گزارشی از کشمکش بنزین در کشور پشت پرده وابسته کردن کشور به بنزین وارداتی/سوءاستفاده از بنزین وارداتی

گزارشی از کشمکش بنزین در کشور

پشت پرده وابسته کردن کشور به بنزین وارداتی/سوءاستفاده از بنزین وارداتی

پشت پرده وابسته کردن کشور به بنزین وارداتی/سوءاستفاده از بنزین وارداتی

متاسفانه با گذشت کمتر از2 سال افتخارخودکفایی و اتکا به داخل در زمینه تولید بنزین دوباره به روال قبل برگشت و وابستگی به واردات بنزین افزایش یافته است، منافع شخصی و سیاسی افراد و جریان های خاص باعث شده که بنزین داخلی را بی کیفیت و آلوده نشان دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پارسیان به نقل از  شبکه اطلاع رسانی دانا، سال 90 سالی بود که از طرف مسئولان اعلام شد به طور متوسط روزانه حدود 60 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید و همین مقدار هم در کشور مصرف شده است.

این رقم که نشان می دهد صنعت نفت ایران توانسته است واردات بنزین کشور را به صفر برساند؛ یک وابستگی 85 ساله به طوری که در ابتدا در سال 1306، کشور بیش از 11 هزار لیتر بنزین در سال وارد می کرده است.

سعید حیدری طیب عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به راه اندازی پالایشگاه بنزین سازی در شازند، گفت: بسیاری از کشورهای غربی با تحریم نفتی درصدد ایجاد مشکل برای کشورمان بودند، اما ایران نه تنها تحریم‌ها را دور زده، بلکه امروز در امر تولید بنزین به مرز خودکفایی رسیده است.

متاسفانه با گذشت کمتر از 2 سال افتخار خودکفایی و اتکا به داخل در زمینه تولید بنزین با اجرای برخی از سیاست های جدید، دوباره روال قبلی باز گشته و وابستگی به واردات بنزین افزایش یافته است؛ به طوری که منافع شخصی و سیاسی افراد و جریان های خاص باعث شده که بنزین داخلی بی کیفیت و آلوده نشان داده شود.
بر اساس نظریه بیشتر کارشناسان، مشخص است وابستگی دوباره کشور به واردات بنزین باعت وابستگی کلی اقتصاد کشورمان به کشورهای خارجی شده و از طرفی باعث خروج مبالغ زیادی ارز از کشور می شود.

منافع شخصی و سیاسی در پی وابسته کردن کشور به واردات بنزین

سالاری، قائم مقام سابق مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به وابسته کردن مجدد کشور به واردات بنزین گفت: به نظر من این یک افتخار ملی بود و به اقتصاد کشور کمک کرد و هم در بحث اقتصاد مقاومتی شکل گرفت. به نوعی کسانی که شعارهای فریبنده، عناوین مردم پسند و عوام فریبانه را مطرح می کنند همه به دنبال این هستند که مسیر این طرح خودکفایی که در کشور اتفاق افتاد را تحت الشعاع عناوینی مثل بنزین پاک قرار دهند تا بدین ترتیب دوباره وابستگی کشور به بنزین وارداتی افزایش یابد. این بحث بسیار تخصصی و کارشناسی است. این شبهات را کسانی مطرح می­ کنند که اطلاعات آنها در حد مراجعه به پمپ بنزین برای سوخت گیری ماشین محدود است.

 وی در ادامه گفت: 2 الی سه ماه است که واردات بنزین شروع شده، به طوری که در برخی از ماه ها تا 10 میلیون لیتر بنزین هم وارد شده است که هیچ کدام از آنها استاندارد ملی کشور را ندارد! قانون می گوید باید از واردات محصولی که فاقد استاندارد است جلوگیری شود. گمرک اجازه ورود هر نوع کالای غیر استاندارد را نمی­ دهد. دست­های پنهان این ماجرا کجاست؟ چطور شده است که محمولات نفتی غیر استاندارد وارد کشور شده، تأیید شده، مجوز هم گرفته و حتی با نام بنزین پاک عرضه شده است! اسناد آن هم مشخص است که چه کسانی تأیید کرده ­اند.

سالاری جریانات پشت پرده آلاینده بودن بنزین داخلی را وابسته به منافع و جریان های خاصی دانست و گفت: مسلما پشت این جریان سازی ها یا مباحث سیاسی و یا مباحث اقتصادی مطرح است. خوشبختانه دست­های پنهانی که با این هیاهو وارد این قضیه شدند امروز، رسوا شده ­اند. شاهد هستیم بنزین هایی که وارد شده است به مراتب کیفیت پایین تری به نسبت بنزین های حتی تولید داخل دارند. یک زمانی موضوع سوخت پاک را مطرح می کردند ولی بنزین هایی که وارد شد همه از استانداردهای یورو ۲ هم حتی پایین تر است و به نوعی در خارج از پالایشگاه تولید می شود. یعنی طبق اطلاعات ما، مولفه ها در مخازنی مخلوط می شود و با موادی ترکیب می شود و با کیفیت های بسیار پایینی که آنالیزهای آن هم در اسناد نشان داده می شود، ارائه می شوند. یعنی از تولید در پالایشگاه های داخلی که حتی طرح توسعه در آنها اجرا نشده هم کیفیت پایین تری دارند. امروز هم می بینید که دستور کاهش و توقف واردات را داده اند. یک سری اعلام کرده اند که توقف اتفاق افتاده است اما بعد تکذیب شد و همین توقف به بیان دیگر مطرح شد.

