معاینه فنی متولی ندارد و به نظر می‌رسد قوانینش بی‌اعتبار است/اسکانیا رفع ایراد کرد/ مسئله تروریست‌ها و تکفیری‌ها در حوزه کاری وزارت اطلاعات است

به گزارش خبرنگارپارسیان اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی در دومین نشست فصلی رؤسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی با توجه به اوج سفرها در شهریورماه اظهار داشت: سه هفته زمانی را که در پیش داریم سفرها اوج خود را طی می‌کنند.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: تصور می‌کردیم افزایش قیمت سوخت تأثیری در سفر بگذارد، اما دیدیم که قیمت‌ها مسیر خودشان را می‌روند و مردم هم مسیر خود را و پارامتر افزایش سوخت مانعی برای سفرها نشد.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: وقتی در جاده‌ای ترافیک رخ می‌دهد همه نگاه‌ها متوجه ناجا می‌شود، در حالی که در مقاطعی مثل عید فطر، کل ظرفیت راه اشباع شده بود و مسئله تصادف و اینها نبود.

وی گفت: در جاده‌های شلوغ و کوهستانی باید از موتورسیکلت استفاده شود، البته بالگرد نیز وجود دارد اما باید توان تولید را حداکثری کرد و وقتی که راهی وجود ندارد از دست پلیس کاری برنمی‌آید.

سردار احمدی مقدم ادامه داد: تا پایان سال بین 5 تا 6 میلیون مسافر خارجی نیز خواهیم داشت که بر همین اساس باید در بار ترافیکی کار کرد و همه دستگاه‌های مسئول در این زمینه وارد شوند چرا که راهنمایی و رانندگی در جهت تسهیل عبور و مرور و ارائه قوانین و مقررات گام برمی‌دارد.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان این مطلب که ما فاقد مدیریت یکپارچه ایمنی هستیم، گفت: ما چند راهکار ارائه دادیم تا امسال 20 درصد تصادف و کشته‌ها را کاهش دهیم.

وی به کنترل رفتار رانندگان پرخطر اشاره داشت و گفت: باید محرکی ایجاد شود که متخلفان، خلاف برایشان هزینه‌بر شود.

سردار احمدی‌مقدم با بیان این مطلب که 6 هزار نقطه درون و برون‌شهری پرخطر و حادثه‌خیز داریم، گفت: حلقه مفقوده، مدیریت ایمنی است.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: وقتی قضیه تحریم پیش می‌آید، ارتقای کیفیت خودروها را به تأخیر می‌اندازد اما نباید دستاویزی برای فرار از قانون باشد.

وی گفت: در پنج ماهه اول سال، شماره‌گذاری خودروهای نو 50 درصد افزایش یافته، یعنی از چالش‌ها عبور کردیم.

احمدی‌مقدم به قضیه اسکانیا پرداخت و اظهار داشت: شرکت اسکانیا عیب و ایراد را پذیرفتند و رفع ایراد کردند و این کار هم برای خودشان خوب بود و هم برای اعتبارشان.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: رفع عیب‌های مذکور نشان داد که راه‌های غیرمتعارف به ناجا بسته است و جز قانون چیزی به ناجا راه ندارد و در ثانی این ظرفیت رفع ایراد وجود داشت اما آقایان وقتشان را تلف کردند.

وی به بحث امداد در کشور پرداخت و گفت: معلوم نیست متولی امداد در کشور کیست.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: افزایش جریمه متخلفان با اینکه تکلیف قانونی بود 6 ماهی است در کمیسیون هیات دولت متوقف مانده و این طرح می‌توانست به عنوان محرک در کنار رفتار موثر باشد.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: ما باید تمام تلاش‌های خود را برای شهریور که بار سفر زیاد است بگذاریم چرا که اگر قله را کنترل کنیم می‌توانیم در آمار کل سال اثر بگذاریم.

سردار احمدی‌مقدم به بار ترافیکی شهرها در آغاز سال تحصیلی اشاره داشت و گفت: 25 تا 30 درصد در آغاز سال تحصیلی به بار ترافیک شهرهای بزرگ افزوده می‌شود.

وی افزود: البته با توجه به کوتاه شدن روز و سفرهای کاری آمار تجربی نشان داده که در ساعاتی از روز به اندازه 30 تا 50 درصد افزایش بار ترافیکی در شهرهای بزرگ را خواهیم داشت.

فرمانده نیروی انتظامی به معاینه‌فنی خودروها پرداخت و گفت: معاینه فنی متولی ندارد و به نظر می‌رسد قوانینش بی‌اعتبار است و تمامی مراکز صدور معاینه‌فنی بی‌اعتبارند.

سردار احمدی‌مقدم تصریح کرد: باید مراکزی که بدون معاینه برگه می‌دهند درشان را ببندیم و ما به عنوان ضابط دستگاه قضا می‌توانیم جلوی آن را بگیریم و معاینه‌ فنی نباید وسیله‌ای برای کسب درآمد باشد یعنی پول بگیرند و برگه بدهند.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: هم مجلس و هم دولت باید برای مدیریت آن فکر کنند؛ در کشورهای توسعه یافته خودرو اگر تصادف کند باید بعد از تصادف و تعمیر به معاینه‌فنی برود.

