• درباره ما
  • تماس با ما
  • ارسال خبر
  • فید خوان
    • صفحه نخست
    • سیاسی
    • اقتصادی
    • فرهنگ و هنر
    • ورزش
    • بین الملل
    • چند رسانه ای
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
هرمز سلام 1 http://nashrkhabar.ir/ 0
  • تاریخ انتشار خبر : یکشنبه 19 اکتبر 2014-16:10 | کد خبر : 27839
  • مراکز آموزش عالی ایران در مسیر بین المللی شدن

    image_pdfimage_print

    به گزارش پایگاه خبری پارسیان در ادبیات توسعه، یکی از شاخص های اصلی توسعه یافتگی یا قرارگیری در مدار پیشرفت، «بین المللی شدن» است. بین المللی شدن چنانچه دکتر «محمود سریع القلم» در کتاب ایران و توسعه یافتگی بیان می دارد، حرکت جامعه در مسیر کیفیت، رقابت و استاندارد معنا می یابد. از دید این استاد دانشگاه شهید بهشتی، امروز قرار گرفتن در مدارها و دوایر بین المللی یکی از شاخصه های یک کشور توسعه یافته محسوب می شود.(۱)

    کوتاه‎ترین، کم‎هزینه‎ترین و مطمئن‎ترین راهی که می تواند یک جامعه را در مسیر بین المللی شدن قرار دهد، ایجاد مراکز آموزش عالی با کیفیت حضور در مدارهای بین المللی است. در جهان کنونی، آموزش عالی، به عنوان نیروی محرکه توسعه پایدار، دارای نقشی راهبردی است.

    افزون بر آن، مراکز آموزش عالی با مزیت رقابتی، در سطح منطقه ای و بین المللی نقش تعیین کننده ای ایفا می کنند.

    در این چارچوب، «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در دانشگاه تهران، بر ایجاد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با ظرفیت جذب دانشجوی خارجی و به زبان انگلیسی تاکید کرد.(۲)

    به نظر می رسد اهمیت و ضرورت این اقدام می تواند از آن جهت باشد که در این مسیر، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نه تنها می توانند به بیشینه سازی ظرفیت های موجود بپردازند، بلکه همکاری های بین المللی نیز در عمل گسترش می یابد.

    در این میان، آنچه را رییس جمهوری در سخنان خود بر آن تاکید کردند، می توان هم به عنوان یک شاکله در نظام آموزش عالی متصور بود و هم دورنما و چشم اندازی که می تواند ایران را به افق ۱۴۰۴ نزدیک سازد.

    در چارچوب سند نهایی افق ۱۴۰۴ آمده است: «ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل».(۳)

    بر این پایه، به نظر می رسد، در فرایند بین المللی کردن دانشگاه ها بایستی ۲ رویکرد را مورد تاکید قرار داد. از یک سو، دانشگاه ها می توانند روابط خود را با مراکز علمی جهانی از راه فرستادن استاد و دانشجو گسترش دهند، از سوی دیگر، مطابق با رویکرد تازه مبتنی بر حضور در عرصه بین المللی، بایستی در مسیر جذب دانشجو گام بردارند. چنین رویکردی می تواند فرصت های بی شماری را پیش روی مراکز علمی ایران قرار دهد که موارد زیر را در بر می گیرد:

    – افزایش تعداد دوره های مطالعاتی و برنامه هایی که پیرامون موضوعات تطبیقی و بین المللی متمرکز هستند،

    – افزایش ارتباطات برون مرزی در حوزه برنامه های تحصیلی،

    – گسترش همکاریها، نمایندگیها و پردیس های تابع برون مرزی(۴)

    – افزایش حضور در شبکه ها و مجموعه های بین المللی،

    – افزایش فعالیت های فوق برنامه ای تحصیلی، با عناصر بین المللی و چند فرهنگی،

    چنین فضایی می تواند نتایج و آثار بالقوه مثبتی به شرح زیر به همراه داشته باشد:

    – بیشینه سازی استاندارد مراکز علمی داخلی

    – بیشینه شدن منابع مالی مراکز آموزش عالی

    – ایجاد فرصت برای جذب نخبگان دیگر کشورها

    – ایجاد تنوع در برنامه های آموزشی و مدارک تحصیلی

    – توسعه حرفه ای

    – گسترش پژوهش مبتنی بر بازار

    – و در فرجام بهبود کیفیت تحصیلی(۵).

    اما در دیگر سو، بین المللی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و ورود آن به عرصه جهانی می تواند آثار و نتایج منفی نیز به همراه داشته باشد که در سطور پایین به برخی از آنها اشاره می شود:

    – افزایش رقابت منفی میان اعضای هیات علمی و گروهها برای به دست آوردن منابع،

    – تجاری شدن برنامه های آموزشی(۶)،

    – ایجاد دوگانگی در دانشگاه به عنوان یک سازمان آموزشی و یک سازمان درآمدزا،

    – استفاده بیش از حد از زبان انگلیسی به عنوان ابزار آموزش،

    – و افزایش مدرک گرایی.

    **جمع بندی

    با تحول در فضای جهانی به ویژه افزایش مناسبات و ارتباطات بین المللی، مراکز آمورش عالی و دانشگاه ها به پیروی از چنین فضایی تلاش کردند که ارتباطات بین المللی خود را افزایش دهند. دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایران نیز طی دهه های گذشته تلاش کرده اند تا با گسترش مناسبات خود در سطوح مختلف وارد صحنه جهانی شوند. اما این حضور در بیشتر موارد یا در حوزه منطقه ای بوده یا به صورت تعامل یک سویه یعنی حضور دانشجویان ایران در دیگر کشورها انجام شده است. اما به نظر می رسد همانطور که حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، در مراسم نمادین گشایش دانشگاه های ایران بیان کردند، با تاسیس و تشکیل دانشگاه های انگلیسی زبان و ورود مراکز آموزش عالی ایرانی به عرصه جذب دانشجویان بین المللی، این تعامل یک سویه تکمیل شود.

