پادشاهی موروثی عربستان مدعی عدم مشروعیت انتخاب مردمی بشار اسد

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، در روزهاى اخیر شاهد موضع‌گیرى سخیف و گستاخانه سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان علیه جمهورى‌اسلامى ایران بودیم. وزیر خارجه سعودى‌ها در جریان کنفرانس خبرى مشترک با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان در شهر جده در ساحل دریاى سرخ چند نکته را گفته است:
1- سربازان ایرانى، مشغول جنگ با سورى‌ها هستند. در بسیارى از درگیرى‌ها (در منطقه) ایران بخشى از مشکل است و نه راه‌حل آن. در اوضاع کنونى، باید ایرانى‌ها را اشغالگر نامید، زیرا به حکومت اسد که آن‌را نامشروع نامیده کمک مى‌کنند. (این در حالى است که عربستان سعودى و برخى دیگر از کشورهاى عرب حاشیه خلیج فارس در سه سال اخیر از تروریست‌هایى حمایت کرده‌اند که جنگ آن‌ها علیه دولت مرکزى سوریه، بیش از 180 هزار کشته و خسارات بزرگ اقتصادى بر جاى گذاشته است).
2- نسخه‌پیچى سعود الفیصل به سوریه منحصر نشده، بلکه با وجود درگیرى شدید دولت و مردم عراق با گروه‌هاى تروریستى و تکفیرى مورد حمایت‌هاى پیدا و پنهان عربستان، وى ادامه داده که « اگر ایران مى‌خواهد بخشى از راه‌حل در سوریه باشد، باید نیروهایش را از سوریه خارج کند و در عراق و یمن نیز همین کار را انجام دهد».
سخنان وزیر خارجه عربستان، تنها ده روز پس از آنى است که جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، آشکارا عربستان سعودى و دیگر متحدان منطقه‌اى آمریکا را نه تنها به حمایت‌هاى گوناگون از تروریست‌ها در عراق و سوریه متهم کرد، بلکه آن‌ها را اصلى‌ترین مشکل آمریکا در منطقه دانست.
هرچند بایدن بعداً ترجیح داد از مواضع خود عقب‌نشینى کند، همزمان آمریکا و عربستان بر سر آموزش و ایجاد نسل جدیدى از تروریست‌ها در خاک عربستان سعودى براى دخالت در سوریه توافق کرده‌اند.
اتهام‌زنى‌هاى وزیر خارجه عربستان به ایران، در حالى است که دولت ایران، ابایى از اعلام این‌که از دولت‌هاى سوریه و عراق و مردم این کشورها در جنگ با تروریسم حمایت کرده و خواهد کرد، نداشته است.
پاسخ ایران به این ادعاها چه بوده است؟
در نخستین واکنش به این سخنان، حسین امیرعبداللهیان معاون عربى و آفریقایى وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به سخنان سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان و اشغالگر خواندن جمهورى اسلامى ایران تصریح کرد: اظهارات آقاى سعود الفیصل اگر دقیق نقل شده باشد با فضاى حاکم بر مذاکرات دیپلماتیک دو کشور در تعارض است.
وى با ذکر این نکته که جمهورى اسلامى ایران بارزترین کشور منطقه در مبارزه با تروریسم است، عنوان کرد: تهران به دولت و مردم عراق، سوریه و منطقه در مبارزه با تروریسم در چارچوب حقوق بین‌الملل کمک مى‌کند.
معاون وزیر خارجه کشورمان یادآور شد: اگر ریاض به حضور نظامى خود در بحرین پایان مى‌داد تحقق راه‌حل سیاسى در این کشور و توقف سرکوب مردم و گفت‌وگوى ملى به‌وقوع مى‌پیوست. وى به عربستان توصیه کرد که مراقب توطئه‌هاى دشمنان منطقه باشد و از فرصت نقش‌آفرینى مثبت در منطقه غافل نشود.
هم‌چنین اسماعیل کوثرى عضو کمیسیون امنیت ملى و سیاست خارجى مجلس در پاسخ به اظهارات مداخله‌جویانه و ادعاهاى پوچ سعود الفیصل گفت: مردم یمن حرکتى علیه حکومت دیکتاتور خود شروع کردند و در جریان آن جمهورى اسلامى ایران را الگوى خود قرار دادند، این مسأله عربستان را عصبانى کرده است.
