گزیده مطبوعات 25 اسفند/اشتون آمده بود تا وحدت ملی مارا بسنجد

در زیر گزیده ای از سرمقاله های امروز 25 اسفند مطبوعات را می خوانید.

به گزارش خبرنگار پایگاه، در زیر گزیده ای از سرمقاله های امروز 25 اسفند مطبوعات را می خوانید.

برای وضعیت بدر و خیبر

روزنامه کیهان: شمن پس از شکست در فتنه سیاسی 4 سال پیش به این جمع‌بندی رسید که شکست اصلی را از خود مردم خورد و بنابراین باید به همین مردم ضربه بزند و از انرژی و نیروی همیشگی انقلاب علیه آن استفاده کند. بدین ترتیب پس از یک سال جمع‌بندی، وزیر خارجه وقت آمریکا از آغاز سال 1390، موضوع تحریم‌های فلج‌کننده را پیش کشید و عملا این جنگ از زمستان 2 سال پیش شروع شد. اگر دشمن این جنگ غیرانسانی را از 2 سال پیش وارد فاز تازه‌ای کرد، رهبر معظم انقلاب از 3 سال و نیم پیش یعنی شهریور 89 مکرراً مسئولان و سیاستمداران و جریان‌های سیاسی درون نظام را اول به هماهنگی و همدلی و دوم به طراحی و اجرای راهبرد اقتصاد مقاومتی فرا خوانده و از جمله در جمع کارآفرینان سراسر کشور تصریح کردند که این راهبرد، هم متناسب با ظرفیت‌ها و فرصت‌های بزرگ کشور و هم مهارکننده تهدیدهای محتمل دشمن است. اکنون که سال دیگری به پایان می‌رسد و سال نو آغاز می‌شود، توقعی به‌جا از همه مسئولان در قوای مختلف است که چند ساعتی با خود خلوت کنند و چرتکه بیندازند که آیا ادای امانت کرده و بخشی از بار مسئولیت را از شانه‌های خود سبک نموده‌اند یا خیر؟ برای دیدن واقعیت‌ها آن گونه که هست، هم از خداوند باید خاضعانه مسئلت کرد و هم باید استعداد درست دیدن را در خود پدید آورد. گاه تعلقات چنان ما را زمینگیر می‌کند که فرصت نکنیم به بار مسئولیت و امانت نیز بیاندیشیم.

کالبدشکافی طرح محدودیت واردات دارو

روزنامه شرق: گشایش‌هایی که اخیرا در تامین ارز دارو در کشور ایجاد شده است، ضمن آنکه فرصتی برای حل معضلات دارویی کشور را می‌تواند ایجاد کند، خود می‌تواند به تهدیدی جدی برای آینده نظام سلامت نیز تبدیل شود. در سال‌های گذشته، افزایش بی‌رویه واردات دارو، عامل مهمی در ایجاد هزینه‌های کمرشکن درمانی در کشور بوده است. نظام دارویی کشور که تا سال 1384 با نیاز ارزی حدود 500میلیون‌دلار اداره می‌شد و مشکلی هم نداشت، ناگهان به مصرفی بالغ بر سه‌میلیارددلار گرفتار شد. سیاست مصرفی دولت هشتم و نهم، نیاز ارزی دارو را 600درصد رشد داد. بخش اعظم این مبلغ به واردات داروهای ساخته‌شده اختصاص یافت و شرکت‌های وارداتی گسترش وسیع پیدا کردند. تعداد شرکت‌های وارداتی طی یک‌دهه 9برابر شد و نسبت واردکنندگان به تولید‌کنندگان شش‌برابر افزایش یافت. در شرایط فعلی، گشایش‌هایی که متعاقب توافقات 1+5 و کنفرانس ژنو در کشور حاصل می‌شود، خطر بازگشت به سیاست مخرب مصرف‌گرایی و واردات‌محوری دولت قبل را متصور می‌سازد.

