هرمزگان آماده همکاری اقتصادی و علمی با فیلیپین

استاندار هرمزگان در دیدار با سفیر فیلیپین ظرفيت هاي گردشگري، اقتصادي و تجاري هرمزگان را زمينه مناسبي براي همكاري با كشور فيليپين دانست .

به گزارش پایگاه خبری پارسیان ، جاسم جادری در دیدار با سفیر فیلیپین در ایران به عزم راسخ دولت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با کشور فیلیپین اشاره کرد و بیان داشت: جهان امروز با مشکلات بسیاری مواجه است و ضرورت دارد دو ملت ایران و فیلیپین که کشورهایی صلح طلب هستند با یکدیگر ارتباطات سیاسی و اقتصادی گسترده ای داشته باشند.

وی ادامه داد: خوشبختانه سابقه روابط ایران و فیلیپین بسیار خوب بوده و کمیسیون مشترک همکاری دو کشور نیز عملکرد موفقی داشته است.

استاندار هرمزگان با اشاره به ظرفیت های گسترده این استان افزود: ظرفیت های گردشگری، اقتصادی و تجاری هرمزگان می تواند زمینه مناسبی برای همکاری با کشور فیلیپین باشد و همچنین افزایش همکاری دانشگاه ها و رفت و آمد دانشجویان نیز ظرفیت دیگری برای توسعه ارتباطات است.

جادری همچنین پیشنهاد خواهرخواندگی بندرعباس با یکی از شهرهای بندری فیلیپین را ارائه کرد و اظهار داشت: استان هرمزگان و کشور ایران می تواند حلقه اتصال کشور فیلیپین به آسیای میانه باشد تا از این طریق مبادلات اقتصادی و تجاری صورت گیرد.

وی تصریح کرد: دو ملت ایران و فیلیپین می توانند در کنار یکدیگر از حقوق انسان ها دفاع کرده و به خصوص در زمینه حقوق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای گام های مثبتی را بردارند.

استقبال هرمزگان از سرمایه گذاران فلیپینی

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با اشاره به برنامه های دولت برای توسعه سواحل مکران و شهرستان جاسک، بیان داشت: سرمایه گذاران کشور چین برای فعالیت در زمینه پتروشیمی در جاسک اعلام آمادگی کرده اند و ما از ورود سرمایه گذران فیلیپینی نیز در استان هرمزگان استقبال می کنیم.

جادری خاطرنشان کرد: برای عملیاتی کردن برنامه های توسعه ارتباطات با فیلیپین باید پیش نویس طرح ها آماده و توافق نامه همکاری های گسترده در استان هرمزگان به امضا برسد.

شایان ذکر است؛ ادواردو مارتین منز سفیر فیلیپین در ایران نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از حضور در استان هرمزگان و بازدید از مناطق مختلف این استان، عنوان کرد: بنده برای اولین بار از بندرعباس دیدن کردم که از مجتمع بندری شهید رجایی و منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و همچنین جزیره قشم بازدید داشتم و باید عنوان کنم که نقاط قوت اقتصادی بسیاری در استان هرمزگان وجود دارد.

وی ادامه داد: هرمزگان دارای اهمیت بسیاری در اقتصاد ایران است و ما ایده های خوبی داریم تا در زمینه های گردشگری، تفریحی و تجاری با این استان همکاری داشته باشیم و اعتقاد دارم با همکاری هم می توانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم.

مارتین منز سفیر فیلیپین در ایران با بیان اینکه ایران و فیلیپین 50 سال است که روابط دیپلماتیک دارند، تصریح کرد: تبادل دانشجو میان دو کشور بسیار است به گونه ای که ایران به لحاظ تعداد دانشجو، سومین کشور در فیلیپین است و همچنین بسیاری از دندانپزشکان فعال در استان هرمزگان فارغ التحصیل کشور فیلیپین هستند.

