قائم‌مقام وزير نيرو: “جیره‌بندی آب” نخواهیم داشت/ صرفه‌جویی 20 درصدی مصرف آب در کلان‌شهرها

 

قائم‌مقام وزير نيرو:

 

 

قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه با وجود همه کم‌آبی‌ها، گزینه جیره‌بندی آب در دستور کار نیست، گفت: جيره‌بندی برای زمانی است که چاره دیگری وجود ندارد اما اگر مدیریت مصرف اعمال نشود، کاهش فشار در ساعت‌هایی از روز رخ می‌دهد که آن هم با اطلاع‌رسانی پیشین خواهد بود.

به گزارش گروه اقتصادی پارسیان به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ ستار محمودي، با بيان اينکه سال گذشته 570 شهر در مرحله سر به سر از لحاظ منابع آبي بود و وضع شش شهر حادتر بود، گفت: امسال 517 شهر در مرحله سر به سر به لحاظ منابع آبي و 12 شهر در وضع حادتري قرار دارد.

وي اراک، اصفهان، بندرعباس، تهران، شيراز، قزوين، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و يزد را 12 شهر دچار وضع حاد به‌ لحاظ منابع آب عنوان کرد و افزود: از ابتداي امسال، براي هر يک از اين شهرها بين يک تا چهار نشست بررسي وضع منابع آبي و راهکارهاي حل مشکلات آنها برگزار شده است تا کمبودها مديريت شود.

وي مديريت مصرف، حفر چاه‌ها، تامين مخازن جديد، تغيير در رفتار فني شبکه خطوط انتقال را ازجمله راهکارهاي رفع کمبودهاي آبي اين شهرها عنوان کرد و ادامه داد: با 20 درصد صرفه‌جويي در مصرف آب در اين کلان‌شهرها، تابستان را با کمترين نوسان‌ها پشت سر خواهيم گذاشت.

محمودي با بيان اينکه در زمان کنوني تهران به يک رفتار مصرفي مشخص رسيده است، گفت: ضرورت ايجاد رينگ تهران براي انتقال آب از سامانه غرب به شرق بيشتر احساس مي‌شود و اميدواريم با وارد مدار شدن تصفيه‌خانه ماملو، به وضع تامين آب تهران کمک شود.

وي با بيان اينکه نياز آبي اين 12 شهر در سال گذشته دو ميليارد و 100 ميليون مترمکعب بوده و امسال دو ميليارد و 360 ميليون مترمکعب است، گفت: وزارت نيرو از ابتداي ارديبهشت‌ در حال آماده‌باش است و همه موارد مربوط به اين 12 شهر را به دقت بررسي کرده است.

محمودي با بيان اينکه وزارت نيرو از لحاظ ايجاد ظرفيت‌هاي جديد مشکلي ندارد، گفت: بخشي از کار اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي است که بايد با کمک مردم و رسانه‌ها صورت گيرد.

وي بارش‌هاي کشور از ابتداي سال آبي جاري تاکنون را 205 ميليمتر عنوان کرد و افزود: اين ميزان بارش درمقايسه با دوره درازمدت و مدت مشابه سال آبي گذشته به‌ترتيب هشت و هفت درصد کاهش داشته است.

محمودي اظهار داشت: در شش حوضه آبريز اصلي کشور بين 10 تا 31 درصد کاهش بارش‌ها درمقايسه با دوره درازمدت وجود دارد و در اين ميان تنها وضع بارش‌هاي حوضه مرزي شرق هفت درصد مثبت بوده که آن هم تنها 103 ميليمتر بارش داشته و به‌طور کل منطقه کم‌آب و حوضه کوچکي است.

وي بارش‌ها در همه استان‌هاي کشور را يکنواخت ندانست و افزود: در استان‌هاي آذربايجان‌غربي، اردبيل، تهران، چهارمحال و بختياري، خراسان جنوبي، خراسان شمالي، خوزستان، سمنان، فارس، قم، کهگيلويه و بويراحمد و يزد کاهش بارش‌ها نسبت به دوره درازمدت دو رقمي است و از 31 استان کشور 21 استان با کاهش بارش‌ها روبرو بوده و منفي هستند.

وي ادامه داد: افت بارش‌ها با کاهش روان‌آب‌ها همراه بوده است و کاهش روان‌آب‌ها بسيار موثرتر از کاهش بارش‌هاست زيرا بارش‌ها موثر بر کشت و زراعت بوده اما روان‌آب‌ها مستقيم در بحث آب شرب شهرها و روستاها موثرند.