مردی که یک قدم عقب نشینی نکرد؛ «بشار اسد» کابوس حامیان تروریسم

بشار اسد سوریه

با اعلام فهرست نهایی نامزدهای واجد شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری از سوی دادگاه عالی قانون اساسی شامل بشار اسد، ماهر عبدالحفیظ و حسان عبدالله النوری، سوری‌ها در برابر یک رویداد تاریخی قرار گرفته‌اند که آینده کشورشان را به ویژه پس از تجاوز وحشیانه و جنگ ظالمانه ای که قدرتهای شرور و طغیانگر از طریق باندهای تروریستی جنایتکار مورد حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف نابودی سوریه و لغو نقش محوری اش در مسائل منطقه و جهان به راه انداخته‌اند، مشخص خواهد کرد.

محمد جهاداللحام رئیس مجلس الشعب سوریه گفته بود نام نویسی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سوریه از 22 آوریل تا اول می صورت گرفت به طوری که 24 نفر مدارک نامزدی خود را تحویل دادند، اما دادگاه عالی قانون اساسی در نهایت با نامزدی سه نفر موافقت کرد که شامل: بشار اسد، ماهر حجار و حسان النوری هستند که در بخش پایانی به “بشار اسد” که البته نیازی به معرفی نداردو دیدگاهها و مواضع وی در خصوص مسائل مختلف داخلی و خارجی می پردازیم.

بشار حافظ  اسد

شعار انتخاباتی : “سوا”(با هم)

رئیس جمهوری فعلی که دوره ریاستش به پایان رسیده است. وی برای اولین بار در سال 2000 میلادی انتخاب شد و در سال 2007 برای بار دوم انتخاب شد. بشار اسد متولد 11 سپتامبر 1965 در دمشق است. مدرک چشم پزشکی خود را از دانشگاه دمشق گرفت در سال 1979 به حزب بعث عربی سوسیالیست پیوست. با خانم اسماء الاخرس در سال 2001 ازدواج کرد. بشار اسد سه فرزند به نام‌های حافظ، زین و کریم دارد.

رئیس جمهوری فعلی سوریه که توانسته است به گواه غربی ها طی بیش از سه سالی که از بحران ناخواسته ای که حامیان گروههای تروریستی بر سوریه تحمیل کردند، تمامیت ارضی و استقلال سوریه را حفظ کرده و مانع تجزیه و فروپاشی آن شود، روز سه شنبه برای اولین، در انتخابات چند حزبی و آزاد با ماهر حجار و حسان النوری دو نامزد دیگر رقابت خواهد کرد و البته باور اکثر قریب به اتفاق تحلیلگران و ناظران سیاسی و حتی دستگاههای اطلاعاتی کشورهای حامی تروریستها این است که اسد کار چندان سختی برای پیروزی در انتخابات روز سه شنبه ندارد و وی اکثریت آرا را به خود اختصاص خواهد داد.

انتظار می رود این انتخابات که غربی‌ها و دیگر حامیان تروریست‌ها آن را نمایش مضحک دموکراسی خوانده‌اند، به ابقای اسد برای یک دوره دیگر در مقام ریاست جمهوری سوریه تبدیل شود، محور ضد سوری که در طول بیش از سه سالی که از بحران تحمیلی بر سوریه می گذرد، هزینه های هنگفتی در زمینه مالی، تسلیحاتی و سیاسی متحمل شده و نتوانستند ملت و ارتش سوریه را به سمت خود جذب کرده و اهداف خطرناکشان را در این کشور پیاده کنند، باید طی چند روز آینده شوک بزرگ دیگری را تحمل کنند و آن اعلام پیروزی بشار اسد با اکثریت آرا خواهد بود که همچون پتکی بر سر حامیان گروههای برهم زننده امنیت و ثبات سوریه فرود خواهد آمد.

فعالیتها و برنامه های تبلیغاتی بشار اسد رسما در پایگاه‌های ارتباط اجتماعی با شعار”سوا”( با هم) آغاز شد که این شعار به صورت دستی و با رنگ سبز در پرچم سه رنگ سوریه با امضای بشار اسد نوشته شده است.