آیا رای مردم تزئینی است؟

روزنامه مردم سالاری: از چند سال پیش که آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی بر اهمیت جایگاه و نقش بی بدیل مردم برای استقرار نظام جمهوری اسلامی تأکید می‌کرد و می‌گفت: حتی پیامبر اسلام (ص) هم تا زمانی که مردم با ایشان بیعت نکردند و نیامدند، با همه ارتباطات وحیانی که داشتند نمی‌توانستند حکومت تشکیل دهند، عده‌ای که اتفاقاً مردمداری و مردم‌سالاری، ادعای آنان است و همزمان به قاعده «کشف» در مسایل مربوط به رهبری نظام اسلامی معتقدند، می‌گفتند: «رأی مردم در نظام اسلامی تزئینی است».وقتی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تزیینی خواندن رأی مردم را ظلم به نظام اسلامی، رهبر و معمار انقلاب اسلامی و مردم می‌دانست، بعضی‌ها که می‌خواستند اخلاق انسانی و حرمت السابقون انقلاب را مراعات کنند، می‌گفتند «این سخن آقای ‌هاشمی صرفاً برخاسته از یک تحلیل سیاسی است و در نظام اسلامی کسی نیست که چنین اظهارنظری داشته باشد یا مقبول آن باشد.» اکنون، از این ابراز نگرانی آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی، سال‌ها می‌گذرد و زمان با موج سواری یک جریان خاص در 8 سال گذشته، چرخید و مردم که دیدند وعده و وعیدهای انتخاباتی آن جریان، فریبکاری برای تصاحب آرایشان بود، و با سوء‌تدبیر و عملکرد خود طی 8 سال سرمایه‌های کشور را تلف و زمینه‌های فسادهای اقتصادی را فراهم کردند، هوشیاری به خرج دادند و از میان گفتمان‌های موجود در انتخابات ریاست جمهوری خرداد 92، به منادی اعتدال رأی دادند و پس از آن بود که انتقام گرفتن از مردم در دستور کار یک عدة خاص قرار گرفت.

سفرهای نوروزی و رسانه ملّی

روزنامه جمهوری اسلامی: بلیغات بی‌حد و مرز رسانه ملی موجب شده است تعطیلات نوروزی عملاً به جای 5 روز به دو هفته تبدیل شود. با اینکه ادارات موظفند از روز پنجم فروردین فعال باشند، در عمل تعطیل هستند و تا بعد از 13 فروردین و گاهی تا آخر فروردین کشور دچار رکود است درحالی که رسانه ملی می‌تواند برنامه‌‌های نوروزی خود را بگونه‌ای تنظیم کند که مردم به کار و تلاش و کاهش تعطیلات تشویق شوند. برطرف کردن این ضعف‌ها با واقع گرائی میسر است. رسانه ملی در عین حال که با دستگاه‌های موظف در تعطیلات نوروزی همکاری می‌کند، می‌تواند با توجه کردن به رسالت رسانه‌ای خود، ضعف‌های آنها را گوشزد و زمینه را برای تصحیح عملکردهای آنها فراهم سازد. نوروز 1393 به دلیل اینکه در ایام فاطمیه قرار گرفته، اقتضاء دیگری دارد که رسانه ملی در ترویج آن می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. قطعاً همزمانی نوروز با فاطمیه نباید مانع صله رحم‌ها و دید و بازدیدها شود، ولی اجرای این سنت می‌تواند بگونه‌ای باشد که حرمت فاطمیه نیز حفظ شود. رسانه ملی، که در تعطیلات نوروز تنها رسانه فعال است، می‌تواند در این زمینه نقش مؤثری ایفا کند.

ثبت نام دوباره با کدام منطق؟

روزنامه وطن امروز: چطور دولت انتظار دارد در این مقطع زمانی مردم از دریافت یارانه انصراف دهند؟ از چند روز پیش آب و برق گران شد و قرار است باز هم گران شود. چند روز آینده هم بنزین و دیگر سوخت‌ها گران خواهد شد. یعنی هزینه اقتصاد خانوار افزایش می‌یابد. از طرفی دولت انتظار دارد مردم از دریافت یارانه انصراف دهند. یعنی یک خانوار 4 نفره از دریافت 182 هزار تومان پول نقد بگذرد. به عبارت بهتر هزینه مردم افزایش و درآمد آنها کم خواهد شد، آیا این خواسته دولت که در این شرایط مردم از دریافت یارانه انصراف دهند، خواسته معقولی است؟ آیا دولت برای اجرای این طرح زمان مناسبی را انتخاب کرده است؟ قطعا پاسخ منفی است. دولت می‌خواهد ثابت کند می‌تواند بودجه انقباضی 93 را اجرا کند و برای این کار خیلی عجله دارد تا جایی که قرار بود قبل از آغاز سال جدید مبادرت به ثبت‌نام از سرپرستان خانوار کند. دولت اگر با همین سرعت این طرح حساس و عظیم را اجرا کند با همان سرعت به بن‌بست خواهد رسید. کاش دولت با برنامه‌ریزی جامعی فاز دوم هدفمندی را اجرا کند تا در شلوغی و هرج و مرج یارانه‌ای، عدالت گم نشود.

