بزرگراه لامرد پارسیان مسیر استراتژیک ملی

به گزارش حبرنگارپارسیان، بعد از ظهر پانزدهم اسفند ماه 1391 بود که پس از پایان برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان لامرد که با حضور مسئولان ارشد استان فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برگزار شد کلنگ احداث بزرگراه لامرد پارسیان استان هرمزگان نیز به زمین زده شد.

می‌توان گفت که اخذ مجوز 215 برای این بزرگراه که به‌ عنوان یک پروژه ملی نیز محسوب می‌شد در سال 91 و در آن شرایط بحرانی و اقتصادی کشور کاری ناممکن بود اما سرانجام مجوز 215 برای این پروژه بزرگ گرفته شد.

شاید در آن زمان نسبت به اینکه بزرگراه لامرد پارسیان یک مسیر استراتژیک ملی به‌ حساب می‌آید کم‌تر نیز مورد توجه مسئولان و مردم قرار می‌گرفت اما با مطرح‌ شدن و مصوب شدن الحاق استان پهناور فارس به خلیج نیلگون همیشه فارس از طریق شهرستان لامرد این محور ارتباطی میان 2 استان فارس و هرمزگان در شهرستان لامرد مورد توجه بیشتر مسئولان ارشد این 2 استان قرار گرفت و از سوی دیگر امروز لامرد به‌ عنوان جنوبی‌ترین شهرستان فارس از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار شده و جاده‌های پرتردد متعددی در این شهرستان وجود دارد و احداث فرودگاه بین‌المللی باعث تقویت نقش مواصلاتی لامرد شده است.

در مراسم کلنگ‌زنی بزرگراه لامرد پارسیان استان هرمزگان در پانزدهم اسفند ماه سال 91 مدیرکل راه و شهرسازی لار در سخنانی گفت: این پروژه بزرگ دارای توجیه اقتصادی بوده و از لحاظ فنی و مهندسی نیز در وضعیت بسیار عالی است.

داریوش نصر افزود: با بهره‌برداری از این بزرگراه در آینده نزدیک مسیر ارتباطی لامرد پارسیان 55 کیلومتر کوتاه می‌شود.

وی در مورد طول بزرگراه و دیگر مشخصات فنی این پروژه نیز گفت: طول این بزرگراه 43 کیلومتر است و در آن 6 تونل احداث می‌شود.

در ادامه آن مراسم نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: با توجه به بهره‌برداری از صنایع و معادن مختلف موجود لامرد در آینده نزدیک این بزرگراه به‌ طور یقین در جایگاه ویژه قرار می‌گیرد.

سید موسی موسوی با دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ساخت این پروژه بزرگ عنوان کرد: بزرگراه لامرد پارسیان بازگشت سود و سرمایه را به‌ خوبی تضمین می‌کند و امیدواریم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در ساخت این پروژه بزرگ ورود پیدا کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس مسیر توسعه فارس و متصل کردن این استان به خلیج همیشه فارس را مسیر شیراز فیروزآباد قیروکارزین خنج لامرد اعلام کرد و گفت: این مسیر به‌ منظور استفاده این استان پهناور از خلیج همیشه فارس است که باید از ظرفیت‌های دریا استفاده کند.

اما پس از آغاز عملیات اجرایی این پروژه ملی روزبه‌روز اهمیت این پروژه مهم دوچندان شد و این موضوع تا جایی پیش رفت که در سوم آبان ماه 1392 وزیر اطلاعات دولت یازدهم در جریان سفر خود به شهرستان لامرد از پروژه بزرگراه لامرد – پارسیان استان هرمزگان بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت فیزیکی ساخت این پروژه بزرگ ملی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام سید محمود علوی در این سفر از پروژه بزرگ و ملی تونل گردنه شهید باقری شهرستان لامرد نیز بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت بزرگ‌ترین تونل در جنوب استان فارس قرار گرفت.

