با سیاست کاهش تورم ناهمخوان عنوان می‌کردند آغاز شد و نرخ حامل‌های انرژی به گونه‌ای اصلاح شد که تورم نیز همزمان کاهش یافت.

** تورم در پایان سال 93 زیر 20 درصد است

رییس‌جمهوری با بیان اینکه امروز می‌توانیم قول دهیم که تورم در پایان سال 93 زیر 20 درصد است، تصریح کرد: امروز با اطمینان می توان گفت که از رکود خارج شده ایم و هیچ تردیدی در این باره وجود ندارد.

روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دولت تصمیم گرفت از محل درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از معضلات مهم اجتماعی را رفع کند، گفت: بسیاری از کشورهای دیگر نیز در عرصه سلامت عمومی ورود کردند و البته برخی از آنها نیز شکست خوردند اما دولت طرح تحول سلامت را با موفقیت اجرا کرد و علاوه بر کاهش قابل ملاحظه هزینه‌های درمان، نیازمندی‌های بیماران را در خود بیمارستانها تامین کرد تا آسایش آنان بیش از پیش فراهم شود.

رییس‌جمهوری افزود: همچنین در حالی که پزشکان و متخصصان در خارج از ساعات اداری در بیمارستانهای دولتی نمی‌ماندند توانستیم کاری کنیم که در تمام ساعات شبانه روز در کنار بیماران حضور داشته باشند و از سوی دیگر اقدامات بسیار مفید و موثری برای رفاه حال بیماران در مناطق محروم انجام دادیم.

روحانی با اشاره به اینکه در زمینه بودجه دولت توانست پس از سالها لایحه را در زمان قانونی تقدیم مجلس کند، اظهار داشت: امروز که با شما سخن می‌گویم همه بودجه عمرانی نیمه اول سال استانها پرداخت شده و تخصیص بودجه‌های عمرانی نسبت به سال گذشته 3.3 برابر افزایش یافته است.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: دولت بانکها را برای افزایش کمک به اقتصاد و صنعت تجهیز کرد تا بتوانند مشکل سرمایه در گردش بخش صنعت را رفع کنند و امسال تا به حال 59 درصد منابع بانکی به عنوان سرمایه در گردش و به صورت تسهیلات به تولیدکنندگان و صنعت‌گران پرداخت شده است.

روحانی با بیان اینکه باید مهار تورم توام با خروج از رکود را به همگان تبریک بگوییم، گفت: این کار عظیم با حمایت نمایندگان و همراهی مردم و کارآفرینان انجام شده و امروز استانی نیست که به آن سفر کنیم و سرمایه‌گذاران آن استان برای فعالیت و سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی نکنند.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود افزود: امروز همه سرمایه‌گذاران بزرگ جهانی به دنبال مهیا شدن شرایط هستند تا به ایران به عنوان مرکز ثبات سرازیر شوند چرا که ایران کشوری برخوردار از سرمایه‌های عظیم انسانی و فناوری‌های پیشرفته است.

** ایران و 1+5 درباره مسایل اصولی با یکدیگر اتفاق نظر دارند واختلاف در جزییات است

روحانی به دیدارها و ملاقات‌های خود با فعالان اقتصادی ایرانی و آمریکایی در جریان سفر به نیویورک اشاره کرد و اظهار داشت: امروز همه رهبران اروپایی تاکید دارند و در پی آن هستند تا هر چه سریعتر موانع حضور سرمایه‌گذاران آنها در ایران برطرف شود و این اراده در گفتار صریح آنان مشاهده می‌شد.

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه ایران و 1+5 درباره مسایل اصولی با یکدیگر اتفاق نظر دارند و اختلاف آنها در جزییات است، تصریح کرد: در اینکه در اراک نیروگاه ساخته شود یا ایران از فنآوری غنی‌سازی برخوردار باشد یا درباره مرکز فردو و ادامه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و اینکه مسایل ادعایی نظامی باید تمام شود، اختلاف نظری بین دو طرف نیست و اختلاف فقط در باره جزییات و کمیت مسایل است.

روحانی گفت: این اراده امروز در همه جهان وجود دارد که روابط و همکاری با ایران گسترش یابد. هیچ کس امروز از اینکه ایران باید از معادلات و تحولات حذف شود سخن نمی‌گوید و همه به این نکته اعتراف دارند که ایران قابل حذف شدن نیست. همه کشورها گفته‌اند که ایران باید نقش خود را در مبارزه با تروریسم ایفا کند و در این باره تردیدی وجود ندارد و اگر کسی حرف دیگری زده برای این بوده است که به نحوی این حرف اصلی را بزند چرا که دیگر هیچ‌کس تردید ندارد که ایران پیشتاز مبارزه با تروریسم است و اگر کسی خلاف این را بگوید حرفش خریدار ندارد.

رییس‌جمهوری تعداد بسیار زیاد درخواس‌تها برای ملاقات با وی در سفر نیویورک را نشانه عظمت ملت ایران دانست و گفت: به حول و قوه الهی در حل معضلات اقتصادی گام‌های مهمی در شرایط تحریم به پیش برداشته‌ایم تا دنیا بداند دولت و ملت ایران قادر است حتی در شرایط تحریم مشکلات خود را حل کند.

روحانی با تصریح دوباره به اینکه وجود اختلاف و تفاوت نظر در کشور امری طبیعی است اظهار داشت: البته همه باید نسبت به مسایل ملی و کلی کشور با یک صدای واحد سخن بگویند. مذاکره‌کنندگان ما آن زمان می‌توانند در برابر خارجی مذاکره کنند که دشمن ببیند دولت ایران می‌تواند حتی در شرایط تحریم کشور را از رکود خارج کند و تورم را مهار نماید.

** به غیر از یکی دو کشور با بقیه همسایگان روابط صمیمی داریم

رییس‌جمهوری تصریح کرد: در تمام ملاقات‌ها و گفتگوهای چند سفر اخیرم به کشورهای دیگر مقامات طرف ملاقات معترف بودند که یک حرکت بزرگ مثبت و رو به جلو در عرصه‌های مختلف در ایران جریان دارد که به اعتقاد بنده با همت همه در دولت و مجلس و پشتکار حمایت مردم رخ داده است.

روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه وعده‌ای که در سیاست خارجی به مردم داده بودیم به اندازه یکسالی که از شروع به کار دولت سپری شده است موفق عمل کرده‌ایم، اظهار داشت: امروز با همه همسایگان روابط دوستانه را گسترش داده‌ایم و تنش‌هایی که بعضا وجود داشت کاهش یافته و به غیر از یکی دو کشور با بقیه روابط صمیمی داریم و این روابط دوستانه به همه قاره‌های مختلف و کشورهایی که علاقه مند به گسترش روابط با ایران هستند تعمیم یافته است.

** نقد سازنده را بر روی چشم می‌گذاریم

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید به گونه‌ای عمل کنیم که مردم احساس آرامش کنند، گفت: نقد سازنده را بر روی چشم می‌گذاریم اما تاکید می‌کنیم که در مسایل ملی باید دست دردست یکدیگر و در کنار هم باشیم.

روحانی اظهار داشت: درست است که از رکود خارج شده‌ایم اما تا رونق فاصله داریم و این تازه آغاز راه است همچنین سیاست کاهش تورم را تا رسیدن به تورم یک رقمی ادامه خواهیم داد و سیاست ایجاد رونق را تا رسیدن به یک رشد مداوم و ثابت بالای 8 درصد ادامه خواهیم داد تا به نقطه‌ای که مطلوب دولت و مردم و درچارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر انقلاب است برسیم.