وقتی بانک‌ها خودسرانه عمل می‌کنند!

به گزارش پایگاه خبری پارسیان زمانی که قیمت خودرو با افزایش مواجه شد دیگر وام ۷ میلیونی پاسخگوی قیمت‌های جدید خودرو نبود، از طرفی بانک مرکزی هم هیچگونه برنامه‌ای برای افزایش مبلغ این تسهیلات نداشت.

اما برخی بانک‌ها با ایجاد طرح‌هایی خاص اقدام به اعطای تسهیلات خودرو با مبالغی حدود دو برابر میزان مصوب بانک مرکزی (۷ میلیون تومان) نمودند؛ به گونه‌ای که تسهیلات خودرو به صورت غیرمستقیم تبدیل به مبالغ ۱۰ تا ۱۵ میلیونی با بازپرداخت‌ ۲۹ درصد شد.

در همین ارتباط “حمید تهرانفر” معاون نظارتی بانک مرکزی طی گفتگویی تصریح کرد: به هیچ عنوان اجازه بر هم زدن نظمی که در این زمینه در سیستم بانکی حاکم است را به هیچ یک از بانک‌ها نخواهیم داد.

وی افزود: مبلغ تعیین شده برای خرید خودروی شخصی ۷ میلیون تومان و خودروهای فرسوده (دارای ضوابط خاصی) ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است.

همچنین “علی اصغر میرمحمدصادقی” مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی نیز در خصوص افزایش مبلغ تسهیلات خودرو گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان شهریور برای افزایش مبلغ تسهیلات خودرو تصمیم‌گیری خواهد شد.

اما حال پس از گذشت حدود یک ماه هیچگونه اقدامی از سوی بانک مرکزی مبنی بر افزایش این تسهیلات صورت نگرفت و از طرفی طبق اخبار واصله برخی بانک‌های دولتی و خصوصی از پرداخت تسهیلات خودرو سر باز می‌زنند.

این گزارش حاکیست، طبق گزارش میدانی خبرنگار ما یکی از بانک‌های خصوصی بدون در نظر گرفتن سیاست بانک مرکزی مبنی بر عدم افزایش وام خودرو،‌ اقدام به افزایش مبلغ این تسهیلات کرده به گونه‌ای که هم‌اکنون وام خودرو در این بانک با حداکثر ۲۰ میلیون تومان و باز پرداخت ۲۹ درصد (ظرف سه سال) به متقاضیان پرداخت می‌شود.

گفتنی است؛ طبق اعلام بانک مرکزی بررسی این موضوع روی میز شورای پول و اعتبار رفته تا تصمیم جدی و شفافی در این رابطه اتخاذ شود اما با این وجود تاکنون اقدام جدی در این راستا صورت نگرفته است.