گزیده مطبوعات 26 اسفند / درس کشتی برای دیپلماسی

مهمترین مقاله و گزارش های روزنامه های دوشنبه (26 اسفند) به بحران اوکراین و همه پرسی در کریمه و همچنین پیروزی کشتی گیران ایرانی در لس آنجلس اختصاص داده شده است.

به گزارش خبرنگاری پایگاه خبری پارسیان به نقل از دانا، مهمترین مقاله و گزارش های روزنامه های دوشنبه (26 اسفند) به بحران اوکراین و همه پرسی در کریمه و همچنین پیروزی کشتی گیران ایرانی در لس آنجلس اختصاص داده شده است.

مهمترین مقاله و گزارش های روزنامه های دوشنبه (26 اسفند) به بحران اوکراین و همه پرسی در کریمه و همچنین پیروزی کشتی گیران ایرانی در لس آنجلس اختصاص داده شده است.

آثار منطقه‌ای فتح در منطقه یبرود

روزنامه کیهان: پیروزی در یبرود نشان می‌دهد مقاومت تنها جریانی است که می‌تواند فتنه القاعده و وهابیت را خنثی نماید. در واقع نبرد یبرود یک وزن‌کشی واقعی میان جبهه تروریستی وهابی با جبهه مقاومت به حساب می‌آید. از این منظر یبرود تا حد زیادی سرنوشت درگیری این جبهه تروریستی که آشکارا از حمایت همه‌جانبه غربی، عربی، صهیونیستی و ترکی برخوردار می‌باشد را در عراق، سوریه و لبنان مشخص می‌کند و این می‌تواند بازتاب گسترده‌ای در منطقه پیدا کرده و دامنه آن به بحرین و یمن که در معرض توطئه‌های مشابهی هستند، برسد. نبرد یبرود برای صهیونیست‌ها نیز بسیار تلخ بود چرا که اسرائیلی‌ها می‌دانند چریکهای داعش به مراتب از نیروهای ورزیده اسرائیل ورزیده‌تر هستند. پیروزی حزب‌الله  در یک جنگ درون شهری با نیروهای ورزیده داعش به این سوال پاسخ می‌دهد که در صورت وقوع درگیری بین حزب‌الله و اسرائیل در منطقه جلیل شمالی، صغد و … چه کسی در نهایت سرنوشت درگیری را رقم می‌زند؟

درس کشتی ایرانی برای دیپلماسی ایرانی

روزنامه مردم سالاری: اگرچه جمهوری اسلامی وامدار هیچ کشوری نیست اما ضمن حفظ استقلال و تمامیت ارضی،ایران می‌تواند و باید در تعامل با جهان غرب توازن را با روس‌ها حفظ کند؛موضوعی که در تعامل با کرملین نیز باید لحاظ شود. حفظ بی‌طرفی چینی‌ها را باید به نوعی مد نظر قرار داد. ورای تمام آنچه که از جنگ سرد و معادلات درهم تنیده شرق و غرب برای زورآزمایی،دموکراسی غربی با دموکراسی روسی گفته می‌شود. این کشور همیشه مستعمره به نوعی وطن فروشی دچار شده است. از سوی دیگر، در حاشیه جدال‌های سیاسی و در جام جهانی کشتی ، آمریکا با ایران و روسیه با اوکراین سرشاخ شدند. فرزندان انقلاب در قلب لس آنجلس ، ایالات متحده را به زانو در آوردند. روسیه هم از اوکراین عبور کرد تا در فینال مقابل ایرانی‌ها صف آرایی کنند. به دور از هر جناح بندی،قلب همه ما برای ایران می‌تپد و همه چشم انتظار کسب مدال طلا با شکست روس‌ها هستند. آوردگاه تشک کشتی با میزمذاکرات دیپلمات‌ها تفاوتی ندارد. نتیجه مسابقات جام جهانی هرچه باشد مهم آن است که نوادگان فرزندان سرداران چالدران به رسالت خویش عمل کرده اند و دیپلمات‌های ایرانی بدون واهمه از شرقی‌ها و غربی‌ها برای منافع ملی ملّت از هیچ اقدامی عقب ننشینند.

