لاشه نهنگی در سواحل جاسک پیدا شد

به گزارش پایگاه خبری پارسیان کاظم شریفی ، تلف شدن این نهنگ را برخورد با یک شناور ذکر کرد و گفت: تردد زیاد شناورها تهدید جدی برای حیات پستانداران در دریای عمان محسوب می شود.

وی ادامه داد: طول این نهنگ دو تنی، شش متر و 70 سانتی متر بوده که بر اثر جریان آب به ساحل آمده و به گل نشسته است.

وی خاطر نشان کرد: مرگ این جانور دریایی بیش از 20 روز می گذرد و به علت فاسد شدن لاشه ، نوع آن مشخص نیست و کارشناسان پیگیر مشخص شدن نوع نهنگ هستند.

رییس شورای بخش لیردف جاسک نیز گفت: شهرستان جاسک با بیش از200 کیلومتر ساحل احتیاج به فعالیت شبانه روزی برای حفاظت دریایی محیط زیست دارد که متاسفانه اداره حفاظت محیط زیست شهرستان با کمبود پرسنل مواجه است و بخش لیردف بدون محیط یار مستقل است.

ابراهیم شریفی افزود: اداره حفاظت محیط زیست جاسک دو فروند قایق دارد که بدون ناخدا برای گشت زنی دریایی هستند.

وی از مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان خواست نسبت به تقویت این اداره از نظر نیروی انسانی و دایر کردن یک شعبه در بخش لیردف برای کنترل سواحل و جلوگیری از مرگ و میر این پستانداران نادر فعالیت خود را دو چندان کند.

سال گذشته نیز لاشه یک نهنگ 20 تنی با بیش از هشت متر طول در سواحل شرقی شهرستان جاسک کشف شد که به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان، مرگ این پستاندار عظیم الجثه به دلیل برخورد با موتور کشتی های تجاری یا نفتکش ها بوده است.

مجید وفا دار یادآور شد: در یک سال گذشته این سومین مورد کشف لاشه نهنگ در سواحل جاسک است که به دلیل برخورد با کشتی ها تلف شده اند.

اولین نهنگ از نوع ‘ اسپرم’ خرداد 1386 در نزدیک سواحل جاسک به گل نشست.

بخش لیردف با 18هزار نفر جمعیت در 470 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز هرمزگان واقع شده است