ویزا چنج راهی برای توسعه ارتباطات گردشگری

سفیر فیلیپین در ایران زیرساخت های ارتباطی میان دو کشور ایران و فیلیپین را بسیار مستحکم دانست و اظهار داشت: رئیس جمهوری ایران نیز نظر بسیار مثبتی در زمینه مسائل اقتصادی و توسعه روابط دارد که این مسئله نیز زمینه ساز ارتباط بهتر دو کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه حدود سه میلیون فیلیپینی در کشورهای حاشیه خلیج فارس زندگی می کنند، عنوان کرد: تعداد زیادی از اتباع فیلیپین برای “ویزا چنج” به جزایر قشم و کیش سفر می کنند که  از این موقعیت  می توان برای توسعه ارتباطات گردشگری استفاده کرد.

مارتین منز اضافه کرد: در حال حاضر دو خط هواپیمایی فیلیپین به امارات پرواز می کنند که در صورت ارائه مجوز از سوی ایران، این خطوط می توانند به جزیره های قشم و کیش در استان هرمزگان نیز پرواز داشته باشند که زمینه ساز ارتباطات بهتر خواهد شد.

سفیر فیلیپین در ایران، نقش استان هرمزگان در اتصال این کشور به آسیای میانه را بسیار مهم برشمرد و افزود: با توجه به عبور کریدور مهم حمل و نقلی از هرمزگان این استان در تجارت فیلیپین با کشورهای آسیای میانه نیز بسیار نقش آفرین است که این زمینه نیز برای همکاری بسیار خوب است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به زمینه های بسیار خوب برای همکاری بندرعباس می تواند با یکی از شهرهای فیلیپین ارتباط خواهرخواندگی داشته باشد و همچنین ما خواهان راه اندازی یک دفتر حافظ منافع و امور کنسولی فیلیپین در استان هرمزگان هستیم که نقش مهمی در پیگیری و اجرایی شدن ایده های مشترک همکاری دو طرف دارد.

همچنین پس از این نشست استاندار هرمزگان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سفیر فیلیپین در ایران به مناسبت پنجاهمین سالگرد ارتباط دیپلماتیک دو کشور به استان هرمزگان سفر و از جزیره قشم و ظرفیت های شهر بندرعباس بازدید کرد، اظهار داشت: دو کشور دارای ارتباطات بسیار خوبی هستند و در این دیدار نیز مقرر شد تا راهکارهای مناسبی برای توسعه ارتباطات از جمله خواهرخواندگی بندرعباس با یکی از شهرهای فیلیپین اجرایی شود.

وی ادامه داد: راه اندازی خطوط هواپیمایی فیلیپین در هرمزگان، تبادل دانشجو، تقویت گردشگری و سفر اتباع فیلیپین به هرمزگان و همچنین تبادل اقتصادی کشور فیلیپین با آسیای میانه از طریق استان هرمزگان از جمله دیگر موارد بود که قرار شده این همکاری ها در قالب پیش نویس تدوین شده و به صورت موافقت نامه در بیاید.

در ادامه نیز سفیر فیلیپین در ایران در گفتگو با خبرنگاران سفر خود به هرمزگان را بسیار مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: حدود 150 هزار نفر از اتباع کشور فیلیپین برای “چنج ویزا” به جزایر قشم و کیش سفر می کنند که این امر می تواند طمینه خوبی برای همکاری در زمینه گردشگری و همچنین تجاری و اقتصادی باشد.

وی با بیان اینکه حدود 16 ماه است که به عنوان سفیر فیلیپین در ایران حضور دارم، افزود: در زمان انتخابات ریاست جمهوری نیز در ایران بودم و طی یک سال گذشته با توجه به رویکرد مناسب رئیس جمهوری ایران، روابط خارجی دولت ایران با سایر کشورها بسیار بهتر شده است.

سفیر فیلیپین در ایران تصریح کرد: حمایت مقام رهبری جمهوری اسلامی ایران از دولت نیز نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در مدیریت مناسب و فعالیت دولت داشته است و اگر ایران به همین شکل پیش برود به آنچه لایق آن است، دست خواهد یافت.

منبع : هرمز