نرخ بیکاری در شهرستان رودان از متوسط کشوری بالاتر است

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان با بيان اينكه نرخ بیکاری رودان از متوسط کشوری بالاتر است، گفت: یکی از راه های کاهش این نرخ، تقویت بخش خصوصی در راستای ایجاد اشتغال مولد و پایدار است.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، بهروز اکرمی صبح چهارشنبه در نشست كميته اشتغال شهرستان رودان، از پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادي این شهرستان نسبت به متوسط کشوری خبر داد واظهار داشت: بالا بودن نرخ بیکاری و پایین بودن نرخ مشارکت یعنی بیماری مزمن اقتصاد آن شهرستان در حوزه اشتغال و هم اکنون اقتصاد رودان در زمینه اشتغال با این بیماری مزمن دست و پنجه نرم می کند.

وی با بيان اينكه در حال حاضر اقتصاد منطقه در حوزه اشتغال بیمار است، بيان داشت: باید با برنامه‌ریزی‌های علمی، عملی و هدفمند، این بیماری درمان شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان با اشاره به نقش و جایگاه اشتغال در رشد و توسعه همه جانبه، حفظ اشتغال موجود و ایجاد شغل جدید با استفاده از ظرفیت ها و منابع موجود را مهمترین و اساسی ترین سیاست و رویکرد دولت تدبیر و امید در راستای رفع معضل بیکاری در کشور برشمرد.

اکرمی با بیان اینکه از رهگذر سرمایه گذاری و رشد اقتصادی، اشتغال ایجاد خواهد شد، بر جلب مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران در راستای رشد، توسعه و پویایی اقتصاد و اشتغال در منطقه تاکید کرد و افزود: دولت به تنهایی در زمینه ایجاد شغل موفق نخواهد بود، دولت سیاست گذار و بستر ساز است و ایجاد اشتغال با مشارکت فعال و گسترده بخش خصوصی محقق می شود.

وی اضافه کرد: کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری باید بتواند با جذب سرمایه های بخش خصوصی و ارائه مشاوره های علمی و عملی به سرمایه گذاران و افزایش رشد اقتصادی، دروازه های ایجاد و توسعه اشتغال و اقتصاد منطقه را یکی پس از دیگری بگشاید.

وی لازمه ایجاد اشتغال را رشد اقتصادی مناسب دانست و افزود: برای ایجاد و توسعه اشتغال، حداقل رشد اقتصادی هفت درصدی لازم است و رشد اقتصادی بدون سرمایه گذاری امکانپذیر نخواهد بود.

اکرمی با بیان اینکه کشور در سال 91 رشد اقتصادی منفی شش درصد را تجربه کرد، رشد اقتصادی کنونی کشور را یک و شش دهم درصد عنوان کرد و افزود: باید با تلاش و همت جهادی و جذب سرمایه ها و سرمایه گذاران رشد اقتصادی کشور را افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در فرهنگ اشتغال با مشکلاتی روبروست، بيان داشت: هم اکنون افراد برای آن درس می خوانند که جذب ادارات و کار دولتی شوند در حالیکه باید این تفکر و دیدگاه نياز به اصلاح دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان نرخ دانش آموختگان بیکار در هرمزگان را 36 درصد عنوان کرد و ادامه داد: درس خواندن برای آن نیست که فرد تحصیل کرده حتما باید جذب ادارات دولتی شود، تحصیل علم و دانش برای آن است که افراد مفاهیم جدید بیاموزند و با فراگیری این مفاهیم بتوانند کارآفرین باشند و برای خود و دیگران شغل ایجاد کنند.

اکرمی اظهار کرد: ایجاد و توسعه اشتغال نیازمند عزم و حرکت جهادی ویژه است و با حرف زدن، سخنرانی، خواهش، التماس و کارهای کلیشه ای کاری از پیش نمی رود، باید تنبلی فکری و فیزیکی کنار گذاشته شود و بسترهای رشد و توسعه اشتغال بیش از پیش هموار شود.

وی بر تهیه و تدوین سند اجرایی اشتغال از سوی کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان تاکید کرد و افزود: کارگروه باید بتواند علاوه بر جذب سرمایه های شهرستان از سایر شهرستان های استان و کشور و حتی کشورهای خارجی، سرمایه جذب کند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان بر باز پس گیری فرصت های شغلی از اتباع بیگانه تاکید کرد و افزود: فرصت های شغلی کشور که توسط اتباع بیگانه اشغال شده باید در اختیار اتباع ایرانی قرار گیرد.