مسئولان بهداشت،جهاد کشاورزی و دادگستری پارسیان خبر دادند؛ 60درصد زمین های کشاورزی پارسیان استیجاری است/ جلوگیری از ورود 8 محموله کود مرغی به پارسیان/ ورود کود مرغی به شهرستان ممنوع اعلام شد

مسئولان بهداشت، جهاد کشاورزی و دادگستری پارسیان با اشاره به اینکه 60 درصد زمین های کشاورزی پارسیان استیجاری است و از  کودهای نامرغوب مرغی استفاده می کنند، گفتند: در روزهای گذشته از ورود 8 محموله کود مرغی و به شهرستان جلوگیری شده و دیگر اجازه ورود این نوع کودها را به پارسیان نخواهیم داد.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان خبر؛ کشت محصولات کشاورزی مزایای زیادی برای مردم داشته اما با این حال دارای مشکلاتی نیز بوده که استفاده از کود مرغی و مضرات ناشی از آن موجب نارضایتی مردم شده است.

 

استفاده از کود مرغ نارضایتی‌های شدیدی را در بین مردم شهرستان پارسیان ایجاد کرده است چرا که استفاده از این نوع کودها علاوه بر بوی نامطبوع، باعث هجوم مگس‌ها نیز می‌شود و این موضوع کلافگی شهروندان را دو چندان کرده است.

 

آمنه ماجدی، مدیر شبکه بهداشت و درمان پارسیان در گفتگو با خبرنگار پارسیان خبر، با اشاره به اینکه کود مرغی نامرغوب، باعث عوامل بیماری زا برای انسانها از جمله بیماری های گوارشی، تنفسی، چشمی و انگلی می شود، اظهار کرد: این کود مرغی علاوه بر ایجاد این نوع بیماری ها باعث ازدیاد و تکثیر ناقلین بیماری ها از جمله موش ها، حشرات و مگس ها خواهد شد که در نهایت باعث نارضایتی شهروندان را در پی خواهد داشت.

 

ماجدی افزود: کود مرغی علاوه بر اینکه برای انسان ایجاد بیماری می کند، به مرور زمان، آب وخاک را نیز بیمار می کند و در این فصلی که شروع کشاورزی ،با آغاز بازگشایی مدارس همزمان می باشد، دانش آموزان به جای اینکه در مدارس و پشت میز و صندلی خود باشند، باید روی تخت بیمارستان ها باشند.

 

وی با ممنوع اعلام کردن هرگونه کود مرغی به شهرستان، تصریح کرد: با پیگیری هایی که کارشناسان بهداشت و محیط این شبکه انجام داده اند 8 محموله کود مرغی نامرغوب، مرجوع داده شدند و 2 مورد نیز به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

در ادامه یعقوب دلدار، مدیر جهاد کشاورزی پارسیان نیز با ابراز نارضایتی از بوی نامطبوع کودهای نامرغوب در شهرستان گفت: کشاورزانی که از استان‌های دیگر در شهرستان پارسیان زمین کشاورزی اجاره کردند به علت رعایت نکردن اصول کشاورزی موجب ایجاد مشکلات برای مردم این منطقه شده است.

 

دلدار افزود: با آزمایشات انجام شده برروی کود‌های مرغی مشخص شده است بعضی از کود‌های مرغی نامرغوب، آلوده به فاضلاب و کود‌های انسانی است و می توان گفت که 60 درصد زمین‌های کشاورزی در پارسیان استیجاری است.

 

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان پارسیان ب توصیه به کشاورزان در استفاده از کود عنوان کرد: به جای استفاده از کود‌های نامرغوب مرغی که نارضایتی عموم مردم را به دنبال خواهد داشت،  از کود‌های جایگزین ارگانیک استفاده شود.

 

حسین عباسی، رئیس دادگستری شهرستان پارسیان نیز در گفتگو با خبرنگار پارسیان خبر، اظهار کرد: با توجه به حساسیت و اهمیت بهداشت و سلامت در زندگی مردم هرگونه اقدامی که سلامت و بهداشت جامعه را تهدید کند جرم است و بر اساس قانون مجازات اسلامی، مجرم به یک سال حبس محکوم می‌شود.

 

حسین عباسی افزود: استفاده از کودهای مرغی به دلیل اینکه تهدیدی علیه بهداشت عمومی محسوب می‌شود، ممنوع اعلام کرده ایم و در صورت استفاده از این نوع کود، برخورد قانونی خواهیم کرد.