شهادت برترین بانو؛ برگ سیاهی از تاریخ

حضرت فاطمه(س) از نسل فردی است که خداوند درباره او فرموده است: «خلقت الاشیاء لاجلک و خلقتک لاجلی؛ همه چیزها را برای تو تو را برای خودم آفریدم»…

پایگاه خبری پارسیان: حضرت فاطمه(س) عصاره بهشت و آخرین دختر پیامبر اکرم(ص) و محبوب ترین آنان نزد ایشان در سال دوم بعثت دیده به جهان گشود.

نسب پدری: رسول خدا، محمد مصطفی «صل الله علیه واله و سلم» بن عبدالله بن عبدالمطلب علیه السلام. نسب مادری: خدیجه بنت خولید؛ این بانوی مکرمه که ام المومنین و جده ائمه معصومان علیه السلام است. نخستین همسر و یاور پیامبر اکرم«صل الله علیه واله و سلم» بود که با جان و مال خویش در خدمت آن حضرت بوده و نهال اسلام را آبیاری و بارور کرد به همین دلیل خداوند متعال وی را در ردیف زنان مقدس و عرشی قرار داده است.

حضرت فاطمه(س) از نسل فردی است که خداوند درباره او فرموده است: «خلقت الاشیاء لاجلک و خلقتک لاجلی؛ همه چیزها را برای تو تو را برای خودم آفریدم»…

در این بیان نورانی عظمت وجودی پیامبر اکرم(ص) به تصویر کشیده است هرچند عقول ما از درک کنه آن ناتوان و عاجر است.

پیامبری که از حیث جسمی و نژادی نیز به برترین قبیله و تیره اعراب منتسب و به نبی قریشی معروف است، وجود نازنین حضرت فاطمه زهرا(س) را «بضعه؛پاره گوشت خود» می داند.

 

جایگاه حضرت فاطمه(س) از نگاه پدر

 

«والله ما ابدلنی الله خیرا منها، امنت بی حین کفر الناس و صدقتنی اذ کذبنی الناس و واستنی بما لها اذ حرمنی الناس و رزقنی منها الله الولد دون غیرها من النساء؛ -سوگند به خدا بهتر از او را خداوند برای من جایگزین نکرده است او به من ایمان آورده بود درحالی که مردم کفر ورزیده بودند و مرا تصدیق کرده در حالی که مردم تکذیبم کرده بودند و با اموالش با من مواسات کرده در حالی که مردم محرومم کرده بودند و خداوند از او به من فرزندانی روزی کرد و از بسیاری زنان چنین موهبتی نصیبم نشد».

 

بشارت خداوند به وجود حضرت فاطمه در معراج

 

جایگاه و منزلت دختر پیامبر اکرم (ص) به حدی است که پیش از تولد حضرت فاطمه(س)، بشارت تولدش را خداوند در زمان معراج به حضرت محمد (ص) می دهد: یا محمدا ان الله یبشرک بفاطمه من خدیجه بنت خویلد…

ای پیامبر! خداوند ولادت فاطمه را از خدیجه دختر خویلد به تو بشارت می دهد.

بشارت پیامبر به تولد و وجود فرزندی مقدس آن هم در شب معراج گویای اهمیت موضوع تولد ایشان است و نامگذاری فاطمه بر روی این دختر مقدس از اهمیت خاصی برخوردار است تا جایی که حضرت رسول (ص) در این باره می فرمایند: لانها فطمت هی و شیعتها و ذریتها من النار؛ زیرا او شیعیان و ذریه اش را از آتش بازداشته و برکنار شده اند. (کتاب محمد بن جریر طبری).

حضرت فاطمه(س) عصاره بهشت و آخرین دختر پیامبر اکرم(ص) و محبوب ترین آنان نزد ایشان در سال دوم بعثت دیده به جهان گشود.

حضرت فاطمه(س) از نسل انسانی است که خداوند درباره او فرموده است: خلقت الاشیا لاجلک و خلقتک لاجلی؛ همه چیزها را برای تو و تو را برای خودم آفریدم.

 

نورانی شدن خانه های مکه با تولد حضرت فاطمه(س)

 

پس هنگامی که حضرت فاطمه (س) پا به عرصه زمین نهاد نوری عظیم از ایشان بلند شد تا اینکه این نور به تمام خانه های مکه داخل شد و در شرق و غرب زمین جایی از این نور خالی نماند. این همان مثل نور «کمشکاﺓ» و «نور الله» است. (بحار الانوار ج 16 .ص 80 – آیات 35 و 32 سوره های نور و توبه)

مقام معنوی و عرفانی آن بانوی مکرم اسلام او را بر دیگر زنان بهشتی برتری داده است و مقام وی در نزد مسلمانان والاتر از مقامی است که حضرت مریم در نزد مسیحیان دارد در این خصوص نظر حضرت رسول اکرم (ص) را از کتاب عوالم العلوم و المعارف در ج 6 صفحات 44 تا 51 یادآور می شوم که فرموده اند: مریم ارجمندترین بانوی زمان خویش بود و فاطمه ارجمندترین بانوی همه زمان هاست.

