پس از نوسانات شدید نرخ خرید؛ کام تُرش باغداران رودانی تلخ شد

 

محصول لیموی شهرستان رودان این روزها حال و روز خوشی را برای باغداران این منطقه به ارمغان نیاورده و حاصل تلاش‌های این فصل زحمت‌کشان حوزه باغداری سهمی ناچیز است.

 

کام تُرش باغداران رودانی تلخ شد 

به گزارش پايگاه خبري پارسيان خبر؛ هرمزگان با توجه به موقعیت خدادادی‌اش از ظرفیت‌های اقلیمی بی نظیری برخودار بوده که در نقاط مختلف این استان شاهد پایداری گونه‌های متفاوت طبیعی و درختی هستیم.

شهرستان رودان استان هرمزگان واقع در ۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان هرمزگان واقع شده است که در این شهرستان زیبا گونه های مختلفی از درختان تابستانی و فصلی را شاهد هستیم.

درخت “لیمو” یا به اصطلاح محلی”لُمبون” در خاک این شهرستان به خوبی ریشه زده و بهترین محصول کشور را به نام خود ثبت کرده است.

وجود خاک حاصلخیز و مناسب برای رشد چنین درختی در جنوب کشور، مردمان این شهرستان را به خود وا داشته است که در صنعت کشاورزی به باغداری روی آورند و بسیاری از مزارع خود را تحت کشت این گونه درختی قرار دهند.

لیموی رودان که مشتریان فوق العاده ای را در سراسر نقاط جهان به خود جذب کرده، چند سالی است که تحولات منطقه ای و اجرایی شدن برخی از سیاست های غلط کام باغداران این شهرستان را تلخ کرده است.

عدم ثبات قیمت اول فصل و شیب تند کاهش قیمت در اواسط و همچنین آخر فصل برداشت این محصول پر فروش، باعث شده است که باغداران بهشت جنوب ایران میزان رضایت‌مندی‌شان از فروش محصول بدست آمده کافی نباشد.

لیموی ترشی که در کام هر فردی مزه شود ترشی خود را بر دهان آن فرد غالب می کند، این روزها کام باغداران رودانی را تلخ کرده است.

فرآیند عرضه لیمو چنگی به دل نمی زند

حمیدرضا عطایی یکی از باغداران روستای برنطین شهرستان رودان در گفت و گو با خبرنگار ما  اظهار کرد: ۸ هکتار باغ زیر کشت لیمو داریم که علی رغم بدست آمدن محصول ممتاز اما فرآیند عرضه آن در بازارهای محلی چنگی به دل نمی زند.

عطایی با بیان اینکه لیمو نوبرانه در بازار کیلویی ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان به فورش می رسد،گفت: با اعلام صنف کشاورزی، بازه زمانی ۱۵ الی ۲۰ روزه برداشت لیمو و خرید و فروش منع می شود که این اقدام به ضرر باغداران رودانی تمام شده و قیمت اولیه تا کیلویی۱۵ هزار تومان کاهش قیمت را به همراه خواهد داشت.

کاهش نرخ ۴۰ هزار تومانی عرضه به ۱۰ هزار تومان

این کشاورز رودانی ابراز کرد: سال گذشته نیز این اقدام صورت گرفت و محصولی که در ابتدای فصل کیلویی ۴۰ هزار تومان خریداری می شد با اجرای این سیاست نادرست با نرخ ۱۰ هزار تومان در اراضی باغی به فروش رسید.

عضو روستای برنطین شهرستان رودان از نحوه عرضه این محصول سخن گفت و عنوان کرد: محصول بدست آمده از طرق مختلف که بارزترین آن ارسال به میادین تره بار در سراسر کشور و همچنین عرضه به خریداران محلی به فروش می رسد.

عطایی با اشاره به اینکه اکثر باغداران این منطقه میدان میوه و تره بار تهران را مرجع فروش این محصول می دانند اظهار کرد: نوسانات شدید و افت قیمت در این مکان عرضه به ضرر باغداران رودانی تمام می شود.

صنایع تبدیلی، گره‌گشای باغداران رودانی

وی بر لزوم راه اندازی صنایع تبدیلی در نقاط مختلف شهرستان رودان تاکید و خاطرنشان کرد: تا کنون هیچ گونه صنایع تبدیلی در رابطه با لیموی درجه یک این شهرستان راه اندازی نشده و نیاز است در راستای سیاست های اقتصادی به این مهم توجه شود.

این کشاورز رودانی با بیان اینکه سالانه قریب به هزاران تن  لیمو در روستای برنطین این شهرستان برداشت می شود؛ گفت: ایجاد صنایع تبدیلی می تواند اقتصاد روستایی را دگرگون سازد.

عضو روستای برنطین شهرستان رودان اظهار کرد: راه اندازی کارخانه های آبلیمو گیری و همچنین عصاره گیری می تواند اشتغال آفرینی زیادی را به همراه داشته باشد و افراد متعددی از مناطق مختلف شهرستان به اشتغالی پایدار دست پیدا کنند.

عطایی تصریح کرد: صنایع تبدیلی علاوه بر ایجاد شغل، بر حفظ قیمت محصول نیز می تواند کمک شایانی کند و دیگر باغداران این منطقه با نوسانات بازار عرضه در شهرستان های مختلف کشور مواجه نخواهند شد.

