گزارش‌لحظه‌به‌لحظه روز‌دوم‌سفر روحانی‌به‌سیستان‌بلوچستان/ روحانی:هیئتی از افغانستان برای پیگیری مشکلات آب هامون به تهران سفر می‌کند

گزارش‌لحظه‌به‌لحظه روز‌دوم‌سفر روحانی‌به‌سیستان‌بلوچستان/

روحانی:هیئتی از افغانستان برای پیگیری مشکلات آب هامون به تهران سفر می‌کند

روحانی:هیئتی از افغانستان برای پیگیری مشکلات آب هامون به تهران سفر می‌کند

روحانی در جمع مردم زابل گفت: به زودی هیاتی از افغانستان به تهران می اید تا پیرامون حق آب هامون پیگیری نماید.

به گزارش پارسیان به نقل از  شبکه اطلاع رسانی دانا ، رییس جمهور که روز گذشته وارد استان سیستان و بلوچستان شده بود پس از برگزاری سه نشست با اقشار مختلف مردم زاهدان دقایقی پیش زاهدان را به مقصد زابل ترک کرد.

هوشنگ ناظری فرماندار زابل در گفت و گو با اوشیدا در تشریح برنامه های رییس جمهور در استادیوم شهید طباطبایی گفت: امام جمعه شهرستان زابل در ابتدا خیر مقدم مردم سیستان را تقدیم ریاست جمهوری و هئیت همراه خواهد کرد و پس از ان گزارشی از وضعیت منطقه سیستان به رییس جمهور ارایه و سپس سخنرانی دکتر روحانی با مردم دارالولایه سیستان آغاز خواهد شد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت و معاون رئیس جمهور در امور بانوان وارد شهرستان هامون شد
دقایقی پیش حمیدرضا نعمت زاده وزیر صنعت ،معدن و تجارت و شهیندخت ملاوردی معاون رییس جمهور در امور بانوان جهت بازدید از شهرک صنعتی محمد آباد و موسسه فرهنگی ثقلین و از خط انتقال آب به شهرک علی اکبر و شهر لوتک وارد شهرستان هامون شدند.
گفتنی است ملاوردی در ادامه سفر از شهرستان نیمروز از نمایشگاه صنایع دستی که ویژه بانوان راه اندازی شده است بازدید خواهد کرد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت و معاون رئیس جمهور در امور بانوان وارد شهرستان هامون شد

حمیدرضا نعمت زاده وزیر صنعت ،معدن و تجارت و شهیندخت ملاوردی معاون رییس جمهور در امور بانوان جهت بازدید از شهرک صنعتی محمد آباد و موسسه فرهنگی ثقلین و از خط انتقال آب به شهرک علی اکبر و شهر لوتک وارد شهرستان هامون شدند.

گفتنی است ملاوردی در ادامه سفر از شهرستان نیمروز از نمایشگاه صنایع دستی که ویژه بانوان راه اندازی شده است بازدید خواهد کرد.

معاون رئیس جمهور از طرح انتقال آب به اراضی کشاورزی هیرمند بازدید کرد 

شهین دخت مولاوردی لحظاتی پیش به همراه حلیمه عالی نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی وارد شهرستان مرزی هیرمند شد.

وی در این سفر از خط انتقال آب از طریق لوله به مزارع کشاورزی منطقه هیرمند بازدید به عمل آورد.
معاون رئیس جمهور هم‌چنین در ادامه سفر از نمایشگاه صنعتی ویژه بانوان شهرستان نیمروز نیز بازدید می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی وارد شهرستان چابهار شد

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی جهت بازدید از شهرستان چابهار وارد این شهرستان شد.

رئیس جمهور وارد شهرستان زابل شد

دکتر حسن روحانی رئیس جمهور  وارد شهرستان زابل شد و مورد استقبال جمعی از مسئولان و فرزندان شهدا قرار گرفت.

رئیس جمهور در استادیوم شهید محمدتقی حسینی با مردم ولایتمدار و صبور زابل دیدار خواهد کرد.
سفر ریاست جمهوری در راستای پاسخ به ندای مردم در حضور با شکوه در پای صندوق‌های رای بوده در این سفر سعی می‌شود تا مشکلات منطقه سیستان مطرح شده و اصلی‌ترین هدف سفر حل مشکلات منطقه سیستان بوده است.
روحانی در ادامه سفر خود به سیستان و بلوچستان عصر امروز به شهرستان چابهار سفر کرده و با مردم و مسئولان منطقه دیدار خواهد کرد.

آغاز دیدار مردم زابل با رئیس جمهور

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در جمع مردم زابل در محل استادیوم شهید حسینی طباطبایی این شهر حضور پیدا کرد.

مردم حاضر در استادیوم با در دست گرفتن پرچم سه رنگ کشور و تصاویری از رئیس جمهور به استقبال وی رفتند.

