لزوم برنامه ریزی جامع برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بر لزوم برنامه ریزی جامع برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان به نقل از هرمز، دکتر محمد شکاری در نخستین کنگره بین المللی اورژانس های قلبی در بندرعباس اظهار داشت: در ابتدای قرن 20  از کل موارد مرگ و میرهایی که رخ داده 10 درصد به علت بیماریها ی قلبی بوده است.

وی ادامه داد: در آخر قرن 20 نیز این رقم به 25 درصد رسید و پیش بینی می شود در سال 2025بین 35 تا 60 درصدمرگ ومیرهامربوط به بیماریهای قلب وعروق باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: این آمار نشان دهنده آن است که  ریشه و علت های این موضوع باید به عنوان یکی از اولویتهای نظام سلامت در کشور و همچنین از برنامه های مهم دانشگاه های کشور نیز باشد.

دکتر شکاری تصریح کرد: از بین عوامل غیر قابل تعدیل، مباحث نژادی، ژنتیکی و یا عوامل رفتاری مثل مصرف سیگار و دخانیات و عوامل فیزیولوژیکی مثل دیابت،چاقی وغیره، اگر بخواهیم به آمار 80 درصدی بحث پیشگیری برسیم نیازمند به برگزاری این چنین کنگره هایی هستیم و امیدواریم درخروجی و پیامد این کنگره به این سمت و اهداف برسیم.

وی توسعه آموزش عمومی کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: در این خصوص وسایل ملی، شبکه های دیداری وشنیداری نیاز هست بیشتر به میدان بیایند تا شناخت ریسک فاکتورها و عوامل خطر قلب و عروق در جامعه ما نهادینه شود و در ارتقاء دانش سلامت مردم ، این کنگره ها باید برنامه های مناسبی ارائه دهند و در زمینه دانش عمومی مردم بخصوص دانش آموزان ومدارس ودانشگاهیان کشور بیشتر کار شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان سلامت و امنیت غذایی را نیز یکی از اهداف واقعی این کنگره برشمرد و بیان داشت: هر استان عادتهای غذایی خود را دارد که نظارت اصولی بر تولیدو تغذیه نقش بسیار مهمی بر پیشگیری عوامل خطر قلب وعروق دارد.

رئیس نخستین کنگره ملی اورژانس های قلبی، تولید و افزایش امکانات تفریحی سالم را یکی دیگر از برنامه های پیشبردی در پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی مطرح کرد و یادآور شد: متاسفانه در کشور ما به صورت واقعی در این زمینه کار نشده اما در کشوری همچون فنلاند به  این موضوع اهتمام زیادی شده و ما شاهد آمار پیشگیری قابل توجهی در این چنین کشورهایی نیز بودیم .

نخستین کنگره بین المللی اورژانس های قلبی تا 2 اسفند ماه در بندرعباس برگزار می شود.