اشتون آمده بود وحدت ملی ما را بسنجد

روزنامه قانون: اشتون با دیدارهای خود، به دنبال سنجش وحدت ملی در ایران بود که متاسفانه با هیجانی برخورد کردن برخی سیاسیون به ویژه در مجلس با این مسئله، او موفق شد با دست پر ایران را ترک کرده و به هدف بزرگی دست پیدا کند. درگیری با وزیر اطلاعات، کشاندن پای وزرا به مجلس، پخش بیلبوردهای اشتون در سطح شهر و … نمونه های بارز این هیجانی برخورد کردن با این مسئله بود. اشتون آمد و آرامش سیاسی ایران را برهم زد و نیروهای داخلی کمک فراوانی به این هدف کردند، تا 1+5 به خوبی درک کند که وحدت در ایران تحت الشعاع این افراط‌ها قرار گرفته است و نیروهای تندرو به هر بهانه‌ای به دنبال تخریب دولت ایران و دستگاه دیپلماسی کشور هستند. اشتون و دوستان با توجه به دور جدید مذاکرات هسته‌ای، این بار با توجه به مشکلات داخلی ایران با دست پر وارد مذاکرات می‌شوند تا اهداف خود را پیش ببرند و تیم مذاکره کننده ایرانی نیز با ذهنی خسته از گفت‌وگوها و کلنجارهای سیاسی در داخل باید راهی وین شوند.

نیاز اهل سیاست به مدارا و آشتی

روزنامه ایران: اهل حکمت گفته‌اند که تغییر در طبیعت می‌تواند جرقه تغییر در وجود انسان را شعله‌ور کند به شرط آن که پرده تعصب و تجاهل از مقابل دیدگانش کنار زند تا باور کند همچون مام طبیعت او نیز می‌تواند سفر آشتی و بخشش را در چنین فصلی بگستراند. در تعبیر دیگری از عرفا آمده که بهار پرتویی از جمال و کرم دوست و رنگ خداست، اهل عرفان و معنا در این تأویل و تفسیرها فراوان کوشیده‌اند قوه احساس و خرد ما را به تأمل وادارند بلکه از خود بپرسیم چرا آفرینشگر طبیعت چنین بی‌ادعا و بی‌منت می‌بخشد. بیاییم در آستانه آمدن بهار خود را مخاطب سخن همه بزرگانی قرار دهیم که در پی گشودن دریچه فهم ما به سوی معانی عمیق این تحول بوده‌اند. با خود بیندیشیم که چرا در ساحت زندگی و اجتماع و سیاست به بخشش، همزیستی، مسالمت و اعتدال نمی‌اندیشیم.

از برخوردهای سیاسی فاصله بگیریم

روزنامه آرمان: وزرا باید وقت و همت خود را صرف رسیدن به برنامه‌ها و اهدافی که در چشم انداز 20ساله و برنامه توسعه کشور آمده صرف کنند. این نوع رویکردها ممکن است حرکت توسعه کشور را مختل کند. اگر قرار است که عملکردها مورد ارزیابی قرار بگیرد اکنون زمان مناسبی نیست زیرا مدت کوتاهی است که وزیر علوم در این مسند قرار گرفته و باید با شیوه عدل وانصاف و تفکیک بین برنامه و عمل رویکردهای آن را بررسی کرد. مجلس وظیفه نظارتی خود را انجام می‌دهد ولی باید نحوه برخورد به گونه‌ای باشد که احساس اطمینان در کشور ایجاد شود زیرا ما از ریل برخوردهای سیاسی به سمت ارزیابی‌های کیفی و متناسب با یک نظام علمی کارآمد پیش می‌رویم؛ اگر این نگرش کلی کشور شود مطمئنا برخوردها بسیار متفاوت خواهد بود.

