وزیر صنعت و معدن:عملیات بزرگترین بندر صنعتی معدنی کشور در پارسیان اجرايي مي شود/تنگ نظری مسئولان زمینه های سرمایه گذاری را کاهش می دهد

وزیرصنعت،معدن و تجارت در بازدید از سایت صنایع انرژی بر شهرستان پارسیان اظهار کرد:عملیات بزرگترین بندر صنعتی معدنی کشور به زودی در پارسیان اجرايي مي شود.

 


به گزارش پايگاه خبري پارسيان خبر؛محمد رضا نعمت زاده وزیرصنعت،معدن و تجارت در بازدید از بندر ساحلی پارسیان گفت:تنگ نظری برخی مسئولان به برخی سرمایه گذارها اجازه نمی دهد سرمایه گذاری کنند و هر روز با یک بهانه مانع از پیشرفت کار و اشتغال می شوند.

 

نعمت زاده اظهار کرد:در بندر صنعتی پارسیان با ایجاد فضاهای سبز زمینه را برای گردشگران و اطرافیان فراهم می کنیم تا بهترین استفاده از این بندر شود.

 

وی افزود: به زودی عملیات بزرگترین بندر صنعتی معدنی کشور در پارسیان اجرايي مي شود تا زمینه اشتغال برای افراد زیادی فراهم شود.

 

از سال 1384و بر اساس سیاست های برنامه چهارم توسعه و سند چشم انداز 20ساله ، مطالعات مکان یابی استقرار صنایع انرزی بر در زمینه جلوگیری از خام فروشی گاز طبیعی ،تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر ،تکمیل زنجیره تولید پتروشیمی و فولاد از مواد اولیه تا محصولات نهایی و افزایش صادرات غیر نفتی آغاز شد.
بدین منظور منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان با مساحتی قریب به 10 هزار هکتار در منتهی الیه غرب استان هرمزگان و محل تلاقی سه استان هرمزگان،فارس،بوشهر انتخاب گردید.

 

منطقه ویژه اقتصادی پارسیان باهدف استقرار و تولید سالیانه 4 میلیون تن فولاد،18 میلیون تن محصولات پتروشیمی ،1.2 میلیون تن آلومنیوم ،6 هزار مگاوات برق و احداث بندر پارسیان با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالیانه 40میلیون تن و تأسیسات آب شیرین کن در شهرستان پارسیان به بهره برداری خواهد رسید.

 

این صنایع بصورت مستقیم برای 75 هزار نفر و بصورت غیر مستقیم برای 270 هزار نفر اشتغال زایی ایجاد خواهد کرد.

 

بندر پارسیان واقع در منطقه صنایع انرژی بر پارسیان، بعنوان دروازه اصلی واردات مواد خام و صادرات محصولات تولیدی مناطق ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان و لامرد عمل خواهد کرد و نخستین و بزرگترین بندر تخصصی صنعتی و معدنی تجاری ایران خواهد بود که نیازهای تخلیه و بارگیری 4 صنعت عمده پتروشیمی ،فولاد ،آلومنیوم و سیمان واقع در پارسیان و لامرد را پاسخگو است.
بر اساس مطالعات بازار و امکان سنجی، ظرفیت بندر پارسیان 40 میلیون تن کالا در سال خواهد بود که مشتمل بر 19 پست اسکله برای کالاهای عمومی ، فله خشک ، فله مایع و کانتینری خواهد بود.

 

ظرفیت شناورهای طراحی برای کالاهای کانتینری ، 6000کانتینر ،کالاهای عمومی 70 هزار تن و فله خشک تا 100 هزار تن با حداکثر عمق آبخور 17 متر در طراحی این بندر لحاظ گردیده است.

 

از آنجا که فرایند احداث و تجهیز بندر تا فاز نهایی آن بسیار زمان بر است و همچنین توسعه بندر نیز باید متناسب با توسعه صنایع پس کرانه آن صورت پذیرد، مطالعات جدید بازار بندر تا سال 1402 ، ظرفیتی حدود 9میلیون تن بر آورد شده است . که بر این اساس فاز راه اندازی بندر مشتمل بر 4 پست اسکله خواهد بود و فاز راه اندازی احداث بندر نیز در مدت زمان سه سال ساخته و اجرا خواهد شد.

 

در اجرای این فاز بندر پارسیان شامل،1500 متر موج شکن اصلی ،4 پست اسکله کالای عمومی ،کانتینری، فله خشک و مایع به طول 1080 متر ، اجرای دایک استحصال به طول 560 متر ،لایروبی تا عمق 15.4 متر به طوری که امکان تخلیه و بارگیری حدود 9 میلیون تن محصولات در سال فراهم شود.