پیامبر اکرم (ص) در توصیف دخترش حضرت فاطمه (س) می فرمایند: پس هرگاه که مشتاق بهشت می شوم او را می بوسم و بوی درخت طوبی را استشمام می کنم او فرشته ای با ظاهر انسانی است.(ص 240 تاویل الایات الظاره فی فضائل العتره الظاهره سید شرف الدین استرآبادی).

صدیقه طاهره حضرت فاطمه علیه السلام در خطبه مفاخره خود با همسرش امیرالمومنین علی علیه السلام در عباراتی خود را این گونه معرفی می کند: «انا ثمرة فؤاده [فواد النبی(ص ) و عضو من اعضائه و غصن من اغصانه…انا ابنة سدرة المنتهی…انا الشجرة التی تخرج آکلها، اعنی الحسن(ع) و الحسین(ع)».(شاذان بن جبرئیل،1363،ص80)؛ من میوه قلب پیامبر(ص) و عضوی از اعضای او و شاخه ای از شاخه های آن هستم. من دختر سدرة المنتهی هستم. من درختی هستم که میوه هایش خارج می گردد؛ منظورم امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است.

کوثری، خیر کثیری، وارث بوی بهشتی٭ نامه سبز و روشن تو فاطمه بانوی دین است

حضرت رضا علیه السلام از پدرش و ایشان از رسول خدا علیه السلام نقل کرده اند که فرمودند: «ای فاطمه می دانی چرا فاطمه شده ای؟ علی پرسید:«چرا؟» فرمود: «زیرا که وی و شیعیان را از آتش بازداشته اند».

«شنیدم که رسول خدا «صل الله علیه واله و سلم» می فرمود: «فاطمه را فاطمه نامیده اند؛ زیرا خدای تبارک و تعایل او و فرزندانش را از آتش برکنار داشته است؛البته آن فرزندانی که با ایمان از دنیا بروند و برآنچه که بر من نازل گردیده اعتقاد داشته باشند».

امام صادق علیه السلام فرمودند: « او را فاطمه گفتند : چون شر و بدی در وجود او راهی ندارد و اگر برای همسری این بزرگوار، علی علیه السلام نبود تا قیامت کسی هم شان ایشان یافت نمی شد پس از رسول خدا«صل الله علیه واله و سلم» هرگز کسی را راستگوتر از فاطمه ندیدم.

 

مقام فاطمه(س) در نزد مسلمانان والاتر از مقام مریم(س) در نزد مسیحیان

 

راغب در مفردات می گوید: به جایی که خیر الهی به صورتی که در خور نگه داری و شمارش و اندازه گیری نباشد و هرکسی به آن بنگرد فزونی محسوسی در آن ببیند، گویند در آن برکت است و آن چیز مبارک است.

مقام حضرت فاطمه زهرا(س) در نزد مسلمانان والاتر از مقامی است که حضر مریم در نزد مسیحیان دارد در این باره ده ها روایت وجود دارد از جمله آنکه رسول خدا «صل الله علیه واله و سلم» فرمودند: «مریم، ارجمندترین بانوی زمان خویش بود و فاطمه ارجمندترین بانوی همه زمان هاست».

مصحف رازی و در صبح نخستین جهان    ٭     ٭     بر افق با قلم نور نوشتند تو را

صحیفه حضرت زهرا(س)

درخصوص صحیفه آن حضرت آمده است: « هذا لوح اهداه الله الی ابی رسول الله صل الله علیه واله و سلم فیه اسم ابی و اسم بعلی و اسم ابنی و اسماء الاوصیاء من ولدی فاعطانیه لیبشرنی بذلک؛ این کتابی است که خداوند آن را به پدرم رسول خدا«صل الله علیه واله و سلم» اهدا فرمود در این کتاب نام پدرم و نام شوهرم و نام دو فرزندم و امامنی که از فرزندانم می باشند نوشته شده است این کتاب به من هدیه شده است تا بشارت فرح بخشی برای من باشد».

جابر پرسید: آیا اجازه می دهید این کتاب را مشاهده و مطالعه کنم؟ فرمود: «نه ممکن نیست مطالب موجود در این کتاب را فقط پیامبر خدا «صل الله علیه واله و سلم»، امام علی(ع) وامامان معصوم می توانند مطالعه نمایند.

 محبوبه ذات پاک سرمد، زهراست  ٭    ٭ جان دو جهان و جان احمد، زهراست

ما را شده از «بضعه منی» معلوم  ٭     ٭  زهراست محمد و محمد زهراست

حضرت فاطمه زهرا(س) وجود مقدسی است که پیامبر اکرم (ص) یک عمر او را به تمام امتش معرفی کرده است؛ اما جفای مردم زمانه، دختر جوان پیامبر خدا …

با اهتمام از کتاب ارزشمند ‘بدانید من فاطمه هستم’

فرنگیس حمزه یی

منبع هرمز