“کلیک دزدی”؛ روش جدید کلاهبرداری

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی همدان سرهنگ اکبر امینی گفت: بیشتر کاربران در جست وجوهای اینترنتی خود به سایت های نامرتبطی که هیچ سنخیت و نشانه ای از موضوع جست و جو شده ندارد هدایت می شوند.

وی افزود: گرچه این موضوع امروزه برای کاربران به یک امر عادی تبدیل شده ولی این امر به ظاهر عادی امکان سودجویی را فراهم کرده به گونه ای که روشی برای سرقت اطلاعات شده است.

این مقام انتظامی در زمینه نحوه استفاده مجرمانه از کلیک دزدی گفت: کلیک دزدی ارتباط مستقیمی با کسب سود و درآمد برای وب سایت های کلیک دزد دارد و فرد متخلف در بعضی از موارد با تنظیم کدهای «پاپ آپ» (پنجره های بازشونده ناخواسته) و کلیک دزدی در صفحات خود کاربران را به سایت های فروشگاهی جعلی هدایت کرده و اطلاعات شخصی آنها را دریافت می کنند.

رییس پلیس فتا انتظامی همدان افزود: این تکنیک به شکل های مختلفی مانند آگهی های تبلیغاتی و یا جملاتی مانند «هرگز روی این فایل کلیک نکنید» که می تواند هم کاربران مبتدی و هم کاربران پیشرفته را دچار وسوسه برای کلیک کردن کند، ظاهر می شود.

سرهنگ امینی توصیه کرد: کاربران از کلیک روی لینک های مشکوک که اغلب توضیحات جذابی دارند پرهیز کنند همچنین کاربران می توانند با استفاده از مرورگرهای مختلف اقدام به بلوک کردن پاپ آپ کرده تا اینگونه از صفحات به هیچ وجه باز نشوند.

وی افزود: چنانچه کاربران اینترنتی از مرورگر فایرفاکس استفاده می کنند بهتر است افزونه «No Script» را که برای وبگردی امن در فایرفاکس در نظر گرفته شده است استفاده کنند همچنین برای قرار نگرفتن در دام کلاهبرداران خریدهای اینترنتی خود را از فروشگاه های دارای نماد اعتماد الکترونیکی انجام دهند.

رییس پلیس فتا انتظامی همدان گفت: کاربران در صورت مواجهه با وب سایت های کلیک دزد، گزارش این سایت های مجرم را به صورت الکترونیکی به پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) به آدرس cyberpolice.ir و یا با شماره 2182674 اطلاع دهند.

منبع: ایرنا