مقام اروپایی: رفتار آمریکا، ۱+۵ را محتاج توافق با ایران نشان می‌دهد

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی در روز سه‌شنبه به راوبط بین دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و کنگره این کشور در موضوع مذاکرات هسته‌ای پرداخت و از قول یک مقام اروپایی نوشت نوع رفتار دولت آمریکا به گونه‌ای است که گروه 1+5 را محتاج توافق با ایران نشان می‌دهد.

این روزنامه آمریکایی با انتقاد از نحوه تعامل اوباما با کنگره می‌نویسد: «اصرار رئیس جمهور اوباما برای اینکه در پیچیده‌ترین مشکلات دنیا فقط با خودش مشورت کند بر کسی پوشیده نیست.»

در ادامه این گزارش مضرات این رویکرد اوباما در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 مورد تأکید قرار گرفته است: «موضوعی که بیشترین گرفتاری را در پیامد (مذاکرات) با ایران ایجاد می‌کند امتناع وی از قبول حمایت مورد نیاز از کنگره است.»

مطابق استدلال‌های مطرح شده در گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال رفتار دولت آقای اوباما در خلال مذاکرات هسته‌ای با ایران به گونه‌ای بوده که دامنه عمل مذاکره‌کنندگان آمریکایی را محدود کرده است. این روزنامه، عدم همکاری‌های دولت برای وضع تحریم‌های سنگین علیه ایران را از جمله مصادیق همین رفتارهای دولت باراک اوباما دانسته است.

در مقابل، اقدامات و رفتارهای ایران، به نوشته این گزارش، در عمل به گونه‌ای بوده که آمریکا و سایر کشورهای حاضر در مذاکرات را به اعطای امتیازات بیشتر به این کشور ترغیب می‌کنند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی در روز گذشته (دوشنبه) از اشتیاق شرکت‌های خارجی برای از سر گرفتن روابط تجاری با تهران در صورت رفع تحریم‌ها خبر داده بود. این روزنامه با اشاره به گزارش روز دوشنبه خود، اشتیاق این شرکت‌ها را از جمله عوامل موثر در داشتن دست برتر از سوی ایران در مذاکرات توصیف کرده است.

وال‌استریت‌‌ژورنال می‌نویسد: «موارد درز کرده از گفت‌وگوها حاکی است ایرانی‌ها در حال دستکاری اذهان آمریکا و سایر کشورهای مذاکره‌کننده برای دریافت امتیازات بیشتر هستند.»

در ادامه گزارش به اظهارات سید عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در هفته گذشته که گفته بود تمدید دوباره مهلت مذاکرات امکان‌پذیر است یکی از مصداق‌های این رفتار ایران برای اخذ امتیازات بیشتر دانسته شده است.

در پایان گزارش مورد نظر، فردی که یک سیاست‌گذار ارشد اروپایی توصیف شده درباره همین رویکردهای ایران و آمریکا به وال‌استریت‌ژورنال گفته است: «نشانه‌ای که آمریکا می‌فرستد این است که ما بیشتر به آنها محتاج هستیم تا آنها به ما.»

وی طرح تحریم سنا علیه ایران، در صورت شسکت مذاکرات را از جمله عواملی دانسته که می‌توانند این «برداشت خطرناک» را تغییر دهند و تأکید کرده است: «کاخ سفید، اگر باهوش باشد، این طرح را خواهد قاپید.»