نخست‌وزیر جدید یمن استعفا کرد/ آغاز رایزنی‌ها برای معرفی گزینه جدید

در پی سخنرانی شامگاه چهارشنبه رهبر جنبش انصارالله یمن در مخالفت با نخست وزیر جدید معرفی شده، منابع سعودی از کناره گیری”احمد عوض بن مبارک” از این سمت خبر می دهند.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، “احمد عوض بن مبارک” نخست وزیر جدید یمن اخیرا توسط “عبدربه منصور هادی” رئیس جمهور این کشور برای تشکیل کابینه جدید معرفی شد.

شبکه العربیه با اشاره به رایزنی ها برای قانع نمودن بن مبارک برای کناره گیری از این سمت، از موافقت وی با ترک این منصب خبر داد.

با وجود اینکه این شبکه خبری به علت اصلی کناره گیری عوض بن مبارک اشاره نکرده، اما به نظر می رسد سخنرانی شامگاه چهارشنبه “عبدالملک الحوثی” رهبر جنبش انصارالله در مخالفت با نخست وزیر معرفی شده، نقشی اساسی در این مسئله داشته است.

رهبر جنبش انصار الله در سخنرانی تلویزیونی خود با تشریح مواضع این جنبش درباره تحولات اخیر یمن، از انتخاب نخست وزیر جدید پس از دیدار رئیس جمهور این کشور با سفیر آمریکا ابراز شگفتی کرد. وی با اعلام مخالفت با معرفی “احمد عوض بن مبارک” به عنوان نخست وزیر جدید این کشور، انتخاب وی را از سوی سفرای خارجی و نه از طرف نمایندگان جریانهای سیاسی یمنی دانست.

رهبر انصارالله با انتقاد شدید از دخالتهای آشکار آمریکا در امور داخلی یمن، از رئیس جمهور این کشور خواست در این مسئله بر اساس مطالبات مردمی تصمیم گیری کند. وی تاکید کرد: ما این مسئله را قبول نمی‌کنیم که نخست وزیر جدید از سوی برخی سفارتخانه‌ها، تعیین شود.‬
وی تاکید کرد : مرحله کنونی نیازمند نخست وزیری است که مورد توافق همه جریانهایی باشد که توافق آشتی و مشارکت را در صنعا به امضا رساندند. رهبر جنبش انصارالله همچنین خواستار برگزاری تظاهرات گسترده در اعتراض به تعیین “احمد بن مبارک” به عنوان نخست وزیر جدید این کشور در صنعا شد.

به نظر می رسد رئیس جمهور یمن که در پی تحولات اخیر از میزان قدرت و پایگاه مردمی جنبش انصارالله در میان ملت این کشور آگاهی پیدا کرده، گزینه جدیدی را که مورد توافق تمامی جریانهای سیاسی این کشور باشد را به عنوان نخست وزیر معرفی کند.

رهبران جنبش انصارالله نیز روز گذشته با اعلام مخالفت با نخست وزیری بن مبارک، از ادامه رایزنی‌ها برای انتخاب نخست وزیر از بین پنج گزینه مورد توافق جریانهای مختلف سیاسی در این کشور خبر داده بودند. رهبران این جریان با اشاره به اینکه انتخاب بن مبارک با فشارهای آمریکا عملی شده، تاکید کردند که اجازه نخواهند داد مطالبات مردم یمن و استقلال این کشور قربانی خواست برخی کشورهای خارجی شود.