رییس جمهور در این دیدار اظهار داشت: برای اینکه استان سیستان و بلوچستان معضلات و مشکلات مردم و بیکاری حل و فصل شود و در مسیر توسعه قرار گیرد اولین قدم ان است که همه مردم این استان وحدت و انسجام و یکپارچگی و برادری و اخوت اسلامی را بیش از پیش مستحکم کنند.
وی افزود: تمام مردم این استان اعم از سیستانی یا بلوچ، شیعه یا سنی همه با هم برادرند و زیر پرچم واحد اسلام و ایران با اخوت و برادری و مهربانی یکپارچگی باید زندگی کنند این دستور خداوند و قران مجید و پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت بر همه ماست که نگاه ما به هم نگاه برادرانه و مهربانانه باشد و این رمز توسعه و امنیت استان است.
دکتر روحانی بیان کرد: همه قبایل و مرزداران و همه انهایی که عشق وطن و اسلام و قران در دل انها زنده است باید توسط انها امنیت استان حفظ و پایدار بماند.
وی ادامه داد: نیرو های مسلح و ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و بسیج به وظایف خود عمل خواهند کرد اما باید طوایف و قبایل و همه مردم این بار سنگین مسئولیت را به دوش بگیرند و هیچ کس نباید برای منافع حزبی و گروهی از نام سیستانی و بلوچ و زابلی به نفع حزبش استفاده کند.

استان سیستان و بلوچستان باید به یک استان تجاری و ترانزیتی تبدیل شود

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: مردم عزیز، قهرمان، مرزدار، بزرگوار و فهیم زابل و همه مردم شریف و قهرمان استان سیستان و بلوچستان؛ خداوند را شاکرم که این توفیق را به من و هیئت همراه داد تا امروز در محضر شما قهرمانان و بزرگ مردان و زنان در این مکان حضور یابم.

وی گفت: برای اینکه استان سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه قرار گیرد و معضلات و مشکلات مردم و عدم بیکاری ها حل و فصل شود اولین قدم ان است که همه مردم این استان وحدت و انسجام و یکپارچگی و برادری و اخوت اسلامی را بیش از پیش مستحکم کنند.
وی افزود: تمام مردم این استان اعم از سیستانی یا بلوچ، شیعه یا سنی همه با هم برادرند و زیر پرچم واحد اسلام و ایران با اخوت و برادری و مهربانی یکپارچگی باید زندگی کنند این دستور خداوند و قران مجید و پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت بر همه ماست که نگاه ما به هم نگاه برادرانه و مهربانانه باشد و این رمز توسعه و موفقیت ، پیشرفت و امنیت این مردم است.
دکتر روحانی بیان کرد: امنیت استان سیستان و بلوچستان دومین پایه در کنار انسجام و حدت برای توسعه و پیشرفت این استان است امنیت استنان هم باید به دست شما مردم و همه قبایل و مرزداران و همه انهایی که عشق وطن و اسلام و قران در دل انها زنده است باید توسط انها امنیت استان حفظ و پایدار بماند.
وی ادامه داد: نیرو های مسلح و ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و بسیج به وظایف خود عمل خواهند کرد اما باید طوایف و قبایل و همه مردم این بار سنگین مسئولیت را بر دوش بگیرند وهیچ کس نباید برای منافع حزبی و گروهی و تشکل های خاص از نام سیستانی، بلوچ و زابلی به نفع حزبش استفاده کند.
وی تصریح کرد: احزاب ، تشکل ها، فعالیت انها رقابت انها ازاد است اما از برادری و اخوت ، وحدت و انسجام مردم کسی نباید کم بگذارد یا سو استفاده کند راه برای رقابت باز است این مردم قرن هاست با برادری و اخوت و مهربانی در کنار هم زندگی می کنند مردم این استان مردم غیور هوشمند و با استعداد هستند.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: استعداد، انسجام ، برادری و امنیت مردم این استان زمینه ای برای توسعه این منطقه و کل استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.

قدم نخست دولت برای توسعه سیستان، توسعه کشاورزی این منطقه است

وی بیان کرد: اولین قدمی که این دولت مصمم است ان را انجام دهدبا انکه بار سنگینی بر دوش دولت خواهد بود مسئله کشاورزی منطقه سیستان است برای اینکه کشاورزی این منطقه توسعه یابد مشکل اساسی کمبود اب در این استان و این منطقه است.
رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور با اشاره به  راه حل های مطرح شده برای رفع مسئله کمبود اب ادامه داد: بوسیله دیپلماسی اب حقابه مردم طبق قرار داد بین ما و کشور همسایه مان را تامین می کنیم.

اختصاص هزار و 500 میلیارد تومان برای رساندن آب به مزارع از طریق خطوط لوله

رییس جمهور با اشاره به شرایط اب و هوایی استان و تبخیر سریع اب بیان کرد: دومین مسیله دولت در این منطقه این است تا پایان سال 456 هزار هکتار از مزارع کشاورزی این شهرستان زیر شبکه ایباری لوله ای برای استفاده بهره ورانه قرار گیرد تا ظرف مدت سه سال اینده منابع اجرای این پروزه که 1500 میلیارد تومان است در اختیار اجرا کنندگان طرح قرار دهیم و با اجرای این طرح باعث تحولی بزرگی در کشاورزی این منطقه شویم.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طرح دیگری برای آبیاری تحت فشار برای استان مورد نظر است که اجرا و عملیاتی خواهد شد و 100 هزار هکتار را در استان تحت پوشش قرار خواهد داد.

