گرگشو جشن نیمه رمضان برای کودکان غرب هرمزگان/ گرگشو فرهنگی قدیمی در آئین مردم پارسیان

شب پانزدهم ماه رمضان برای بچه های جنوب کشور از جمله عرب زبانها با خاطره و هیجان مراسم سنتی گرگشو همراه است .

به گزارش پایگاه خبری پارسیان خبر؛گرگشو، قرقعیان، قرنقعوه اصطلاحاتی است برای رسمی دیرینه که در میان هموطنان عرب زبان جنوب خصوصا خطه پارسیان رواج دارد.

در این مراسم که بعد از افطار روز ۱۴ رمضان ودر شب ۱۵ ماه رمضان صورت می گیرد کودکان و نوجوانان اعم از فقیر و غنی به صورت دسته جمعی به درب منازل می روند و از صاحب خانه طلب گرگشو می کنند. صاحب خانه نیز با مواد خوراکی از قبیل آجیل،خوراکی وشیرینی های خاط منطقه از آنها پذیرایی می کند و در کیسه آنها می ریزد.

گرگشو ، آیینی که مردم جنوب به خصوص شهرستان پارسیان هر سال در شب ۱۵ ماه مبارک رمضان بر اساس یک سنت قدیمی که مصادف با شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) می باشد برای رفع گره از مشکلات، برگزار می کنند.

گرگشو که همراه باشادی برگزار می شود معمولا در نیمه اول ماه مبارک رمضان برگزار می شود خانواده های پارسیانی هم که به این رسم دیرین آگاهی دارند از قبل وسایل این رسم را آماده کرده اند. به اینگونه که بعد از افطار،کودکان خانه به خانه همراه با شعرهایی از قبیل:گرنگعوه گرگیعوه ، عطونا من مال الله ، الله ایخلی عبدالله که در واقع تمامی این اشعار و سروده ها دعای خیری است که برای خانواده ها به حساب می آید.

به گفته برخی از اهالی روستای عمانی جشن گرگشو رسمی دینی-مذهبی نیست وصرفا رسمی جهت شادی کودکان است.

کودکان در این آیین و رسم قدیمی لباسی خاص و ویژه می پوشند و درقدیم نوع شیرینی که به کودکان داده می شد بستگی به نوع معیشت وفرهنگ زندگی آن زمان داشته گه معمولا شیرینی های قدیمی نیز خرمای کسب،نقل ونبات بوده است ولی امروزه انواع شیرینی های جدید که معمولا شیرینی های آماده است به کودکان داده می شود.

رسم گرگشو ریشه ای تاریخی دارد که به عصر فاطمیون مصر برمی گردد،فاطمیون مصر در جشن میلاد اهل بیت(ع)در نیمه شعبان بین کودکان شیرینی توزیع می کردند و بعد از سقوط فاطمیون این رسم در میان عرب زبان ها بنا به شرایطی از نیمه شعببان به نیمه اول ماه مبارک رمضان منتقل می گردد.

وحدت وبخشش؛پیام های برگزاری جشن گرگشو

بذل و بخشش پیام دیگر گرگشو است، اینکه خانواده ها به کودکان خود یاد بدهند که بخشش داشته باشند، دارای اثرات تربیتی زیادی است.

با توجه به پیامهای مفید این رسم مثل وحدت، بذل و بخشش عدم تبعیض بین فقیر و غنی، ضرورت دارد که مسئولان استانهای جنوبی همتی کرده و این روز را در تقویم ایران به ثبت برسانند، چون مردم جنوب این رسم را از دیرباز با شور و شوق بدون استثنا هر سال برگزار می کنند.

خوشبختانه رسم حسنه گرگشو هنوز رنگ کهنگی به خود نگرفته و هر سال بر تعداد کودکانی که به این رسم و آیین می پیوندند بیشتر از قبل می شود.