فرماندار بندرعباس بیان کرد؛ محرمیت‌زدایی و کاهش تخلفات با حضور موثر سپاه در محلات آسیب‌پذیر

عزیزاله کناری، فرماندار بندرعباس در گفتگو با خبرنگار پارسیان خبر با بیان اینکه سپاه پاسداران به عنوان یکی از نهادهای بابرکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، همواره دارای برکات ملموس و ناملموسی برای مردم بوده و خواهد بود، گفت: دامنه شمول این نهال انقلابی در حوزه های مختلف به دلیل خلوص نیت، رشد و ترقی کرده و بالنده شده و می تواند هر روز در هر حوزه ورود کند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه مجموعه سپاه و بسیج نهادی مردمی بوده و از بطن مردم جدا نیستند، افزود: سپاه پاسداران علاوه بر اینکه در راستای مراقبت و دفاع از انقلاب اسلامی بعنوان دستاورد مردمی تلاش می کند در تمامی حوزه هایی که احساس می کند آسیبی به نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد شود به درستی ورود می کند. به هیمن دلیل است که سالها دشمن در جهت تخریب این نهاد پر برکت تلاش می کند. البته ملت ایران، فهیم و هوشیارند و فریب توطئه های دشمن را نمی‌خورند.

 

فرماندار بندرعباس به فلسفه وجودی قرارگاه های تحول محلات در مناطق آسیب پذیر استان هرمزگان و شهر بندرعباس اشاره کرد و گفت: سپاه امام سجاد(ع) در راستای تحقق اهداف خود در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و مصونیت خانواده ها از آثار شوم این آسیب ها، طرح بسیار مثمرثمر و اثرگذار تحول محلات را در مناطق آسیب پذیر اجرا کرده است.

 

کناری اضافه کرد: به موجب اجرای این طرح، شاخص های متعددی از قبیل برقراری ارتباط بسیار نزدیک با خانواده ها و شناخت چهره به چهره مسائل و مشکلات خانواده ها و تلاش در جهت رفع آنها را در محلات آسیب پذیر دنبال می کند. همه ما همانند سپاه پاسداران معتقدیم درصورتی که مشکلات در درون خانواده حل و فصل شود در بلندمدت سبب رضایتمندی گسترده از انقلاب اسلامی، مسئولان و دست اندرکاران خواهد شد. در غیر این صورت، مشکلات زیر قطره قطره جمع می شوند و شاهد بروز دریایی از معضلات و مشکلات در سطح محلات خواهیم بود.

 

وی گفت: سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان با ایجاد قرارگاه های تحول محلات با کمک مردم همان محله، به جنگ با مشکلات مردم محلات رفته و در این راستا، برکات بسیار خوبی را در حوزه کاهش و رفع مسائل و مشکلات محلات آسیب پذیر نصیب ساکنین محلات کرده است.

 

فرماندار بندرعباس با اشاره به اهمیت کارکرد قرارگاه تحول محلات در حوزه های مختلف ، به جایگاه خانواده و امر مهم تحکیم این نهاد کوچک اجتماعی افزود: معتقدیم خانواده به عنوان کوچکترین نهاد جامعه اساس و زیربنای جامعه است از این رو قرارگاه تحول محلات باید بیش از پیش در راستای تحکیم بنیان خانواده تلاش کنند. چرا که آسیب های زیادی از سوی دشمنان به سمت خانواده ها روانه شده و سپاه و سایر دستگاه ها در تلاشند از خانواده ها در برابر این آسیب ها محافظت کنند.

 

کناری ادامه داد: سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان با راه اندازی چنین پایگاه هایی به مشکلات مردم در حوزه های مختلف رسیدگی و در جهت رفع آنها می کوشد. در صورت عدم رسیدگی و رفع مشکلات مالی و اقتصادی، نداشتن سرپناه مناسب، بیکاری، مشکلات فرهنگی و اخلاقی و … ، نهاد خانواده آسیب جدی می بیند.