وى افزود: عربستان از ترس سقوط خود احساس خطر کرده و با این‌گونه اظهارات مى‌خواهد شکست‌هاى پى‌در‌پى‌ خود و بى‌اعتمادى که از این دولت در منطقه به‌وجود آمده را جبران کند. سعودى‌ها تلاش مى‌کنند ایران را مقصر جلوه داده و شکست‌هاى خود را به گردن ایران بیندازند. نماینده مردم تهران گفت: عربستان به‌جاى نسخه‌پیچى‌ براى ایران، نیروهاى نظامى خود را از بحرین خارج کند.
تحلیل سخنان سعود الفیصل
عربستان که اکنون خود را بازنده تحولات منطقه‌اى مى‌داند سعى دارد براى جبران شکست‌هاى سنگین خود در منطقه و از دست دادن همپیمانان و حوزه نفوذ خود در کشورهاى اسلامى، ایران را متهم کند.
تحولات یمن و پیروزى انقلابیون و انصار الله یمن، آل سعود را برآشفته کرده و از سوى دیگر شکست در سرنگونى‌ بشار اسد و دولت قانونى سوریه پس از گذشت بیش از 3 سال، آن‌ها را وادار کرده انگشت اتهام به‌سوى ایران دراز کنند.
عربستان سعودى که منشاء تشکیل گروهک‌هاى‌ تروریستى و تکفیرى در منطقه است و آن‌ها را حمایت مالى و تسلیحاتى مى‌کند، با اعزام این گروه‌هاى سلفى تکفیرى به کشورهایى مانند عراق، سوریه و لبنان عامل اصلى ‌جنایات و ناامنى منطقه‌اى است.
حتى جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا از اقدامات عربستان و ترکیه در حمایت بیش از حد از گروه‌هاى تروریستى‌ انتقاد کرد که البته این اعتراف ثابت مى‌کند که حامیان اصلى این گروه‌هاى جنایتکار سران چه کشورهایى‌ هستند.
تشکیل ائتلاف به‌اصطلاح ضد داعش که در آن کشورهایى همچون عربستان سعودى، امارات، قطر و آمریکا و چند کشور غربى دیگر حضور دارند تا کنون نتوانسته جلوى اقدامات جنایتکارانه گروه‌هاى تروریستى داعش را بگیرد.
اما جمهورى اسلامى ایران از همان آغاز حضور این گروهک‌ها در منطقه هشدارهاى جدى درباره گسترش ‌تروریست‌ها را داد و براى مقابله با آن‌ها هم اقدامات لازم را انجام داد.
اقدامات ایران در عراق از دستیابى داعشى‌ها به مناطق بیشتر این کشور جلوگیرى کرد به‌گونه‌اى‌که مقامات عراقى‌ بارها از کمک‌هاى لجستیک ایران قدردانى کرده‌اند.
اگر جمهورى اسلامى ایران و حمایت‌هاى ویژه آن از دولت و مردم عراق و هم‌چنین دولت و مردم سوریه نبود اکنون گروه‌هاى تروریستى در منطقه استقرار بیشترى مى‌یافتند.
البته به نظر مى‌رسد مواضع ضد ایرانى عربستان سعودى به همین خاطر است که ایران مانع اصلى گسترش‌ تروریست‌ها در منطقه شده است. به همین خاطر است که مقامات عربستان از توانمندى‌هاى جمهورى اسلامى ایران خشمگین هستند.
انتخابات ریاست جمهورى سوریه خرداد‌ماه امسال برگزار شد و مردم بار دیگر به بشار اسد رأى دادند، آنگاه فیصل، بشار اسد را رئیس جمهور نامشروع مى‌خواند در حالى که پادشاهى عربستان موروثى است و هیچ تشکل مردم‌نهادى ‌در این کشور وجود ندارد که مردم بخواهند در آن مشارکت داشته باشند. مردم عربستان تاکنون طعم انتخابات را نچشیده‌اند.