همچنین با توجه به استقرار یکی از یگان‌های نیروی دریایی منطقه چهارم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهرستان لامرد نقش و اهمیت مهم این بزرگراه و به بهره‌برداری رسیدن هر چه سریع‌تر از این پروژه بزرگ ملی باز نیز افزایش می‌یابد.

اما جمعی از مسئولان ادارات و نهادهای دولتی لامرد به همراه نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی، فرماندار لامرد و رسانه‌های جمعی فعال در سطح این شهرستان از پروژه بزرگراه لامرد پارسیان بازدید کردند و در جریان آخرین وضعیت این پروژه مهم و ملی قرار گرفتند.

در این بازدید که بیش از 2 ساعت و در قطعه اول این بزرگراه انجام شد رئیس اداره راه و شهرسازی لامرد در سخنانی اظهار کرد: طول مسیر بزرگراه لامرد پارسیان بیش از 43 کیلومتر است که قطعه اول آن توسط شرکت خشایار بنای گنبد در حال اجراست و از ابتدای حجم کار مشخص بود و تاکنون بیش از یک‌ میلیون و 50 هزار متر مکعب عملیات خاک‌برداری بوده است که 730 هزار مترمکعب آن انجام شده و پنج پل طاقی وجود دارد که یک پل آن دارای 67 متر طول در شیب 21 درصد که احداث یک چنین پلی در شیب 21 درصد در این پروژه معادل احداث 6 پل است.

محمد راستیار ادامه داد: از 15 ماه گذشته ماشین‌آلات ساخت پروژه مستقر شده‌اند و اگر بخواهیم قطعه اول بزرگراه لامرد پارسیان را با یک پروژه در دشت یا یک پروژه آسان دیگر مقایسه کنیم می‌توانیم بگوییم تاکنون بیش از 40 کیلومتر در قطعه اول مسیر ساخته‌ایم و سختی کار و ریزش‌هایی که در طی مسیر انجام می‌شود بسیار است و در هفته گذشته در یک روز تنها 89 چاله انفجار در این پروژه صورت گرفت.

این مسئول گفت: این پروژه بزرگ و ملی دارای 6 تونل که در مجموع یک‌هزار و 420 متر طول و نخستین تونل آن 300 متر طول دارد و در بزرگراه حداکثر شیب 6 درصد است و چنانچه در نقاطی نیاز به شیب اضافه‌تر داشته باشد، باند سبقت در نظر خواهیم گرفت.

راستیار از بهره‌برداری قطعه اول بزرگراه لامرد پارسیان تا سه ماه آینده خبر داد و اظهار کرد: امروز لامرد جزو محدود شهرستان‌هایی است که پروژه‌های راه‌سازی این شهرستان علاوه بر اینکه کم نمی‌شود بلکه پروژه‌های دیگر راه‌سازی نیز در آن آغاز شده است.

این مسئول در مورد آخرین وضعیت تونل در حال ساخت گردنه شهید باقری نیز تصریح کرد: در حال حاضر سه پیمانکار در این تونل مشغول به فعالیت هستند و حجم کار بسیار بالا و ورودی و خروجی تونل آماده و عملیات اجرای لالئینگ تونل گردنه شهید باقری نیازمند 22 میلیارد تومان اعتبار است.

وی خاطر نشان کرد: مسافت فعلی از شهر لامرد تا ورودی شهر خنج 140 کیلومتر است که با بهره‌برداری از تونل گردنه شهید باقری 70 کیلومتر مسیر کاهش می‌یابد.

نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه بازدید از بزرگراه لامرد پارسیان گفت: حجم کار در حوزه راه‌سازی لامرد بسیار گسترده است و تمام تلاش را بر این گذاشته‌ایم که اعتبارات عمومی برای بزرگراه لامرد پارسیان جذب کنیم و از سوی دیگر بخش خصوصی وارد عمل شود چراکه بزرگراه است و این بخش می‌تواند ورود پیدا کند و اگر پروژه‌ای آغاز به کار کرد به‌ یقین روی زمین نخواهد ماند.

