مانع‌تراش‌ مذاكرات كیست؟ + عكس

درخواست جمهوریخواهان آمریکا مبنی بر رای‌گیری کنگره در مورد هرگونه توافق هسته ای با ایران ممکن است برای آنها مشکل ساز شود و در روز انتخابات از آن لطمه ببینند.

جوئیش ویک نوشت : این روزها فضای سیاسی در واشنگتن به شدت از لحاظ سیاسی قطب بندی شده است. در این شرایط بعید است جمهوریخواهان مسائلی را که باراک اوباما رئیس جمهور این کشور در مورد آنها مذاکره کند به تصویب برسانند. کنگره می تواند در مورد آئین نامه های اجرایی جلسات پرسش و پاسخ برگزار کند که این توافق ها بر خلاف قرار داد نیازمند مصوبه سنا نیست.

جوئیش ویک نوشت: با توجه به اینکه “میچ مک کانل” رهبر اقلیت جمهوریخواهان برای بقای سیاسی خود در ایالت کنتاکی تلاش می کند و نیز سابقه مخالفت وی با اوباما در مبارزات انتخاباتی ، می توان پیش بینی کرد “مک کانل” تمام تلاش خود را برای کارشکنی در هرگونه توافق اوباما با ایرانی ها صرفنظر از محتوا و کیفیت آن به عمل خواهد آورد.

“مک کانل” این استدلال را مطرح خواهد کرد که این توافق از سطح درخواستهای قوانین قبلی کنگره پائین تر است و با توافق آرمانی فاصله دارد و حق هم با وی خواهد بود. در عین حال ، در اینجا این مسئله مطرح است که تاکید بر کاملا بی نقص بودن ، اغلب موجب می‌شود بهبودی بوجود نیاید.

“مک کانل” و جمهوریخواهان می‌خواهند اعلام کنند این شکست دیگری در سیاست خارجی اوباماست. در عین حال، تلاش برای مانع شدن از توافق ایران می‌تواند شمشیری دو لبه باشد. جمهوریخواهان در معرض این انتقادات دموکرات‌ها قرار می‌گیرند که تلاش می‌کنند کشور را وارد جنگی دیگر در خاورمیانه کنند جنگی که مردم آمریکا خواستار آن نیستند و اقتصاد نیز بضاعت آن را ندارد. علاوه بر این ، جمهوریخواهان با مانع تراشی در مورد تلاشهای دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران هسته ای ، اسرائیل را به خطر می اندازند. به این شکل ، احتمال وقوع جنگی که به طور قطع منجر به حمله به اسرائیل خواهد شد افزایش می یابد. پنجمین دور مذاکرات این هفته در وین برگزار می شود و برای نخستین بار مقامات آمریکایی و ایرانی دیداری رو در رو خارج از مذاکرات معمول ایران و شش قدرت جهان برگزار می‌کنند.