عرب‌ها عامل گرانی تخمه ژاپنی!

به گزارش پایگاه خبری پارسیان احمدی اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با دادن مجوز ورود قانونی بادام هندی موافقت کرده اما وزارت جهاد کشاورزی همچنان با این موضوع مخالف است.

وی افزود: وزات جهاد کشاورزی معتقد است بر اساس قوانین موجود، محصولات کشاورزی نباید وارد شود و بادام هندی نیز جزو محصولات کشاورزی است؛ بنابراین ورود آن ممنوع است که چندین بار درخواست‌هایی مبنی بر واردات قانونی بادام هندی داده ایم و هنوز با آن موافقت نشده است.

احمدی با بیان اینکه میزان مصرف بادام هندی در کشور براساس برآورد کارشناسان، به اندازه پسته است و سالانه حدود ۱۸ هزار تن بادام هندی در کشور مصرف می‌شود، گفت: بادام هندی، تولید داخل ندارد و بادام‌هایی که در حال حاضر در بازار به فروش می‌رسند همه به صورت قاچاق وارد شده اند.

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان در پاسخ به اینکه بادام زمینی نیز جزو محصولات کشاورزی است ولی واردات قانونی آن البته با تعرفه بالا وجود دارد، گفت: بادام زمینی محصول کشاورزی محسوب می‌شود و اجازه ورود آن از همان ابتدا داده شده بود که اگر تعرفه آن کاهش یابد قیمتش نیز کاهش می یابد.

وی با اشاره به صادارت بالای پسته اظهار کرد: مصرف سالانه پسته حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار تن است و امسال محصول خوبی داشتیم و حدود ۲۰۰ هزار تن پسته تولید شد.

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران در رابطه با گرانی تخمه ژاپنی در هفته‌های اخیر توضیح داد: محل اصلی تولید تخمه ژاپنی در سبزوار و روستاهای اطراف آن است و عرب‌ها و بیشتر عراقی‌ها تمایل به استفاده از آن دارند.

وی افزود: به دلیل این که در سال جاری بخش اعظمی از این محصول از بازارچه‌های مرزی خارج شده و همچنین تولیدش در سال جاری کاهش یافته، قیمت این محصول حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته احمدی تجار عراقی از طریق بازارچه‌های مرزی این تخمه‌ها را خارج می کنند و بازارچه های مرزی قوانین خاص خود را دارند. همچنین به دلیل خشکسالی که در سال گذشته شاهد بودیم تولید این محصول در سال جاری کمتر تولید شد.