هدف بعدی تروریست ها کجاست؟/ چرا غربی ها ازامنیت لبنان حمایت می کنند؟

به گزارش پایگاه خبری پارسیان لبنانی ها کاملا بر اهمیت و حساسیت شرایط موجود واقف هستند، تجربه حوادث گوناگون به آنها آموخته است که این کشور کوچک بشدت تحت تاثیر آتش های شعله ور شده در منطقه پیرامون آن از جمله درعراق و سوریه قرار دارد.

گذشته از اینها، چند دستگی های منطقه ای و بین المللی همواره تاثیرات خود را بر عرصه های سیاسی، طایفه ای و مذهبی در محیط داخلی لبنان برجای گذاشته است.

** چرا غربی ها از امنیت لبنان حمایت می کنند؟

دراین میان تنها مولفه ای که آرامشی ولونسبی ومحدود به این کشور می بخشد همان است که از آن به برخورداری از«چترامنیتی بین المللی برای برقراری ثبات امنیتی» یاد می شود.

این عبارت به کرات در رسانه ها و بر زبان سیاسیون لبنانی تکرار می شود و «مروان شربل» وزیر سابق کشور یکی از این سیاستمداران است.

وی که دوران وزارتش در دولت «نجیب میقاتی» را همزمان با روزهای آغازین بحران کنونی لبنان سپری کرده است، در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد که تصمیم بین المللی و منطقه ای مبنی بر حفاظت از ثبات و امنیت در لبنان همچنان به قوت خود باقی است اما کشورهای منطقه و غربی ها هر کدام مصالح خاص خود را در این زمینه دارند.

به عقیده شربل، غربی ها در آینده و برای مشارکت داشتن در امور بازسازی سوریه نیازمند پایگاهی همچون لبنان هستند اگرچه بحران سوریه ممکن است طولانی تر از اینها شود.

وزیر سابق کشور لبنان افزود: کشورهای اروپایی از هم اکنون در زمینه بازسازی سوریه دوراندیشی های لازم را انجام می دهند.

«جونی منیّر» نویسنده و روزنامه نگار لبنانی نیز به نوبه خود با اصل موضوع تداوم داشتن تصمیم بین المللی مبنی بر ثبات و امنیت لبنان موافق است با این تفاوت که وی برای این موضوع تفسیر دیگری دارد.

وی در گفت وگو با ایرنا گفت که معتقد است در شرایط کنونی، برهم خوردن آرامش و فروپاشی امنیت لبنان دستاوردی برای هیچ طرفی نخواهد داشت.

منیرهمچنین به التزام قدرت های منطقه ای و بین المللی برای کمک به ثبات دولت «تمام سلام اشاره می کند که به نوبه خود متکفل حفاظت از امنیت لبنان در وضعیت کنونی آن است.

ازهمین جا می توان علت تصمیم قاطع فرماندهی ارتش لبنان برای حل نظامی بحران امنیتی در شمال لبنان را درک کرد.

روند عملیات نظامی ارتش لبنان در شمال تاکید می کند که این تصمیم گرفته شده است و دیگر مجالی برای بازگشت شرایط به گذشته نیست.

این موضع اگر یک تصمیم داخلی متکی به تصمیمی منطقه ای و بین المللی نبود اتخاذ و به مرحله اجرا گذاشته نمی شد.

ارتش با صراحت اعلام کرد و برای از بین بردن « مربع های امنیتی» در طرابلس پایتخت شمالی لبنان و نابود کردن ساختارها و امکانات گروه های تروریستی تکفیری دست بکار شد.

جونی منیّر گفت: ارتش لبنان تصمیم گرفته است که مربع های امنیتی گروه های تروریستی تکفیری درشمال لبنان بویژه طرابلس دیگر نباید عامل نگرانی مردم و نیروهای ارتش و امنیتی باشد و باید برچیده شوند و حتی نباید به این مقدار اکتفا کرد.

نویسنده روزنامه لبنانی «الجمهوریه» هشدار داد که اوضاع طرابلس همچنان نگران کننده است و با اقدامات جزئی و گذرا بهبود نخواهد یافت و نیاز به حل ریشه ای دارد و اکنون وقت آن فرا رسیده است.

وی تاکید کرد: باید به عملیات تروریستی و اقدامات ضدامنیتی باندهای تکفیری که مراکز ونیروهای ارتش را در طرابلس و عکار درشمال لبنان هدف قرار می دهند، پایان داد.

مروان شربل، حملات متجاوزانه به ارتش لبنان را در چارچوب طرح های دو گروه تروریستی تکفیری «داعش» و« جبهه النصره» برای هدف قرار دادن سازمان نظامی لبنان ارزیابی می کند.

ربودن نظامیان لبنانی در شهرک عرسال در دو ماه قبل هم جزیی از همین طرح و نقشه به شمار می آید و شاید بتوان فرارهای محدود نیروهای ارتش را نیز در این محدوده قرار داد.

وزیر سابق کشور لبنان تاکید می کند، نمی خواهد در باره انشقاق و جدایی نظامیان ازارتش لبنان سخنی بگوید زیرا معتقد است که ارتش از استحکام کافی برخوردار است و می تواند همچون سدی محکم در مقابل توطئه های تروریستی در لبنان بویژه در شمال لبنان بایستد بویژه اینکه گروه های تروریستی تکفیری ضربات مهلکی از نیروهای امنیتی دریافت کرده اند.

عملیات موفق ارتش در چند روز گذشته در شمال لبنان تاکیدی است بر قدرت عملیاتی و رزمی آن و اینکه ابتکارعمل را در اختیار دارد.