وی عنوان کرد: بزرگراه لامرد پارسیان یک مسیر استراتژیک برای فارس است و این بزرگراه این استان را به دریا نزدیک‌تر می‌کند و باید مدیران استانی یکی از دغدغه‌های اصلی آنان به بهره‌برداری رسیدن هر چه سریع‌تر بزرگراه لامرد پارسیان باشد و احداث این بزرگراه تنها بحث شهرستان لامرد نیست بلکه یک پروژه ملی به‌ حساب می‌آید و هر اندازه که بخواهیم راجع به استراتژیک بودن بزرگراه لامرد پارسیان سخن بگوییم کم گفته‌ایم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در سال 92 اخذ مجوز 215 برای احداث آزادراه ممکن نبود اما ساعت‌ها کار کارشناسی شد و مطالعات گسترده صورت گرفت تا بالاخره مجوز 215 برای این بزرگراه صادر شد.

موسوی با بیان اینکه بخشی از امنیت دریا بر عهده کرانه است و بخشی دیگر بر عهده پس‌کرانه گفت: شهرستان لامرد به‌ عنوان پس‌کرانه بوده و از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار شده و در این زمینه دیده و تعریف‌ شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه احداث بزرگراه لامرد پارسیان چه کمک‌هایی به شهرستان پارسیان و مردم این شهرستان می‌کند تصریح کرد: رفت‌ و آمد مردم پارسیان به‌ طور یقین با احداث بزرگراه لامرد پارسیان راحت‌تر می‌شود چراکه امروز بخشی از درمان حوزه ساحل نیز در شهرستان لامرد صورت می‌گیرد و از سوی دیگر به فرودگاه بین‌المللی لامرد نیز نزدیک‌تر می‌شوند.

وی عنوان کرد: از لحاظ اقتصادی نیز برای مردم پارسیان به‌صرفه‌تر خواهد بود و نخستین نقطه‌ای که از بزرگراه لامرد پارسیان بهره بیشتر خواهند برد شهرستان پارسیان و مردم این شهرستان هستند.

عضو مجمع نمایندگان فارس در ادامه خطاب به رسانه‌ها نیز متذکر شد: به هر میزان که رسانه‌های جمعی در لامرد با فعالیت‌های انجام‌ شده در سطح این شهرستان مردم را آگاه‌تر و آشناتر کنند به‌یقین زمینه‌های امیدواری مردم به‌ نظام و حتی به زندگی خود روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

فرماندار لامرد نیز در این بازدید در سخنانی عنوان کرد: همان‌گونه که در گذشته نیروهای جهاد سازندگی فعل خواستن را در ساخت گردنه شهید باقری اجرا کردند در بزرگراه لامرد پارسیان نیز به شکل جدیدتر و با موضوع فنی‌تر دیگری به دست نیروهای لامرد این فعل را اجرا می‌کنند چراکه خواستن توانستن است.

عبدالرضا منصوری ادامه داد: به‌یقین این پروژه بزرگ ملی که آغاز شده است به بهره‌برداری نیز خواهد رسید.

وی خطاب به رسانه‌های جمعی فعال در لامرد اظهار کرد: باید رسانه‌ها در مردم حساسیت ایجاد کنند و تنها به یک گزارش اکتفا نکنند چراکه لازم است چنین پروژه‌های بزرگ و ملی مرتب از طریق رسانه‌های جمعی پیگیری شود تا برای مردم تمام ابعاد قضیه روشن شود و بدانند چه‌ کارهای بزرگی صورت می‌گیرد.

منصوری خاطر نشان کرد: از سوی دیگر انتظارات مردم نیز باید به‌ جا باشد چراکه حجم کار و ابنیه فنی در بزرگراه لامرد پارسیان بسیار است.
– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930820000054#sthash.tLZivFT2.dpuf