طرفداران بشار اسد در مناطق مختلف سوریه از جمله در جاده‌ای که از مرز لبنان و سوریه تا دمشق امتداد دارد، انواع پارچه نوشته ها را در حمایت از نامزدی وی نصب کرده اند که در یکی از این پارچه نوشته ها آمده است :” ای بشار ما، هرگز به غیر از تو رضایت نخواهیم داد، بیعت ما با تو برخاسته از قلب است و به تو وفاداریم.”، ” بشار اسد گزینه مطلق ما است”، ” چشمها بر هم بسته نمی شود مگر آنکه ما با چشم پرشک(در اشاره به بشار  اسد که چشم پزشک است) بیعت کنیم”. البته در کنار عکسهای بشار اسد، تصاویر حافظ اسد رئیس جمهور فقید سوریه و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان هم به چشم می خورد.

فادی عاکوم روزنامه نگار و تحلیلگر لبنانی گفته است رئیس جمهور اسد به سبب مبارزه با تروریسم شایسته دریافت جایزه جهانی نابودی القاعده است.

وی در مقاله ای با تشریح اوضاع میدانی سوریه و حضور هزاران تروریست که از خارج به بهانه جهاد با دخالت کشورهای غربی و متحدانشان به این کشور سرازیر شده و به  ارتکاب جرم و جنایت می پردازند، به عملیات تمام عیار ارتش سوریه برای سرکوب گروههای تروریستی از جمله القاعده اشاره و این پرسش را مطرح کرده است که آیا بشار اسد رئیس جمهور سوریه شایسته دریافت جایزه جهانی نابودی القاعده نیست؟

“بشار اسد، رهبری که چهره جهان را تغییر داده و تغییر خواهد داد” جمله ای که مجری برنامه ای به زبان اسپانیایی گفته بود. اسد مردی که جهان می خواهد کشورش را تغییر دهد، اما خود شروع به تغییر جهان کرده است. اعتراف به جایگاه و قدرت تاثیرگذاری بشار اسد در تعیین مواضع سوریه و ترسیم سیاستهای خارجی اش در خصوص مسائل مهم منطقه ای و بین المللی است.

اسد در طول سالهای ریاست جمهوری خود نشان داده است همواره منافع ملی و مردم کشور خود را بر همه چیز ترجیح داده است. وی تا کنون حتی با وجود تغییر مواضع برخی گروههای فلسطینی، از حمایت‌های بی دریغ خود از مقاومت ذره ای عقب نشینی نکرده است، با وجود فشارهای فزاینده محور ضد سوری و پیشنهادهای اغواکننده آنها برای پایان یافتن بحران در مقابل جدا شدن از محور مقاومت به رهبری ایران، در این محور مقتدر باقی ماند.

سوریه در دوران ریاست جمهوری بشار اسد با فشارهای خارجی سنگینی به سبب حمایت از مقاومت لبنان و فلسطین و مواضع ضد آمریکایی ضد صهیونیستی خود قرار گرفت حتی کار به جایی رسید که کالین پاول وزیر دفاع اسبق آمریکا پس از اعلام سقوط بغداد و اشغال عراق از سوی آمریکا به صراحت سوریه را به حمله نظامی تهدید کرد تا سوریه را به تسلیم در برابر خواسته های کاخ سفید و امضای معاهده سازش با رژیم صهیونیستی و پایان دادن به حمایتهایش از مقاومت وادار کند.

حتی در مراحل بعدی، آمریکا و کشورهای غربی و متحدان عرب آنها تلاش کردند انگ ترور رفیق الحریری نخست وزیر اسبق لبنان را به بشار اسد بچسبانند تا فشارها را بر وی برای دست برداشتن از مواضع  اصولی خود افزایش دهند، در ادامه سوریه تحت رهبری بشار اسد را در فهرست کشورهای حامی تروریسم به سبب حمایت از مقاومت قرار دادند و در نهایت، جنگ ظالمانه تمام  عیاری را با سرازیر کردن تروریستهای خطرناک از گوشه گوشه جهان به راه انداختند، اما با وجود این همه فشار و تهدید و اتهام و در نهایت جنگ، سوریه همچنان به رهبری بشار اسد با تکیه بر شجاعت و درایت و دوراندیشی و حمایت مردمی از وی سربلند و ایستاده است و دشمنانش را حالتی از سرخوردگی و ناامیدی فرا گرفته است و تمام توطئه های دولت آمریکا و مزدورانش هم نقش بر آب شده است.