چهارشنبه‌سوری کم‌خطر

روزنامه شرق: در حال حاضر سطح ایمنی و آگاهی مردم و مسوولان بالا رفته است و به همین دلیل شاهد کم‌شدن حوادث چهارشنبه‌سوری هستیم. طی سال‌های اخیر در مسیر درستی حرکت کرده‌ایم و باید آن را ادامه بدهیم. همان‌طور که با فرهنگ‌سازی استفاده از کمربند ایمنی رواج داده شد همین کار می‌تواند درباره چهارشنبه‌سوری نیز صورت بپذیرد تا این مراسم به موضوعی عادی تبدیل شود و مردم بدون آسیب‌دیدگی‌های بزرگ به صورت طبیعی به شادی بپردازند. در مجموع این خود مردم هستند که باید نظارت کافی را داشته باشند تا در این مراسم به خود و دیگری آسیب نزنند. شهروندان باید دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت و از خودشان محافظت کنند.

فریاد اعتراض عوامل جاسوسی آمریکا

روزنامه جمهوری اسلامی: مفهوم دمکراسی در نظر دولتمردان واشنگتن یعنی پیاده کردن دسیسه‌های امپریالیستی آمریکایی ـ صهیونیستی برای به بندگی درآوردن ملت‌ها. دقیقاً به واسطه همین نگاه است که آمریکائیها به خود اجازه می‌دهند همه اصول انسانی را برای رسیدن به اهدافشان زیرپا بگذارند و کلیه کارهای خلاف خود را چه در داخل آمریکا و چه سطح جامعه بین‌المللی توجیه نمایند.  تردیدی نیست که اگر عوامل و نیروهای تحت نفوذشان نیز از اقدامات آنان به ستوه آمده و آشکارا این درماندگی و خستگی را اعلام می‌نمایند چندان اهمیتی برای آنان نخواهد داشت، چرا که دولت آمریکا نشان داده برای رسیدن به اهداف خود، دوست و دشمن نمی‌شناسد.

واگرایی عربی در خلیج فارس

روزنامه خراسان: شیخ حمد آل ثانی که قدرت را در تابستان گذشته به فرزندش واگذار کرد، در دو دهه گذشته خود را به قهرمان مقابله با سیاست های عربستان در منطقه تبدیل کرد. با این حال امروز عربستان دیگر نمی خواهد شاهد قطری متمرد باشد و تصمیم گرفته است به نوعی این کشور را تحت فشار سیاسی قابل توجهی قرار دهد. عربستان می خواهد با فشار بر امیر جوان قطر او را به انفصال از سیاست های پدرش وادار کند. اقدامی که همزمان می تواند به فروپاشی شورای همکاری خلیج فارس منتهی شود . حال باید دید که میانجی گری کویتی ها قطار خارج شده از ریل شورای همکاری را به جایگاه اولش باز می گرداند یا واگرایی عربی در خلیج فارس ادامه خواهد یافت.

آزادی “یبرود” مقدمه ای برای آزاد سازی “حلب”

روزنامه سیاست روز: ا آزادسازی یبرود راه تروریست‌ها به صورت کامل بسته خواهد شد و شرایط را برای نبردهای مهم بعدی و در صدر آن حلب فراهم خواهد کرد. حلب پایتخت اقتصادی سوریه محسوب می‌شود و تقریبا بیش از نیمی از این شهر هم‌اینک در اختیار ارتش سوریه قرار دارد. ضمن آنکه ریف دمشق خاصه منطقه استراتژیک غوطه شرقی نیز با پیروزی ارتش سوریه در نبرد یبرود به زودی شاهد آزاد‌سازی خواهد بود.
به این ترتیب هرچه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه نزدیک می‌شویم مناطق بیشتری از اشغال تروریست‌ها خارج شده و درصد بیشتری از شهروندان سوری قادر خواهند بود در این انتخابات مشارکت کنند، امری که تا پیش از برگزاری کنفرانس ژنو ۲ در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.

اگر تقی‌زاده توانست دیگران هم می‌توانند!

