کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش از مهمترین مشکلات صادرکنندگان/ عملکرد شبکه بانکی در کمک به صادرات مثبت نیست

معاون امور استان های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: از جمله مهمترین مشکلات بخش تولید و صادرات در کشور کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است،

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، مظفر علیخانی در همایش گرامیداشت روز ملی صادرات در استان هرمزگان عنوان کرد: فلسفه نامگذاری روز ملی صادرات و برپایی آئین بزرگداشت این روز بهانه ای است تا مسئولان بلندپایه ملی و استانی در کنار فعالان اقتصادی گرد هم جمع شوند و در راستای تبیین کارکردهای مختلف صادرات برای اقتصاد کشور و فرهنگ سازی برای توسعه صادرات کشور از طریق تقدیر و تشکر از صادر کنندگان نمونه، الگو سازی و آسیب شناسی مشکلات و ارائه راهکار و هم اندیشی برای کمک به رشد اقتصاد کشور با هم گفتگو کنند.

وی ادامه داد: تقدیر واقعی از صادرکنندگان اهدای لوح و تندیس و کارت ویژه صادر کنندگان نیست بلکه تقدیر واقعی از این قشر با برداشتن مسائل و مشکلات فراروی صادرات کشور محقق می شود.

معاون امور استان های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه رفع مشکلات صادرات در شعارهای انتخاباتی و برنامه های دولت تدبیر و امید به عنوان رویکرد اساسی قرار گرفت، افزود: در این راستا اقداماتی همچون توسعه روابط سیاسی با جامعه جهانی و به ویژه کشورهای منطقه و دوست به عنوان شریک تجاری ایران، تلاش برای بهبود فضای کسب و کار و تامین معیشت ، رونق تولید و صادرات و سربلندی ایران انجام شده است.

علیخانی تصریح کرد: بخش خصوصی و سیاست مداران دولتی باید با هم گفتگو کنند تا نقش هر دستگاه و مسئولیت ها به درستی در زمینه صادرات تعریف و موانع و مشکلات را با کمک هم برداریم تا به اهداف کمی و کیفی دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه آمار نشان دهنده رشد 20 درصدی سطح ارزش صادرات کشور در شش ماهه اول امسال است، اظهار داشت: از استان هرمزگان با وجود ظرفیت های بزرگ انتظار می رود جایگاه بزرگ تری را در صادرات به خود اختصاص دهد که مسائل و مشکلات ناشی از برخی ناملایمات تحمیل شده و بخشی دیگر ناشی از خودتحریمی ها بوده است.

معاون امور استان های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران بیان داشت: از جمله مهمترین مشکلات بخش تولید و صادرات در کشور کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است، گران بودن پول در کشور و بالا بودن نرخ بهره بانکی برای بخش صادرات که 22 درصد برای بانک های عامل و 16 درصد برای بانک توسعه صادرات است و وثایق ملکی سنگین نشان دهنده این است که عملکرد شبکه بانکی در زمینه کمک به صادرات مثبت نیست.

علیخانی اضافه کرد: مالیات برارزش افزوده و دریافت آن و در مجموع نظام بانکی مالیاتی و تامین اجتماعی به چالش های اساسی بخش خصوصی برای تولید و صادرات تبدیل شده است یکی از مواردی که در این خصوص نیاز است انجام شود، ادغام بانک توسعه صادرات و صندوق تضمین صادرات است تا برای ارائه خدمات شایسته به صادرکنندگان گامهای اساسی برداریم.

وی گفت: نکته قابل توجه در صادرات گروههای مختلف کالایی، بحث پرداخت جوایز و مشوق های صادراتی است که این مهم در کشور ما زمانی اهمیت خود را بیش از سایر مولفه نشان می دهد که با توجه به تحریم و افزایش هزینه مبادله و قدرت چانه زنی کمتر، می تواند بسیار موثر باشد.