پخت شیرینی از آشپزخانه منزل تا راه‌اندازی کارگاه بزرگ/ وام نگرفتیم اما ۲۵ شغل ایجاد کردیم

پخت شیرینی از آشپزخانه منزل تا راه‌اندازی کارگاه بزرگ_ وام نگرفتیم اما ۲۵ شغل ایجاد کردیم


به گزارش پایگاه خبری پارسیان خبر؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی؛ حتماً زمانی که به سفر می‌روید برای اینکه بخواهید به دوستان و آشنایان بگویید که به یادشان بودید یک سوغاتی از آن شهر برایشان تهیه می‌کنید. گردشگری غذایی امروزه یکی از انواع شاخه‌های گردشگری به شمار می‌رود به گونه‌ای که تنوع خوراکی یک شهر یا منطقه خود به تنهایی می‌تواند یک جاذبه برای گردشگران باشد. بسیاری از گردشگران هنگام سفر به نقاط مختلف سعی می‌کنند از خوراک‌های محلی استفاده کرده و با طعم غذاهای مخصوص مکانی که به آنجا سفر کرده‌اند، آشنا شوند.

شهر قزوین یکی از شهرهای معروف ایران است که می‌تواند خاطرات خوبی را به عنوان سفر ثبت کند و سوغاتی معروف آن باقلوا است. در کنار غذاها، قزوین به داشتن شیرینی‌های سنتی خود به‌ویژه باقلوا معروف است که از مشهورترین سوغاتی‌های قزوین به شمار می‌رود. باقلوای قزوین در اشکال پیچ و لوزی و با ترکیب آرد سفید، قند کوبیده شده، زرده تخم‌مرغ، بادام و پسته آسیاب‌شده، هل، گلاب و روغن تهیه می‌شود. بسیاری از بانوان قزوینی شیرینی مخصوص عید نوروز از جمله باقلوا را در منازل خود تهیه می‌کنند.

یک تولیدکننده شیرینی در استان قزوین توانسته با کشف یک فرمولاسیون جدید باقلوای این شهر را مشهور کند. خانم فرح ایزدیان به همراه فرزند خود مهدی ایزدی توانستند در طول سال‌های گذشته اقدامات مناسبی را در زمینه حفظ کیفیت و قیمت مناسب و همچنین به‌کارگیری ایده‌های خلاقانه در تولید شیرینی انجام دهند. شیرینی سنتی و باقلوای این خانواده با چندین سال سابقه و تجربه در تولید شیرینی سنتی و باقلوا، به‌کارگیری بهترین مواد اولیه، رعایت بهداشت و سلامت و فرمولاسیون انحصاری تولید، واحد نمونه کیفیت و سلامت باقلوا و شیرینی سنتی قزوین از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت و صنایع تهران شناخته‌شده است. آنها اولین تولیدکننده شیرینی و باقلوای قزوین با تنور سنگی و کاملاً سنتی را کلید زده‌اند که طرح کامل تنور، ایده خلاقانه خانم فرح ایزدیان، مدیریت و بانی این کار است.

۲۰ سال پیش خانم ایزدیان با پخت شیرینی در خانه خود درآمد اندکی کسب می‌کرد، اما از ۱۷ سال قبل تصمیم می‌گیرد تا کار خود را به طور حرفه‌ای توسعه دهد. به همین منظور در سال ۱۳۸۰ از پسر ۱۹ ساله‌اش یعنی مهدی ایزدی کمک می‌گیرد تا بتواند در مسیری که برای آینده خود ترسیم کرده موفق شود.

ایزدیان زمانی که در منزل به پخت شیرینی می‌پرداخت توانست با کشف فرمولاسیون جدید شیرینی طعم محصولات خود را نسبت به سایر محصولات موجود در بازار متمایز کند. این کیفیت متفاوت و طعم عالی باعث شد تا هر روز میزان سفارش‌های شیرینی و باقلوا به او افزایش یابد به طوری که دیگر توانایی پخت شیرینی و باقلوا در خانه را نداشت.

