ماری هارف: جزئیات گزارش آژانس درباره ایران را ندیده‌ام

خبرگزاری فارس: ماری هارف: جزئیات گزارش آژانس درباره ایران را ندیده‌ام

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه آمریکا، ماری هارف، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در نشست خبری شب گذشته خود به وقت تهران، در برابر سوالی در خصوص گزارش مثبت اخیر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران طفره رفت.

بنابراین گزارش، در شرایطی که «جوزف مکمنوس»، نماینده ایالات متحده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پیشرفت‌هایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سخن گفته بود، هارف سخنان او را سخنانی معمولی خواند که از سوی نماینده آمریکا در آژانس، «طبق روند معمول» صادر می‌شود.

وقتی از وی سوال شد که آیا با ابراز نظر مکمنوس در خصوص گزارش اخیر آژانس موافق است، وی پاسخ داد: «باید جزئیات گزارش را ببینم و پاسخ بدهم. این جزئیات اکنون پیش روی من نیست.»

وی در حالی چنین نظری را ابراز داشته که گزارش آژانس دو هفته پیش در اختیار شورای حکام این نهاد بین‌المللی قرار گرفته و بعید است معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از جزئیات آن بی‌اطلاع باشد.

وی همچنین در خصوص قرارداد احتمالی تهاتری بین ایران و روسیه نیز مدعی شد که ما هیچ نشانه‌ای از آن در اختیار نداریم که ایران و روسیه در حال پیش رفتن به سوی قراردادی برای مبادله نفت در برابر کالا هستند. البته می‌دانیم که در این خصوص صحبت کرده‌اند اما آشکارا اعلام کرده‌اند که در حال حاضر به چنین توافقی دست نیافته‌اند. بنابراین چیزی نیست که نشان دهد که این قرارداد در حال نزدیک شدن به اجرا است و مطمئن هستم که ما به چنین توافقی پاسخ می‌دهیم.

هارف همچنین وقتی با سوالی در خصوص سخنان اخیر مقام معظم رهبری مواجه شد نیز با این بهانه که متن این سخنان را هنوز ندیده است، از پاسخ‌گویی طفره رفت و سعی کرد تنها به این اشاره کند که ایران و 1+5 به‌زودی دور دیگری از مذاکرات را آغاز می‌کنند.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین پیشرفت‌های حاصله در مذاکرات هسته‌ای در دولت حسن روحانی را ناشی از علل مختلفی دانست که یکی از آنها انتخاب روحانی در ایران به دلیل نیاز به اصلاح اقتصادی بود. وی تصریح کرد که چنین اصلاحی در اقتصاد ایران تنها زمانی میسر خواهد شد که توافق جامع حاصل شود.

مقامات آمریکایی پیش‌تر نیز مدعی شده بودند که تحریم‌های یک‌جانبه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران در نتیجه انتخابات سال گذشته ریاست‌جمهوری این کشور موثر بوده است.

سخنان هارف در حالی مطرح می‌شود که ایران و 1+5 قرار است از تاریخ 26 خرداد دور دیگری از مذاکرات جامع خود را آغاز کنند. مذاکرات قبلی که در وین برگزار شد به علت طیف وسیعی از اختلاف نظرها بین دو طرف شاهد پیشرفت ملموسی نبود.

جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر بارها اعلام کرده است که در صورت رعایت حقوق هسته‌ای خود از جمله غنی‌سازی حاضر به توافق در زمینه برنامه هسته‌ای است.