جونی منیر معتقد است که عملیات کنونی ارتش درشمال لبنان در کنار اقدامات مشترک آن با حزب الله در منطقه هرمل در فاصله بین شهرک عرسال (شمال شرق) و استان عکار( شمال)، ضربه ای سنگین و کوبنده بود و آرزوهای تروریست های تکفیری را بر باد داد.

شانس گروه تروریستی تکفیری داعش در تحقق طرح ایجاد گذرگاه دریایی از طریق لبنان که از ابتدای تحولات در موصل عراق بسیار از آن سخن گفته می شد اکنون تا حدود زیادی کاهش یافته است و حتی امکان حمله از داخل سوریه به شهر عکار لبنان تا حدود زیادی از بین رفته است و البته اقدامات ارتش عربی سوریه نیز در تحقق این شرایط جدید بسیار موثر بوده است.

** هدف بعدی تروریست ها کجاست؟

علی رغم تحولات کنونی در شمال لبنان، خطر حقیقی همچنان از یکسو در منطقه بقاع و از سوی دیگر در اردوگاه های پناهجویان سوری و فلسطینی نهفته است.

در حوزه بقاع، نگرانی از دو ناحیه سرچشمه می گیرد و اولین آنها منطقه عرسال است.

گزارش های امنیتی فراوانی وجود دارد که بر حتمی بودن درگیری ها در منطقه عرسال دلالت می کند.

سرمای سخت و کشنده ای که این منطقه در آستانه آن قرار دارد، گروه های مسلح را وادار خواهد کرد تا در جست وجوی مکانی گرم و محیطی مساعدتر برآیند.

گزارش های امنیتی تاکید دارند که « عرسال 2» حتمی است و البته این یک نتیجه گیری جدید نیست و همواره کارشناسان نظامی و امنیتی بر آن تاکید کرده و هشدار داده اند.

اما آنچه در زمینه نبرد عرسال 2 جدید است ، جونی منیر در گفت و گو با ایرنا از آن پرده برداشت و در این زمینه به منطقه «المصنع» گذرگاه رسمی بین لبنان و سوریه در منطقه بقاع اشاره کرد.

وی به سناریویی اشاره کرد که هم اکنون درمحافل امنیتی مطرح است و در باره آن بحث و گفت وگو می شود.

این سناریو عبارت از احتمال حمله گروه های تروریستی تکفیری به گذرگاه المصنع برای سیطره بر آن با هدف برقراری امکان ارتباط با اردوگاه های پناهجویان سوری موجود در منطقه و قطع جاده اصلی و ارتباط دمشق و بیروت است.

جونی منیر تاکید کرد که اگر این سناریو تحقق یابد، نقطه نفوذ مهمی برای تروریست های تکفیری خواهد بود.

اما درخصوص اردوگاه های پناهجویان سوری، لبنانی ها با وجود اختلاف در گرایش ها و وابستگی ها، همگی در این نقطه اتفاق نظر دارند که اردوگاه ها در این کشور به یک خطر حتمی امنیتی تبدیل شده اند.

کشوری با شرایط لبنان که دارای 4 و نیم میلیون نفر جمعیت در یک مساحت جغرافیایی کوچک است به هیچ وجه قادر به کنار آمدن با این حجم جمعیت از پناهجویان سوری که در زمان حاضر تعداد آنها بالغ بر دو میلیون نفر تخمین زده می شود، نیست.

درکنار اینها باید زیان های اقتصادی ، اجتماعی و بحران امنیتی را مد نظر قرار داد.

جونی منیّر به اقدامات امنیتی و بازرسی های ناگهانی ارتش لبنان در اردوگاه های پناهجویان سوری در مناطق مختلف لبنان اشاره کرد و گفت در همه این بازرسی ها،نیروهای امنیتی و نظامی لبنان توانسته اند سلاح ها و مواد منفجره از داخل اردوگاه ها کشف و ضبط کنند.

وی معتقد است: این وضعیت بر وجود هسته های تروریستی در اردوگاه ها صحه می گذارد بویژه اینکه اجرای عملیات گسترده امنیتی به منظور پاکسازی کامل اردوگاه های پناهجویان تقریبا ناممکن است.

اگر چه بیشتر کارشناسان امنیتی و راهبردی معتقدند اوضاع امنیتی لبنان بسیار نامناسب و در مرحله هشدار قرار دارد و خطرهای بزرگی این کشور را تهدید می کند اما مروان شربل وزیر سابق کشور ابراز خوشبین می کند.

این نگاه خوشبینانه مروان شربل تا حدود زیادی از موفقیت ها و شرایط ارتش لبنان و همچنین دولت لبنان که در تلاش برای پیوند برقرار کردن بین ارکان اصلی این کشور است، نشات می گیرد.

وی اصرار دارد که اوضاع لبنان به مراتب بهتر از سایر کشورهای منطقه است که اکنون در معرض تقسیم و تجزیه قرارگرفته اند.

ژنرال « میشل عون» رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان نیز معتقد است: بحران در طرابلس پایان یافته اما این به معنای این نیست که این تهدید از لبنان رخت بربسته است زیرا باندهای خفته ای وجود دارند که می توانند درهر زمانی بیدار شده و دست به اقدامات تروریستی بزنند.

ژنرال عون گفت: انشاء الله بحران در منطقه و لبنان تمام شود و امنیت ، صلح و ثبات باز گردد و دیگر شاهد ناامنی ها و فجایع تروریستی گذشته نباشیم.