محیط زیست انسانی

روزنامه رسالت: کنون که مجلس شورای اسلامی در جستجوی راه حلی برای احیا و کارآمدی سازمان محیط زیست، بر آمده است بازنگری وجه تمایز این سازمان در نظام جمهوری اسلامی با سازمان‌های مشابه در سایر کشورها بیش از پیش اهمیت می‌یابد. محیط زیست انسانی یکی از سه حوزه اصلی حفاظتی تعریف شده در این سازمان است، و ملاحظاتی مثل آب، هوا تشعشعات، ریزگردها، پسماندها و… از موارد مهم و موثر این حوزه است. اما چرا این حوزه انسانی توصیف شده است؟ در صورتی که حیات گیاهی و حیوانی نیز تحت تاثیر همین عوامل می‌تواند آسیب ببیند و یا سلامت و شادابی خود را حفظ کند.اگر نگرش این سازمان در نظام جمهوری اسلامی به محیط “زیست انسانی” به تناسب تعریف جامعی که اسلام از “انسان” دارد ارتقا یابد و برای این انسان اضافه بر دستگاه تنفس و گوارش و نیاز به هوا و محیط پاک از آلاینده‌ها (که فصل مشترک با حیوان است)، مختصات انسانی و محیط پاک و سالم برای آن نیازها در نظر گرفته شود و در وظایف و ماموریت‌های سازمان تعریف گردد، از یک سازمان اقتباس شده از دیگر کشورها به وزارت یا سازمان در طراز نظام اسلامی و الگو برای سایر کشورهای مسلمان ارتقا خواهد یافت.

زمین می‌گوید اعتدال، زمان می‌گوید اعتدال

روزنامه ابتکار: ین روزها مردم ایران پس از هشت سال بارش‌های زمستانی و تابش‌های تابستانی، در حوزه‌های سیاست داخلی و دیپلماسی خارجی فصلی دیگر را آغاز کرده اند، که نامش را «اعتدال» گذاشته اند. در این فصل هم می‌توان با صدای بلند و قاطع با دشمن سخن گفت و هم می‌توان پنبه را از گوش به درآورد و صدایش را شنید. هم می‌توان به دشمن امتیاز داد و هم می‌توان از او امتیاز گرفت. می‌توان روبروی او نشست و چشم در چشم با او سخن گفت و حتی دستش را فشرد، بی‌آنکه از دشمن فریب‌کار، هراس فریب خوردن داشت. در فصل اعتدال می‌توان رقیب را دعوت کرد به میدان رقابت، آن که به انواع ترفندها او را از میدان به در کرد.
مردم ایران همین چند ماه پیش و پس از هشت سال سخت، به زمستان و تابستان‌های طاقت فرسای یک گروه جواب رد دادند. آنان هم به گوش خود شنیدند که تحریم‌های ظالمانه علیه کشور را، کاغذ پاره خواندند و هم با چشم خود دیدند که همه مشکلات مدیریتی کشور را به گردن تحریم‌ها انداختند. دیدند که یک فرد در تریبون‌های رسمی کشور هم منجی کشور، نظام و دین معرفی شد و هم منحرف و فریب کار.مردم ایران در هشت سال گذشته هم ادعای «پاک‌ترین دولت تاریخ» را در حافظه خود ثبت کرده اند و هم آمار و ارقام نجومی از اختلاس‌ها و سوءاستفاده‌های بزرگ مالی در زیر مجموعه‌های این دولت را.گویی در این سال‌ها، ایران آزمایشگاهی بود، برای تجربه کردن زمستان و تابستان سیاست. اما سرانجام مردم ایران «اعتدال» را برگزیدند تا فضای تازه‌ای را تجربه کنند. دراین فصل تازه، حسن روحانی نه منجی ایران است و نه – آن چنان که برخی از حامیان رئیس‌جمهور سابق گفته بودند- اطاعت از او اطاعت از خداست. او یک رئیس جمهور است. مردی که هم ‌توانست در میان چند نامزد سرشناس یک جناح مردمی را با خود همراه کند و هم گاهی در سخنانی قابل انتقاد، منتقدانش را کم‌سواد می‌خواند. او روحانی میانه رویی است که هم در مدیریت کشور اشتباه کرده و هم می‌تواند از مردم عذرخواهی کند.
منبع دانا