تثبیت شن‌های روان در سیستان

این مقام مسئول گفت: برای امسال حدود هزار هکتار را تحت پوشش تثبیت شن قرار خواهیم داد و دولت این طرح را گسترش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: همه طرح‎ها به توسعه استان کمک می‎کند و این استان باید به استانی تجاری و ترانزیتی تبدیل شود.
روحانی افزود: دولت زمینه‎های لازم را برای سرمایه‎گذاری آماده می‌کند هر کس که در این استان بتواند سرمایه‎گذاری کند شرایطش وجود دارد و همچنین وام پرداخت می‎شود و دو سال به بازپرداخت وام اضافه شده است.
رئیس جمهور با بیان اینکه معادن ارزشمندی در نوار شرقی این استان وجود دارد اضافه کرد: امسال بودجه لازم برای اکتشاف معادن دولت در اختیار قرار خواهد گذاشت و هشت گروه برای این منطقه در نظر گرفته شده اند.
این مسئول اذعان داشت: همچنین تبدیل منطقه زابل به منطقه آزاد تجاری را در دستور کار هیئت وزیران قرار خواهیم داد.
وی در پایان متذکر شد: دولت به عنوان خدمتگزار مردم اولین سفر سال 93 را برای این استان قرار داده و با وحدت، یکپارچگی و استعدادهای درخشانی که در این استان قرار دارد شاهد تحول خواهیم بود و طرح‌های متعددی برای شهرستان‌های استان وجود دارد که در شورای اداری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور وارد شهرستان چابهار شد
حجت‌الاسلام روحانی و هیئت همراه پس از دیدار با مردم ولایتمدار زابل و منطقه سیستان، دقایقی قبل وارد فرودگاه کنارک شد.

رئیس جمهور در این سفر قرار است در جمع مردم شهرستان بندری چابهار حضور پیدا کند و به ایراد سخنرانی بپردازد.
حجت‌الاسلام روحانی قرار است پس از سخنرانی در جمع مردم از طرح توسعه بندر چابهار نیز بازدید به عمل آورد.
رئیس جمهور عصر امروز در آخرین برنامه سفر استان سیستان و بلوچستان در جلسه شورای اداری استان که در شهرستان کنارک تشکیل می‌شود، شرکت می‌کند.

بازدید سلطانی فر از موزه محلی بندرچابهار

معاون امور بانوان رئیس جمهور شهین‌دخت مولاوردی امروز در جریان سفر به منطقه سیستان پس از بازدید از شهرهای هامون و هیرمند وارد شهرستان نیمروز شد.

وی پس از استقبال توسط مردم منطقه از نانوایی سنتی و نمایشگاه صنایع دستی ویژه بانوان این شهرستان بازدید کرد.
معاون رئیس جمهور سپس در جلسه شورای اداری این شهرستان حضور یافت و اظهار کرد: سیستان و بلوچستان نقش مهمی در روی کار آمدن دولت تدبیر و امید داشته است.
مولاوردی گفت: دولت عزم خود را برای رفع مشکلات به کار خواهد گرفت و توزیع عادلانه خدمات، بهترین راهکار در این منطقه است.
وی بیان کرد: رئیس جمهور در جریان ریز مشکلات منطقه سیستان قرار دارد و بنده هم قول می‌دهم در حوزه خانواده، شخصا قدم‌های مثبتی را بردارم.
فرماندار نیمروز هم در این جلسه گفت: با توجه به اینکه شهرستان نیمروز تازه تاسیس است هنوز از فضای مناسب اداری برخوردار نبوده که برای این منظور نیاز به 10 هزار هکتار زمین نیاز داریم.
محمدتقی طاهری افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات بانوان این منطقه نبود اماکن ورزشی و کانون فرهنگی است که امیدواریم در این زمینه اقدامات موثری انجام شود.
وی بیان کرد: متاسفانه خشکسالی‌های چند ساله و پی در پی در منطقه سیستان، و تداوم آن سبب شکننده شدن مردم شده است به طوری که سبب مهاجرت بی‌رویه آنها شده است.
فرماندار نیمروز تصریح کرد: با توجه به کندی ساخت و سازها، هزینه‌های شهرداری برای گسترش فضای شهری مناسب کافی نیست.
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: با توجه به شرایط نامناسب و بدی آب و هوا، امتیازی به کارکنان منطقه اختصاص نمی‌یابد لذا در نظر گرفتن این امتیاز از خواسته‌های مردم است.
حلیمه عالی بیان کرد: از دیگر مطالبات مردمی، ایجاد کارخانه آرد، استخدام تحصیل‌کرده‌ها خارج از برنامه، تغییر تعرف برق به طوری که مردم با درآمد کم هزینه‌های گزافی را متحمل می‌شوند، ایجاد منطقه آزاد تجاری است.