محتوای مذاکرات هرچه محرمانه‌تر باشد سازنده‌تر خواهد بود!

به گزارش پایگاه خبری پارسیان «جنیفر ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری،در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا آمریکا آن‌طور که یک سایت ایرانی گفته؛ با این موضوع که ایران شش هزار سانتریفیوژ داشته باشد، موافقت کرده است، گفت: همان‌طور که می‌دانید مذاکرات کارشناسان فنی در حال انجام است و ظاهرا نتیجه‌ای دربر نداشته است.

تا زمانی که درباره تمامی موارد توافق نباشد توافقی حاصل نخواهد شد. من قصد ندارم که اظهارنظری درباره پیشنهادات و گزارش‌های دیگر داشته باشم. نظر ما بر این خواهد بود که قصد نداریم با روش‌های غیرقابل راستی آزمایی موافقت کنیم و ما قولی نمی‌دهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم.

وی افزود: هدف از ابتدا این بوده است که راه‌های دستیابی ایران به سلاح اتمی مسدود شود. راههای زیادی وجود دارد که این هدف ما محسوب می‌شود. مطمئنا سانتریفیوژ‌ها و تعداد آنها مورد بحث است. این به معنای جلوگیری از تولید سوخت برای سلاحی است که به اورانیوم و یا پولوتونیم نیاز دارد. عوامل گوناگونی باید بررسی شود و من فکر نکنم که هدف ما تغییر یافته است.

ساکی گفت: عدم توافق بهتر از توافق بد است. این موضوع تغییر نیافته است. موضوعات زیادی بررسی می‌شود که قصد نداریم جزئیات همه آنها را اینجا بیان کنیم.
وی درباره نشست سه جانبه کری،ظریف و اشتون در عمان گفت: عمان به خاطر میزبانی نشست‌های گوناگون در این مذاکرات حضور داشته است. آنها نقشی کمک‌کننده را ایفا کرده‌اند که قابل تقدیر است. آنها حامی مذاکرات بوده‌اند. ما در زمان حساسی از مذاکرات قرار داریم.

به طور شفاف همان‌طور که می‌دانید بدون توجه به زمانی از مذاکرات که قرار داریم اما مطالب کمی از این نشست‌ها به بیرون درز کرده است زیرا هرچه تصمیمی محرمانه‌تر گرفته شود سازنده‌تر خواهد بود.

ساکی گفت: باید ببینیم که مذاکرات چگونه پیش می‌رود. اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات تصمیم خود را درباره اینکه روزهای بیشتری و یا مذاکرات فنی بیشتری نیاز است ،خواهند گرفت. همان‌طور که می‌دانید آنها اعلام خواهند کرد که مدیران سیاسی گروه پنج به علاوه یک از تاریخ هجدهم تا بیست وچهارم نوامبر در وین دیدار خواهند داشت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مطالب دیگری که غیراز موضوع اتمی ممکن است در نشست سه جانبه عمان مطرح شود،گفت: ما موضوع شهروندان آمریکایی که بازداشت شده‌اند را مطرح خواهیم کرد. ما مسائلی را که مایه نگرانی ما است مطرح خواهیم کرد.

ساکی درباره اینکه آیا موضوع بهبود روابط آمریکا و ایران در نشست عمان مطرح خواهد شد،گفت: ما از این موضوع به دور هستیم. تمرکز ما بر روی موضوع اتمی است. ما باید ببینیم که وضعیت آن چه می‌شود. ما در حال حاضر بحثی درباره دیگر مسائل به جز آنچه که شما می‌دانید،نداریم.

نشنال اینترسنت: نظارت هسته‌ای را تشدید کنید
«جیمز ام. اکتون» عضو موسسه «کمک به صلح بین‌الملل کارنگی» در یادداشتی که در نشریه «نشنال اینترست» منتشر کرد، اهمیت نظارت مناسب بر فعالیت‌های هسته‌ای را از تعداد سانتریفیوژهای ایران مهم‌تر دانسته است.

وی در این یادداشت مدعی شد: تمرکز آمریکا بر زمان گریز، نابجاست. در حالی که کاهش تعداد سانتریفیوژها در نطنز می‌تواند هدف ارزشمندی باشد، اما در عین حال، در مقایسه با موافقت ایران با بازرسی‌های سرزده بیشتر که هرگونه تلاش این کشور برای ساخت تأسیسات مخفی در آینده را شناسایی کند، از ارزش کمتری برخوردار است. این بازرسی‌ها باید حتی از پروتکل الحاقی نیز فراتر رود. نمونه‌گیری از محیط، نظارت بر قطعات غیرهسته‌ای و همچنین مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای از جمله موارد مورد اشاره اکتون است. نگارنده در پایان نوشته است که ایرانی‌ها بر سر تعداد سانتریفیوژها نرمش کمتری دارند و وقت آن است که انعطاف آنها بر سر مسئله شفافیت مورد ارزیابی قرار گیرد.

انتخابات کنگره آمریکا
روزنامه «واشنگتن‌پست» نیز در مطلبی به قلم «جنیفر رابین»، به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا اشاره کرده و مدعی شده است که در صورتی که جمهوری‌خواهان موفق شوند کنترل سنا را نیز به دست گیرند، سیاست آمریکا در قبال ایران دچار تغییر می‌شود.

در ابتدای این گزارش آمده است: «در حالی که دموکرات‌ها همچنان اهمیت انتخابات میان‌دوره‌ای را انکار می‌کنند، یکی از مباحثی که قطعا با به اکثریت رسیدن جمهوری‌خواهان در سنا دچار تغییر می‌شود، بحث ایران خواهد بود. »

نویسنده این یادداشت به طرح «مارک کرک» و «رابرت منندز» سناتورهای آمریکایی بر تصویب تحریم‌های مشروط علیه ایران اشاره کرده و نوشته است که این طرح باید بار دیگر معرفی شود، تا در صورتی که مذاکرات تمدید شد و ایران به توافق موقت پایبند نبود، تحریم‌های تازه‌ای اعمال‌ شود.