اظهارات جالب عضو کمیسیون انرژی مجلس از پشت پرده واردات بنزین

این در حالی است که چندی پیش یکی از اعضای کمیسیون انرژی درباره پشت پرده واردات بنزین اظهارات جالبی را عنوان کرد. موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی درباره واردات بنزین به‌رغم تولید بنزین باکیفیت در داخل کشور گفت: پشت پرده واردات بنزین، بازی سیاسی است و برخی بستگان مسؤولان به دنبال کسب منافعی بوده و در این راستا خواستار واردات بنزین هستند.

وی با بیان اینکه تاییدیه وزارت نفت درباره کیفیت بنزین این پتروشیمی‌ها موجود است، افزود: مسؤولان محیط زیست و سازمان استاندارد تاکنون هیچ آنالیز و آزمایشی درباره کیفیت بنزین‌های داخلی نداشته‌اند و براساس نظر وزارت نفت مبنی بر لزوم واردات بنزین و بی‌کیفیتی بنزین داخلی اظهار نظر می‌کنند.

ظن قوی این است که بستگان مسؤولان از طریق واردات بنزین به ثروت و منافعی دست یافته‌اند. این افراد به قدرت و ثروت وصل هستند و در منافع مردم دست‌اندازی می‌کنند.

عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: همسر یک مقام مسؤول در دولت واردکننده بنزین است که این امر تردیدها درباره پشت پرده واردات بنزین را افزایش می‌دهد. وی درباره کیفیت بنزین تولید داخل گفت: وزارت نفت تاکنون نتوانسته بی‌کیفیتی بنزین تولید داخل را ثابت و اسناد و مدارکی درباره سرطانزا بودن بنزین‌های داخلی منتشر کند. برخی بستگان مسؤولان به دنبال کسب منافعی بوده و در این راستا خواستار واردات بنزین هستند.

وی گفت: در صورتی که آلودگی بنزین تولید داخل ثابت شود کمیسیون انرژی خود وارد بررسی این موضوع شده و از ادامه تولید و فروش این بنزین جلوگیری می‌کند.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از بررسی موضوع کیفیت بنزین مصرفی در کشور طی هفته آتی در این فراکسیون خبر داد و گفت: بررسی کیفیت بنزین تولیدی در کشور با هدف کاهش آلودگی هوا مطرح شده است.

موید حسینی صدر در این باره اظهار داشت: بررسی کیفیت بنزین در پی آلودگی هوا و کاهش آن و همچنین استفاده از سوخت با استاندارد یورو 4 در دستور کار فراکسیون محیط زیست قرار دارد که این موضوع هفته آینده مورد بررسی قرار می گیرد. بررسی کیفیت بنزین تولیدی در کشور با هدف کاهش آلودگی هوا مطرح شده است که به شدت پیگیری می شود.

وی افزود: دولت در قانون مقابله با آلودگی هوا سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف کرده تا هر سه ماه یکبار سوخت کشور را مورد آزمایش قرار دهد و نتیجه آن را اعلام کند. طرح هوای پاک در اولویت کمیسیون کشاورزی قرار دارد و قرار است تنها دستگاه متولی کاهش آلودگی هوا در کشور از این پس سازمان حفاظت از محیط زیست باشد که با تصویب طرح هوای پاک از ادامه فعالیت دستگاه‌ های مختلف که در زمینه کاهش آلودگی هوا با روش‌ های مختلف فعال بودند گرفته جلوگیری می شود.

همه این اظهارات در حالی صورت گرفت که چندی پیش دولت اعتراف کرد که بنزین وارداتی هم یورو 4 نبوده است، یعنی بنزین وارداتی نیز آلاینده بوده.

مسعود میرکاظمی دراین خصوص گفت: چیزی که دولت اعلام کرده‌ بود، اینکه بنزین یورو 2 وارد می‌‌کنند‌ و خودشان هم به آن اعتراف داشتند، به گونه‌ای که‌ سخنان‌ خودشان هم در کمیسیون ضبط شده ‌و صریحا اعلام کرده‌اند، متأسفانه بنزین وارداتی یورو 2 و با کیفیت پایین‌‌تر بوده است.

باید خاطر نشان شد که اگر دولت بخواهد شعار اقتصاد مقاومتی را عملی کند، باید بر محصولات داخل تکیه کند که در صورتی که بنزین تولید داخل دارای اشکال باشد، با کمی سرمایه گذاری می توان کیفیت بنزین تولید داخل را بالا برد و تولید محصولات بنزین در داخل به سمت مواد سمی و سرطان‌زا برود.

باید بدانیم که بهترین کار در شرایط تحریم فعلی این است که وابستگی خود را به خارج از کشور کمتر کنیم تا بتوانیم در مقابل تحریم ها ایستادگی کنیم.