    در این چارچوب ایجاد و تشکیل مراکز علمی- آموزشی ایرانی با قابلیت بین المللی، افزون بر این که می تواند حضور مراکز آموزشی ایران را در عرصه بین المللی پر رنگ کرده و پاسخی راهبردی به الزامات بین المللی شدن ایران باشد، همچنین این مراکز را قادر خواهد ساخت با افزایش سطح کیفیت آموزشی و علمی، درآمدهای ارزی خود را نیز بیشینه سازند. اما بین المللی شدن دانشگاه به عنوان یک رویکرد تازه می تواند افزون بر نتایج مثبت، برآیندهای منفی نیز در بر داشته باشد که بررسی همه جانبه و جامع تری را می طلبد.


  • برجسب :
  • لینک کوتاه به مطلب : http://www.parsiankhabar.ir/?p=27839
    ايميل: [email protected] شماره پيامک:000 اشتراک گذاري مطلب اشتراک گذاري مطلب اشتراک گذاري مطلب اشتراک گذاري مطلب اشتراک گذاري مطلب اشتراک گذاري مطلب
    نظرات کاربران در "مراکز آموزش عالی ایران در مسیر بین المللی شدن"

    نظرات

    برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

    آخرین اخبار
    • دیدار فرمانده سپاه پارسیان با رئیس حوزه قضایی پارسیان به مناسبت هفته قوه قضاییه
    • رئیس حوزه قضایی پارسیان: گسترش فرهنگ صلح و سازش در شهرستان پارسیان مهم‌ترین اولویت دستگاه قضایی/ قریب به ۸۰ درصد از زندانیان در شهرستان اشتغال مولد دارند
    • رایزنی نماینده غرب هرمزگان جهت آسفالت کوچه و معابر و احداث چمن ورزشی روستای ستلو
    • محورهای مواصلاتی هرمزگان به جنوب فارس اصلاح می شود
    • همراه با استقبال پر شور مردم صورت گرفت؛ ورود کاروان خدام مطهر رضوی به بندرعباس/هرمزگان معطر به عطر حرم رضوی شد+عکس
    • مراسم گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در پارسیان/ آمریکا برای محاصره ایران کشورها را اشغال می کند
    • همزمان با هفته بسیج سازندگی؛ برگزاری همایش جهادگران فاطمی‌ در پارسیان+ تصاویر
    • «آزادی فلسطین»، در صدر توییتر جهان قرار گرفت
    • تیم اَلپی کوشکنار قهرمان فوتسال جام رمضان پارسیان شد
    • آکادمی باشگاه استقلال در بندرعباس تاسیس خواهد شد
    • خدمت رسانی به خانواده های معظم شهدا و ایثارگران رسالت همگانی است/اشتغال فرزندان شهدا و ایثارگران نیازمند توجه ویژه است
    • معافیت مشترکان کم مصرف بهزیستی و کمیته امداد از پرداخت قبوض آب/ فقط مصرف تا یک سوم الگو مشمول معافیت است
    • استقبال کم باغداران هرمزگانی از تسهیلات نوسازی باغات
    • دیدار استاندار هرمزگان با فعالین اقتصادی
    • مرمت و بازسازی ۲۷ بادگیر در هرمزگان
    • ثبت ۱۰ اثر هرمزگان در فهرست آثار ملی
    • مرمت و بازسازی ۲۷ بادگیر در هرمزگان
    • مسئول بسیج دانشجویی پارسیان خبر داد؛ برگزاری مسابقات فوتسال جام رمضان در پارسیان/ ۱۵۰ جوان در قالب ۱۰ تیم با هم رقابت می کنند
    • هشتگ #علمداران_خلیج _فارس جزو برترین های توییتر فارسی شد
    • فرمانده سپاه پارسیان: توزیع بیش از ۱۵۰۰ بسته معیشتی برای نیازمندان/ سپاه و بسیج در کنار مردم و برای مردم هستند
    • ۲۹ فروردین تجلی اقتدار و عظمت ارتش است
    • امام حسن(ع) بهترین الگو برای جوانان مسلمان است
    • مجموع واکسن های کووید تزریق شده در حاجی‌آباد از مرز ۱۲۰هزار دوز گذشت
    • توقیف ۲ فروند شناور حامل۷۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در آب های جاسک
    • توقیف ۲ دستگاه خودروی قاچاق به ارزش ۱۲۰میلیارد در کرگان
    • تشکیل گشت های ساربانی شتر برای پیشگیری از تصادفات با شترها در استان هرمزگان
    • از درست کردن “لگیمات” توسط “مُم گَپو” تا پخت نان “کولوکو” توسط “بَپ گَپو”
    • توزیع بیش از ۱۷۰۰ بسته غذایی توسط جمعیت هلال احمر استان هرمزگان
    • مصرف برق هرمزگان ۱۱ درصد افزایش یافت
    • استفاده از رویداد جام جهانی برای توسعه ظرفیت گردشگری هرمزگان و معرفی پتانسیل جزایر ایران
      • درباره ی ما
      • پیوندها
      • خبرخوان
    نقل و نشر مطالب و اخبار با ذکر نام آزاد می باشد .