 

وی با بیان اینکه قرارگاه تحول محلات در مناطق آسیب پذیر به عنوان یکی از نیازهای ضروری جامعه، به خوبی به ماموریت ها و رسالت های خود در محلات عمل می کند، ابراز داشت: طبق بررسی های بعمل آمده، طرح تحول محلات بسیار اثرگذار بوده و موفقیت های خوبی را کسب کرده است.

 

فرماندار بندرعباس با اشار هبه اینکه دشمن بر روی معضل اعتیاد به عنوان یکی از عوامل مخرب و نابودکننده تحکیم بنیان خانواده متمرکز شده است، گفت: قرارگاه تحول محلات با تمرکز بر معضل اعتیاد، توانسته افراد زیادی را که ناخواسته و به دلیل عدم آگاهی به دام مواد مخدر افتاده اند را با معرفی به مراکز ترک اعتیاد، زندگی دوباره ببخشد. البته برای عدم بازگشت این افراد به سمت و سوی مصرف مواد مخدر، لازم است به مسائل و مشکلات اقتصادی آنان رسیدگی شود که این کار نیز توسط قرارگاه تحول محلات دنبال می شود.

 

کناری در ادامه افزود: قرارگاه تحول محلات با ارائه مشاوره های رایگان به خانواده ها، در راستای کاهش آمار طلاق، گام های موثری برداشته اند و با شناسایی خانواده های دارای مشکل، به حل و فصل مشکلات بین زوجین می پردازند.

 

وی، راه اندازی فروشگاه های منصف در سطح محلات آسیب پذیر، ایجاد کارگاه های تولیدی با هدف ایجاد اشتغال برای بانوان سرپرست خانواده یا بدسرپرست، ارائه خدمات رایگان یا با هزینه اندک در قالب ایجاد مزون لباس عروس و داماد جهت برگزاری مراسم جشن ازدواج آسان به جوانان نیازمند محلات به منظور کاهش سن ازدواج و توسعه و ترویج فرهنگ ازدواج آسان، تقویت و ساماندهی مشاغل خرد خانگی ویژه بانوان خانه دار و … را از دیگر اقدامات بسیار خوب و مثمرثمر قرارگاه های تحول محلات برشمرد.

 

فرماندار بندرعباس با بیان اینکه قرارگاه های تحول محلات نقش بسیار تاثیرگذاری را در حوزه توانمندسازی  امنیتی محلات ایفا کرده اند. حضور سپاه در محلات، ساماندهی گشت‌های محله‌محور و کاهش مسائل و مشکلات اقتصادی خانواده ها با کمک دستگاه های دولتی ذیربط سبب شده است بخشی از نیازمندی‌های جامعه رفع و گرایش به سمت و سوی تخلفات  و مسائل امنیتی کاهش یابد.

 

کناری به اهمیت برپایی میزهای خدمت در محلات آسیب پذیر اشاره کرد و افزود: سپاه امام سجاد(ع) با همکاری سایر نهادها و سازمان ها، با هدف تسهیل در امور شهرها و روستاها، اقدام به برپایی میز خدمت در مساجد محلات آسیب پذیر کرد و با این کار، به جای اینکه مردم به سمت مراکز خدمت بروند، مراکز خدمت را به سمت مردم سوق داده است. طبیعی است با این اقدام شایسته، تسهیل در امر خدمت رسانی خواهد بود. متاسفانه در یک سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و حف سلامتی ساکنین محلات آسیب پذیر، آن گونه که باید، میزهای خدمت در محلات برپا نشد.

 

وی با اشاره به فعالیت های قرارگاه تحول محلات در خصوص بازسازی بافت فرسوده محلات ابراز داشت: با استفاده از ظرفیت بسیار خوب ۶ دفتر تسهیلگری در محلات، مشکلات اسناد مالکیت و اخذ پروانه ساخت و ساز به مردم اهالی محلات حل و فصل شد.