وی گفت: هم اکنون در شهرستان های اصفهان، شیراز و تهران شاهد کارخانه های آبلیمو گیری هستیم که محصول درجه یک لیموی شهرستان را با قیمتی ارزان خریداری می کنند اما تا کنون چنین کاری را نتوانسته ایم در این شهرستان اجرایی کنیم.

هزینه نگهداری درخت لیمو سرسام آور شده است

باغدار روستای برنطین شهرستان رودان با بیان اینکه سال گذشته سم مختص درخت را لیتری ۱۵۰ هزار تومان خریداری می کردیم، ابراز کرد: قیمت این محصول در سال جاری بالغ بر لیتری ۸۰۰ هزار تومان شده است.

عطایی تشریح کرد: هزینه نگهداری درخت لیمو با قیمت فروش این محصول دیگر هم خوانی ندارد، هزینه آب، برق، نگهداری لوازم مورد نیاز و خرید کودهای درختی  باعث شده است در چنین شرایطی به صورت فصلی برای هر بوته درخت قریب به ۲۰۰ هزار تومان توسط باغداران هزینه شود.

وی بر لزوم حمایت سازمان جهاد کشاورزی ازباغداران این منطقه تاکید و عنوان کرد: حفظ قیمت مناسب عرضه و دسترسی ارزان تر به خرید سم های کشاورزی و همچنین ایجاد صنایع تبدیلی از جمله کارهایی است که می تواند توسط سازمان جهاد کشاورزی صورت پذیرد.

دلالان لیمو را کیلویی۹ هزار تومان می خرند و کیلویی ۲۰ هزار تومان صادر می کنند

باغدار رودانی با اشاره به اینکه دلالان لیموی تازه رودان را کیلویی ۹ هزار تومان می خرند و هر کیلوی آن را با قیمتی بالغ بر ۲۰ هزار تومان صادر می کنند، گفت: هزینه بسته بندی و حمل این محصول تا کشور مقصد بیش از ۳ هزار تومان بر هر کیلو نیز برایشان در نمی آید.

عضو روستای برنطین شهرستان رودان بر لزوم حمایت دولت و کوتاهی دست دلالان تاکید و اظهار کرد:  تا کنون خرید تضمینی دولت در این رقم از محصول باغی را شاهد نبوده ایم و این اقدام می تواند فروش عادلانه را در بر داشته باشد.

بیماری جاروک جادوگر ۹۰ درصد مزارع لیمو را به زمین های کشاورزی تبدیل کرد

عطایی با اشاره به اینکه بیماری به نام جاروک جادوگر در سال های گذشته باعث شد که بسیاری از درختان لیموی درجه یک این شهرستان قطع شوند، گفت: پس از ورود این بیماری، باغداران به کشاورزی و کشت صیفی جات روی آوردند.

این باغدار رودانی با بیان اینکه تنوع محصولی در سطح روستاهای شهرستان با موقعیت منحصر به فرد آن یکسان، عنوان کرد: یکپارچگی محصول نمی تواند راهگشا باشد چرا که مردم شهرستان نمونه آن را با تجربه بیماری جاروک شاهد بودند.

عطایی بر لزوم ابلاغ و ترویج سیاست های کشت محصول توسط جهاد کشاورزی به باغداران منطقه تاکید و خاطرنشان کرد: هرج و مرج چندین سال باغداری و چندین سال کشاورزی بدون برنامه بایست با ترویج فرهنگ باغداری و کشاورزی با توجه به مناطق مستعد کشت نوع محصول در شهرستان، از بین رود.

بیش از ۹۰ هزار تن لیمو تا پایان فصل برداشت می شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودان هرمزگان در جمع رسانه ای اظهار کرد: برداشت لیموترش از سطح ۹ هزار و ۳۰۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان آغاز شده است.

ضیاءالدین صامتی در حاشیه بازدید از باغ‌های لیموترش رودان پیش بینی کرد: از این میزان سطح زیرکشت بیش از ۹۰ هزار تن محصول لیموترش از تمامی ارقام مورد کشت منطقه برداشت شود.

وی بیان داشت: برداشت محصول لیموترش در رودان هرساله از اواخر خردادماه آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه دارد.

مدیرجهادکشاورزی رودان خاطرنشان کرد: ارقام لیموترش در شهرستان رودان شامل مکزین لایم(لیموی محلی)، لیسبون، خارکل و پرشین می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه لیموترش رودان شهرت ملی دارد، ابراز داشت: این شهرستان مقام نخست در سطح زیرکشت و تولید این محصول با ارزش در کشور را دارد.

رودان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی هرمزگان است و اشتغال و اقتصاد آن وابسته به کشاورزی است و ۸۰ درصد از جمعیت این شهرستان به طور مستقیم و غیرمستقیم در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند.

هم اکنون ۴۲ هزار هکتار از وسعت شهرستان رودان زیرکشت محصولات  کشاورزی است که از این میزان ۳۲ هزار هکتار به محصولات باغی و ۱۰ هزار هکتار به محصولات زراعی، سبزی و صیفی اختصاص دارد.