پخت شیرینی فضای زیادی می‌خواهد و از آنجایی که خانم ایزدیان در آشپزخانه منزل خود اقدام به پخت شیرینی می‌کرد دیگر فضای کافی برای پخت غذای خانگی و شیرینی نداشت، به همین منظور یک خانه ۶۰ متری را تهیه کرد تا کار خود را توسعه دهد. آنقدر میزان سفارشات از شهرهای دیگر بالا رفت که دیگر فضای ۶۰ متری هم پاسخگوی تقاضا نبود و زمان و فضا برای پخت محدود شده بود. خانه‌ای که ۱۰ برابر فضای قبلی بود دیگر نمی‌توانست در شرایط فعلی پاسخگوی نیاز مشتریان باشد به همین منظور مهدی ایزدی یک کارگاه ۱۶۰ متری را تهیه می‌کند تا بتواند تقاضای موجود در بازار را پاسخ دهند. اکنون محصولاتی که در این کارگاه تولید می‌شود در دو فروشگاه مختلف به دست مشتریان می‌رسد.

سرمایه اولیه

برای شروع هر کاری نیاز به سرمایه اولیه است اما افرادی که کار را از صفر آغاز می‌کنند و به قول معروف خاک آن شغل را می‌خورند می‌توانند با سرمایه‌های خود کارها را پیش ببرند. مهدی ایزدی درباره چگونگی فعالیتشان می‌گوید: در طول سال‌هایی که تولیدکننده شیرینی در قزوین بودیم از هیچ تسهیلات بانکی استفاده نکردیم و در برخی موارد هم تحت‌فشار قرار گرفتیم که چرا محصول باکیفیت و متمایز در بازار عرضه می‌کنیم و این موضوع باعث شده بود تا تولیدکنندگان دیگر که از محصولات بی‌کیفیت و مصنوعی بهره می‌برند مشتریانشان کم شود. جالب قضیه اینجا بود که این فشار از سوی اتحادیه قنادان صورت می‌گرفت اما از آنجا که ما خانواده شهید هستیم و زیر بار حرف زور نمی‌رویم به کارمان ادامه دادیم.

عدو شود سبب خیر…

وی افزاید: یک ضرب‌المثلی است که می‌گوید عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. برخی مخالفان ما هر روز با مراجعه به سازمان بهداشت و درمان استان و همچنین سازمان تعزیرات حکومتی قصد داشتند ما را محکوم کنند و هر روز بازرس می‌فرستادند اما اکنون همه کارمندان سازمان بهداشت و درمان و همچنین سازمان تعزیرات حکومتی مشتری ما هستند. به این دلیل که کل محصولات ما را مورد آزمایش قرار دادند و هیچ موضوع غیرمتعارفی را نتوانستند بیابند، از این رو به دلیل کیفیت بالای محصول، مشتری ما شدند و ماهانه خرید زیادی دارند.

شناسنامه قزوین را حفظ کردیم

ایزدی با بیان اینکه باقلوای قزوین شناسنامه این شهر است می‌گوید: روزی که وارد این شغل شدم نمی‌دانستم که قرار است با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم کنم و اصلاً در تصورم نبود اما با کمک مادرم که شیرینی منحصر به فردی پخت و تولید می‌کرد توانستیم در بازار با ایمان و توکل به خدا و همچنین عرضه محصول باکیفیت، برنده باشیم. ما شناسنامه شهرمان را با پول عوض نکردیم و همین موضوع باعث شده تا از استان‌های دیگر سفارش‌های زیادی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۳ تصمیم گرفتیم جذب نیروی بیشتری داشته باشیم و حدود ۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار شدند. از سوی دیگر تصمیم گرفتیم تا محصول ما به همه استان‌ها برسد و در راستای این تصمیم محصول ما در همه شهرها یک قیمت دارد و هیچ تفاوتی در کیفیت محصول مشاهده نمی‌شود.