اینجاست که مجری برنامه یکی از شبکه های اسپانیایی درباره بشار اسد چنین گفته است ما در مقابل یک حقیقت روشن به روشنی خورشید قرار گرفته ایم اینکه بشار اسد که جهان می خواست کشورش را تغییر دهد و زیر و رو کند، واقعا شروع به تغییر جهان کرده و این تغییر قطعا به خاطر صلح در جهان و تحکیم پایه های دموکراسی است که بدون شک سوریه از این بحران با قدرت و پیروز خارج خواهد شد.

قدرت هر کشوری در قدرت ملت آن نهفته است، این جمله مهمی است که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه بر زبان جاری کرده است.

اسد تاکید کرده است اگر پشتوانه مردمی وجود نداشت، سوریه نمی توانست مقاومت و  ایستادگی و طرحها و نقشه هایی را که در خارج علیه آنها طراحی می شد، با شکست روبرو کند.

با افزایش آگاهی مردمی در سوریه در خصوص حقیقت آنچه در کشورشان می گذرد و بر ملا شدن ماهیت واقعی گروههای مسلح و حتی آنهایی که خود را اپوزیسیون می نامند و جنایات هولناکی که تروریستهای مورد حمایت مدعیان دفاع از مردم سوریه مرتکب می شوند، روند رو به افزایش آشتی ملی در مناطق مختلف سوریه که مهمترین آن اخیرا در حمص انجام شد، دستاوردها و موفقیتهای پیاپی ارتش در صحنه میدانی و نبرد با تروریسم و بازگشت امنیت به بسیاری از مناطق پس از پاکسازی آنها که همه این عوامل بیش از همه بر رهبری هوشمندانه بشار اسد و موفقیت وی در جلوگیری از تبدیل شدن رویاهای دشمنان سوریه به واقعیت و حفظ تمامیت ارضی و منع تجزیه این کشور، راه پیروزی قاطعانه اسد در انتخابات روز سه شنبه بسیار هموار شده است.

حضور دو نامزد دیگر هم که مواضعشان در تقویت حاکمیت ملی و حمایت از مبارزه با تروریسم امیدوار کننده است، نقاب از چهره واقعی مدعیان مبارزه با تروریسم و حامی آزادی و دموکراسی برداشت و نفاق و ریاکاری آنها را در مقابل افکارعمومی جهان به سبب حمایتهای گسترده از قاتلان ملت سوریه و سنگ اندازی در برابر اعمال حق مردم این کشور برای تعیین سرنوشت خود بیش از پیش نمایان کرد و سوریه می رود تا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، وارد مرحله جدید و سرنوشت سازی شود که مهمترین عنوان آن افزایش عزم و اراده ملت و دولت برای پاکسازی نهایی کشور از وجود تروریستهای مزدور وارداتی مورد حمایت غربی ها و رژیمهایی که با واژگان انتخابات و دموکراسی کاملا بیگانه اند و با وقاحت انتخابات ریاست جمهوری سوریه را غیرقانونی می خوانند و به شعور و آگاهی ملت این کشور به صراحت توهین می کنند.

سوریه پس از انتخابات روز سه شنبه قطعا با سوریه پیش از انتخابات یکسان نخواهد بود، مشارکت گسترده سوریهای مقیم خارج در انتخابات این حقیقت را نشان داد که مردم سوریه بیش از گذشته به حقایق پی برده و راه نجات و خلاصی از تروریستها را در قرار گرفتن در کنار ارتش و دولت و در راس آنها شخص بشار اسد رئیس جمهور خود می دانند و با حمایت از ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم نشان خواهند داد که از هیچ تلاشی که به تقویت ثبات و بازگشت امنیت به جای جای کشورشان کمک کند، دریغ نخواهند ورزید.