سردار احمدی‌مقدم خاطرنشان کرد: در 5 ماهه اول امسال 55 هزار دستگاه خودروی فرسوده خارج شده‌اند که این خروج 5 برابری را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد که تا پایان سال به 200 هزار خودرو می‌رسد.

احمدی مقدم در پایان در جمع خبرنگاران در خصوص عبدالرئوف ریگی گفت: این مسائل مربوط به حوزه ما نمی‌شود و وزارت اطلاعات مسئول پرونده تکفیری‌ها و تروریست‌ها است.

فرمانده نیروی انتظامی در مورد شناسایی 6 هزار نقطه پرحادثه در کشور گفت: وقتی قانون تکلیف کرد که سهم راه،‌ خودرو و راننده در خسارات ناشی از تصادف مشخص شود اگر کارشناسان می‌خواستند تقسیم سهم کنند کار مشکل می‌شد ؛ پلیس راهور کاری کرد که نقاط پرحادثه‌خیز را در جاده‌ها و شهرها شناسایی کند که سهم جاده‌ها 40 درصد و شهرها 60 درصد شده است.

وی ادامه داد: با شناسایی این نقاط نوع اصلاح نیز مشخص می‌شود و کارشناسان دادگستری نیز اگر بخواهند سهم دستگاه را مشخص کنند برایشان مطلوب‌تر است.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: رفع این مشکلات مهمترین خواست ماست که با نصب علائم سرعت‌گیر و تابلوها می‌توان رفتار مردم را کنترل کرد.

سردار احمدی مقدم با بیان این مطلب که معاینه فنی متولی ندارد گفت: شهرداری غیر متمرکز است و امکانات شهرداری هم کفایت نمی‌دهد و محدود است و ایجاد مراکز فنی مکانیزه یا شدنی نیست یا رعایت استانداردها نمی‌شود و مرکزی هم در این زمینه پاسخگو نیست.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان این مطلب که در مدیریت معاینه فنی در سطح ملی نیاز به تجدید نظر داریم گفت: موضوع حاکمیتی است باید نظارت داشته باشیم تا هم مقررات و هم استاندارد و هم عملکرد، مورد نظر قرار گیرد چرا که اگر با روش فعلی معاینه فنی صورت بگیرد شدن یا نشدنش فرقی نمی‌کند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تقدیم نامه به روحانی گفت:‌ بعد از تقدیم نامه به رئیس جمهور دو بار معاون اول جلسه گذاشتند که هر دو بار به دلیل مواجهی جلسه لغو شد اما انتظار درایم بلافاصله و در کمترین زمان این اهتمام صورت گیرد چرا که از زاویه راهور ما دو سوم زمان عملکردی را از دست داده‌ایم.

سردار احمدی مقدم گفت: در جلسات که با وزیر بهداشت و وزیر راه داشته‌ایم خودشان ایده‌هایی داشته‌اند اما ضعف هماهنگی و ابلاغ مشترک مهمترین چالش ماست.

این مقام ارشد انتظامی با اظهار تاسف از ارائه آمارهای غیر قابل استناد در مورد ایران و عنوان این که ایران به عنوان پرحادثه‌ترین کشور شناخته شده است گفت: ایران جزء کشورهای پیشتاز در ایمنی کاهش تصادفات و کشته‌شدگان است.

وی ادامه داد: ان‌شاالله در ده سال آینده نیمی از تلفات را کاهش دهیم چرا که کشور، پتانسیلی خیلی بیشتر از 50 درصدی را دارد.

وی گفت: ایران در یک مقطعی به دلیل کمبود توجه در رتبه خوبی قرار نداشت اما در دهه گذشته کاهش تلفات قابل تقدیر بوده است.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: شهریور ماه از جمله پرسفرترین و پرحادثه‌ترین ماه‌های کشور است که همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها و مردم را می‌طلبد.

این مقام ارشد انتظامی به سفرهای تحصیلی که از ابتدای مهر ماه آغاز می‌شود اشاره داشت و گفت: با توجه به کاهش طول زمان سفر و افزایش سفرهای آموزشی و کاری و فشردگی ترافیک در ساعات انتهایی روز در برخی ساعت‌ها افزایش بار ترافیک را تا 50 درصد داریم.

وی همراهی مردم با پلیس را خواستار شد و گفت: تقاضای سفر رو به افزایش است اما بسترهای راه با سرعت افزایش پیدا نمی‌کند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد احداث کلانتری‌ در شهرک‌های تازه تاسیس گفت: با وزیر راه در این زمینه جلسه داشته‌ایم و هماهنگ شده که در تمام شهرک‌های جدید برای ما مقر احداث شود که بعد از احداث مقر کلانتری، راهنمایی و رانندگی مستقر می‌شوند.

این مقام ارشد انتظامی در مورد تحریم بانک قوامین اظهار داشت: برای بررسی حقوقی این موضوع وارد عمل شده‌ایم تا علت را دریابیم چرا که مبادلات ارزی نداریم ولی انتظاری جز عهدشکنی و افزایش فشار از آمریکا نیست.

فرمانده نیروی انتظامی خاطر نشان کرد: واردات خودرو در 5 ماهه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به میزان دو برابر و 98 درصد افزایش داشته که به روند خروج خودروهای فرسوده کمک کرده است.

منبع: فارس