وزیر خارجه مصر: ایران باید به ائتلاف ضد داعش کمک کند

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، سامح شکری، وزیر خارجه مصر در مصاحبه‌ای با روزنامه الحیات در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل خواستار مشارکت ایران در تلاشهای بین‌المللی برای مقابله با داعش شد.

طبق گزارش بخش انگلیسی پایگاه خبری المانیتور آقای شکری در مصاحبه با این روزنامه در پاسخ به سوالی درباره موضع کشورش برای پیوستن ایران به ائتلاف ضد داعش گفت: «تا کنون، ایران بخشی از این ائتلاف بوده است. با این وجود ما از تمامی کشورهای جامعه بین‌الملل می‌خواهیم تا مخالفت و مقاومتشان علیه تروریسم را اعلام کنند.»

وی افزود: «اگر ایران آماده باشد که این را اعلام کند و خودش را وارد فرایند مبارزه و ریشه‌کن کردن تروریسم کند، بخشی از جامعه بین‌الملل است و باید به طور مثبت به این تلاشها کمک کند.»

آقای شکری گزارش‌هایی مبنی بر اینکه امارات و عربستان با حضور ایران در ائتلاف ضد داعش مخالفت کرده‌اند را رد کرد، اما گفت: « تشکیل این ائتلاف به ملاحظات بسیاری ارتباط دارد و گروه‌های مختلف باید همکاری و همبستگی خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که بتوانند به منافعشان دست پیدا کنند. مهم‌ترین موضوع برای مصر و همچنین عربستان و امارات این است که امنیت ملی عرب را در خلیج (فارس) حفظ کنند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی مصر در پاسخ به این سوال که آیا وی از نقش منطقه‌ای ایران نگران است گفت: «البته ایران کشور بزرگی است که در منطقه منافعی دارد.»

خبرنگار روزنامه الحیات در ادامه گفت که منظورش از سوال قبلی نگرانی مصر از نقش ایران در بیرون از مرزهایش، مثلا در عراق، سوریه و لبنان بوده است. وزیر خارجه مصر در این ارتباط گفت: «ایران در بیرون از مرزهایش موضعی در راستای منافعش دارد. با این وجود، ما با این موضع‌گیری تا زمانی که امنیت ملی اعراب را هدف نگیرد، مشکلی نداریم.»

آقای شکری در ادامه درباره اینکه آیا معتقد است ایران به ویژه با توجه به نقشش در سوریه امنیت ملی اعراب را تهدید می‌کند، تصریح کرد: «موضع مصر و روابط آن در منطقه همواره سنجیده هستند. ما در تلاش هستیم تا منافع امنیت ملی اعراب را بر اساس همبستگی آنها با یکدیگر و تعیین خط‌مشی‌های حفظ‌کننده امنیت آنها قرار دهیم. این امر تضادی با اینکه ایران با سوریه رابطه داشته باشد، ندارد.»

خبرنگار این روزنامه در ادامه از وزیر خارجه مصر پرسید: «طبق آنچه می‌بینم روابط بین ایران و مصر رو به بهبود است. چرا السیسی با رئیس جمهور ایران در نیویورک دیدار نکرد؟»

وی در پاسخ گفت: «شما گفتید روابط ما رو به بهبود است اما روابط ما نه رو به بهبود است و نه رو به انحطاط. روابط ما راکد است و هنوز به استانداردهای لازم برای اینکه اجازه این دیدار را بدهد نرسیده است.»