فقط انتخابات ریاست جمهوری و صندوقهای رای آینده ملت سوریه را ترسیم خواهد کرد نه نسخه های تحمیلی غربی ها و متحدانشان و سوریها با مشارکت گسترده در این رویداد با وجود کارشکنی های مستمر دشمنانشان که مدعی دوستی با آنها هستند، پاسخ مستحکمی به دخالتها و حمایتهای محور ضد سوری از ادامه ناامنی و بی ثباتی و کشتار در سوریه خواهند داد.

هر چند برخی طیفها به مدیریت بحران سوریه توسط بشار اسد در ماههای نخست انتقادهایی وارد کرده اند، اما حتی رقبای انتخاباتی وی از عملکردش در زمینه سیاسی و امنیتی و مبارزه قاطع با تروریسم تمجید کرده اند.

انتخابات سه شنبه این هفته از این جهت اهمیت فراوانی پیدا کرده است که تماسهای گسترده ای از سوی شماری از کشورها که تعدادشان قابل توجه است اعم از عربی و غربی با دمشق آغاز شده که بر عزم خود برای عادی سازی روابط دیپلماتیک با دولت سوریه تاکید می کنند.

این در حالی است که مبارزه تمام عیار ارتش سوریه با تروریسم و قرار گرفتن به عنوان راس جنگ عربی و اسلامی برای نابودی شبکه القاعده و دیگر گروههای تروریستی سبب شده است که حتی ارتشهای برخی کشورهای عربی از جمله لبنان و مصر به تبادل اطلاعات و پرونده هایی متعلق به گروههایی که از آنها رنج می برند، بپردازند و این موضوع به باور تحلیلگران عرب، از شدت جنگ رسانه ای و تبلیغاتی غرب علیه سوریه تا حدودی کاسته است و به بستن شدن برخی پرونده ها از جمله مساله مشارکت حزب الله در نبرد با تروریسم و موضوع انتقال سلاح شیمیایی و چشم پوشی از تشدید حملات ارتش سوریه علیه گروههای تروریستی مسلح منجر شده است که دلیل آن روشن است، تروریستهای زیادی از کشورهای غربی به بهانه جهاد به گروههای مسلح در سوریه پیوسته اند و آنها در صورت بازگشت به کشورهای خود می توانند با توجه به تجربه جنگی که کسب کرده اند، در آینده مشکلات متعددی را برای حامیان خود ایجاد کنند.

تحلیلگران سیاسی معتقدند جنگ واقعی علیه تروریسم و افراد مسلح پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آغاز خواهد شد به این دلیل که پیروزی بشار اسد در این رویداد مشروعیت بیشتری برای در پیش گرفتن سیاستهای یکسره کردن کار تروریستها از طریق نظامی همگام با برنامه آشتی ملی خواهد داد که تنها زمانی آغاز خواهد شد که سرکردگان گروههای تروریستی که از خارج وارد سوریه شده اند، به هلاکت برسند.

هر چند گروههای مسلح از جمله  ارتش آزاد به صراحت تهدید کرده اند مراکز رای گیری را هدف حملات موشکی خود قرار می دهند، با این حال دولت و ارتش سوریه با پیش بینی تشدید حملات تروریستی به دمشق و اطراف آن که اخیرا شماری از بیگناهان در این حملات جان خود را از دست داده اند، به حملات پیشدستانه علیه این گروهها دست زده که سبب محدود شدن تحرکات آنها شده و در نتیجه  تروریستها قادر به اخلال در روند برگزاری انتخابات نخواهند بود.

یکی از نکات قابل توجه درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه در داخل این کشور پیوستن شهر حلب به فهرست شهرهایی است که این رویداد مهم را برگزار خواهند کرد که این تحول پس از سیطره کامل ارتش بر زندان مرکزی حلب و اطراف آن محقق شده و دهها هزار نفر از ساکنان مناطق آزاد شده به فهرست رای دهندگان پیوسته اند.

