مجوز استخدام نیرو برای شهرداری دشتی صادر شد

به گزارش خبرنگارپارسیان مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان گفت: مجوز استخدام نیرو برای ۶ شهرداری جدید التاسیس استان از وزارت کشور و سازمان امور اداری و استخدامی کشور اخذ شده و در چند ماه آینده ثبت نام برای برگزاری آزمون، آغاز می شود.

این مجوز برای ۶ شهرداری شامل شهر دشتی از توابع پارسیان، تازیان پایین از توابع بندرعباس، لمزان از توابع بندرلنگه ، تیرور از توابع میناب و گروک و کوهستک از توابع شهرداری استخدام سیریک می باشد.

وی اضافه کرد: هم اکنون در حال بررسی چارت سازمانی این شهرداری ها هستیم تا تعداد نیروها و شرایط مورد نیاز از قبیل مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی را تعیین کنیم.

وی گفت: این مجوز برای استخدام مدارک تحصیلی مختلف از دیپلم تا کارشناسی می باشد که رشته های تحصیلی و آگهی شرایط استخدامی از طریق وب سایت استانداری هرمزگان متعاقبا اعلام می شود.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان خاطر نشان کرد: چارت سازمانی شهرداری ها جدید التاسیس معمولا ۱۵ نفره است اما با توجه به توان این شهرداری ها برای پرداخت حقوق و طبق اعلام نیاز شهردار، جذب نیرو انجام می گیرد.

استخدام نیروی قراردادی در شهرداری ها ممنوع است

دکتر دالمن در ادامه به بخشنامه ها و دستورالعمل های متعدد ارسالی از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و ارگان های نظارت کننده در خصوص عدم استخدام نیروی قراردادی در شهرداری ها اشاره و تاکید کرد: استخدام جدید بدون اخذ مجوز و طی مراحل برگزاری آزمون ممنوع است.

وی ادامه داد: طبق قانون، شهرداری های کشور با توجه به وسعت شهر، میزان جمعیت و نحوه عملکرد درجه بندی می شوند و بر اساس همین درجه بندی چارت سازمانی و تعداد نیروهای استخدامی آنها مشخص می شود که به عنوان مثال شهرداری های جدید التاسیس دارای درجه یک هستند و شهرداری بندرعباس درجه ۱۰ می باشد.

وی ابراز داشت: شهرداری ها باید کارهای خدماتی خود را از قبیل تنظیف شهر، جمع آوری زباله، نگهداری فضای سبز و بوستان ها را به بخش خصوصی واگذار کند و نیروهای قراردادی، شرکتی و روزمزد را در این قالب ساماندهی کنند.

شهرداری ها در قبال نیروهای شرکتی و روزمزد غیرمسئولانه عمل نکنند

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان یادآور شد: البته در برخی شهرها ورود بخش خصوصی شاید به صرفه نباشد اما تلاش مجموعه برای جذب بخش خصوصی و یا تشکیل تعاونی برای حمایت بیشتر از نیروهای شرکتی و روز مزد می تواند ابتکار عمل شهردار محسوب شود.

وی اذعان داشت: در حال حاضر نمی توانیم غیر از برگزاری آزمون به شیوه دیگری استخدام نیرو داشته باشیم اما برای ساماندهی و حمایت از نیروهای غیر رسمی و حتی نیروهایی که در شرکت های خدماتی فعالیت می کنند نیز شهرداری ها نباید غیرمسئولانه عمل کنند و با نظارت بر کار شرکت های زیرمجموعه از نحوه بکارگیری نادرست نیرو جلوگیری کنند.

وی گفت: در برگزاری آزمون های استخدامی نیز امتیاز خاصی برای نیروهای موجودکه در شهرداری سابقه کار دارند قائل می شویم تا از این طریق نیز بتوانیم کمکی به این افراد کرده باشیم.

اجازه نمی دهیم در استخدامی ها رابطه جای ضابطه را بگیرد

دکتر دالمن با بیان اینکه کلیه موارد مربوط به برگزاری آزمون تا گزینش، صدور پست سازمانی ، تغییر پست و تزریق نیرو به شهرداری ها در اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری انجام می شود خاطر نشان کرد: در این رابطه اجازه نمی دهیم حق هیچ نیرویی پایمال شود و رابطه جای ضابطه را بگیرد.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان تاکید کرد: اولویت بومی به عنوان یک ضرورت در بحث استخدامی ها در نظر گرفته می شود اما محدودیت قانون در خصوص جذب نیروی کارشناسی باید رعایت شود.

وی در پایان به مشکلات مالی اکثر شهرداری ها در استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: هر کدام از شهرهای هرمزگان به نوبه خود دارای پتانسیل ها و ظرفیت های خوبی هستند که شهرداران به عنوان سکان دار شهر باید از این فرصت ها با جذب سرمایه های بخش خصوصی استفاده کنند و تنها در انتظار کمک های دولتی دست روی دست نگذارند.