این در حالی است که بر اساس آخرین تحولات میدانی سوریه، نیروهای ارتش به تلاشهای مستمر و بی سابقه خود برای تامین امنیت راههای مواصلاتی میان استانهایی که تا حدودی تحت سیطره گروههای مسلح هستند با دمشق یا مناطقی که تحت سیطره ارتش و کمیته های مردمی هستند، ادامه می دهند تا تعداد بیشتری از مردم بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

دستاوردها و موفقیت‌های پیاپی ارتش سوریه طی ماههای اخیر از یک سو و تغییر دیدگاهها و نظرات مردم سوریه پس از دیدن اقدامات و رفتارهای غیر انسانی تروریستهای تکفیری وارد شده از خارج مرزها کفه ترازو را نه تنها به نفع بشار اسد رئیس جمهوری سوریه سنگین تر کرده بلکه سبب می شود تا وی خود را به عنوان یک زعیم و رهبر اعراب و فراتر از یک رئیس جمهور مطرح کند.

نکته اساسی دیگر مشارکت گسترده سوریهای مقیم خارج در انتخابات در کشورهایی است که مانع اعمال حق آنها نشدند، بر خلاف مدعیانی که خود را حامی ملت سوریه می خوانند، ولی در توهین آشکار به آنها مانع حضورشان در انتخابات شدند.

این مشارکت گسترده یک تحول مهم در مسیر بحران سوریه و بیانگر تغییر گسترده در صحنه سوریه به شمار می رود به طوری که حضور گسترده سوریهای مقیم خارج در پای صندوقهای رای به مثابه موافقت آنها با رویکرد دولت سوریه است. پیروزیهای نظامی ارتش سوریه و مقاومت اولین اثر خود را در انتخابات ریاست جمهوری سوریه در خارج از این کشور باقی گذاشت.

انتخاباتی که روز سه شنبه در سوریه برگزار می شود به نظر می رسد تفاوت زیادی با انتخاباتی که در خارج از سوریه برگزار شد از نظر مشارکت به ویژه در مناطقی که تحت سیطره ارتش است، حتی در سایه تهدیدهای تروریستها به هدف قرار دادن حوزه های اخذ رای نداشته باشد.

به گفته تحلیلگران، در بلندمدت، مسیر مذاکره و گفتگو درباره بحران سوریه در سطح منطقه ای و بین المللی به سمت دولت سوریه متمایل است، مساله ادامه حضور بشار اسد در حکومت یا عدم آن خارج از چارچوب هرگونه مذاکرات بین المللی درباره سوریه خواهد بود که معنایش شکست فشارهای سیاسی کشورهای حامی گروههای تروریستی است که تنها چیزی که در توان دارند، ارائه حمایتهای بیشتر نظامی و لجستیکی از تروریستهاست که از چند ماه پیش عملا شکل رسمی به خود گرفته و آمریکا موشکهای تاو  ضد تانک خود را در اختیار گروههای برهم زننده امنیت و ثبات سوریه قرار داده تا آشکارا همسویی خود با این گروهها و اینکه هرگز خواهان پایان یافتن درد و رنج و مصایب ملت سوریه نیست، نشان دهد.

محور ضد سوری موانع زیادی در برابر برگزاری انتخابات سوریه به ویژه در خارج از این کشور از فتاوای تکفیری و مخدوش کردن وجهه رسانه ای تا حد برخورد نژادپرستانه با سوریها اعم از آواره یا مقیم قرار داد تا به زعم خود مانع مشارکت سوریها در انتخابات ریاست جمهوری شود، اما حضور پرشور آوارگان در کشورهایی همچون لبنان و اردن بی اثر بودن جوسازی محور ضد سوری را بیش از پیش نمایان کرد.

در پایان گفت انتظار می رود بشار اسد در انتخابات روز سه شنبه به پیروزی برسد و برای سومین بار و برای یک دوره هفت ساله همچنان در راس قدرت باقی بماند؛ اسد که پس از درگذشت حافظ اسد پدرش، در همه پرسی عمومی سال 2000 میلادی به ریاست جمهوری انتخاب شد، در سال 2007 برای دومین بار از طریق همه پرسی عمومی در مقام خود ابقا شد.