روزنامه وطن امروز: در موضوع هسته‌ای هم مرتباً هشدارهایی از طرف دلسوزان، داده می‌شود ولی از آنجا که در دولت محترم کمتر گوش شنوایی را می‌توان یافت که صدای منتقدان را با ملایمت بشنود و پاسخ دهد نه با توهین و تهدید، حال چه تضمینی است که در مذاکرات که سرنوشت یک ملت است هم شاهد مدیریت سبدکالایی نباشیم؟ و اما فساد و برخورد با آن امری بسیار پسندیده است ولی چه خبر از کرسنت و استات اویل و دانشگاه آزاد و 650 میلیون یورو و شهرام جزایری و… بگذارید مردم این شعار شما را صادقانه بدانند نه یک امر تبلیغاتی برای از میدان به در‌کردن رقبا و درباره زنجانی نیز قوه‌قضائیه سریعا رسیدگی کرده و به اطلاع مردم برساند که این زنجانی زاییده چه دورانی است و به چه کسانی منتسب است.

روسیه و آمریکا پس از رفراندوم کریمه

روزنامه تهران امروز: آمریکا در پی آن است که تحریم‌های سیاسی را علیه روسیه شکل دهد. به این معنا که غرب می‌تواند روسیه را تهدید به اخراج از جی‌8 کند. همچنین با دخالت در امور داخلی روسیه تظاهراتی را علیه این کشور در برخی از نقاط روسیه شکل دهد. اما امکان وضع تحریم‌های اقتصادی نمی‌تواند آنچه مدنظر غربی‌هاست را تحقق بخشد.

بایسته ها و نبایسته های اقتصاد مقاومتی

روزنامه دنیای اقتصاد: برخی صاحب‌نظران اقتصاد مقاومتی را اقتصادی دانسته‌اند که دولت در آن از بیشترین نقش و سهم برخوردار است. این نگاه سبب می‌شود تا همچنان حجمی بزرگی از مداخلات تصدی‌گرایانه دولت در اقتصاد ایران به بهانه اقتصاد مقامتی، تشدید تحریم‌ها و… توجیه شود. همان‌طور که اشاره شد با مطالعه اجمالی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی می‌توان دریافت که بخش قابل‌توجهی از این سیاست‌ها متوجه فعالیت‌های دولت است، اما نه متوجه فعالیت‌های تصدی‌گرایانه دولت، بلکه متوجه فعالیت‌های عرصه سیاست‌گذاری دولت. کاهش حضور اجرایی و تصدی‌گرایانه دولت در اقتصاد، فراهم‌سازی حضور بیشتر بخش خصوصی و غیردولتی، کاهش انحصار شرکت‌های دولتی و شبه دولتی، اصلاح نظام اداری، تحقق دولت الکترونیک و… همگی از جمله سرفصل‌های مهم عرصه سیاست‌گذاری است که دولت متولی آن است.  شاید به همین دلیل باشد که رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را «در ادامه و تکمیل سیاست‌های گذشته، خصوصا سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی» ارزیابی کرده‌اند. بنابراین اقتصاد مقاومتی نمی‌تواند اقتصادی دولتی، غیرفعال، کند و دست و پاگیر باشد. اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که سهم اصلی فعالیت‌های اقتصادی در آن متعلق به بخش خصوصی و غیردولتی خلاق، کارآفرین و نوآور است. در چنین اقتصادی دولت بیشتر بر نقش‌های پشتیبانی، هدایت و نظارت تکیه خواهد داشت.

بالا بردن مقاومت اقتصادی

روزنامه اعتماد: اقتصاد مقاومتی حتی اگر در کشور تحقق هم پیدا کند پایدار نخواهد ماند و با نخستین نسیم افزایش درآمد نفت، همه‌‌چیز فرو می‌پاشد؛ چنان که تمام دستاوردهای دولت هاشمی و خاتمی با نخستین افزایش درآمد نفت از هم پاشید. باید توجه داشت که نقش دولت در یک اقتصاد آزاد، کوچک می‌شود اما در عین حال از نظر هدایت بسیار قوی و نیرومند است. دولت می‌تواند در چنین اقتصادی مقررات را به گونه‌یی سامان دهد که بخش‌های خصوصی – چه داخلی و چه خارجی- برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد علاقه‌مند شوند. اقتصاد مقاومتی با این تعریف نه‌تنها موجب افزایش هزینه‌های دولت نخواهد شد بلکه برای دولت سود بسیار بالایی هم خواهد داشت. از سوی دیگر نباید از پیامدهای اجتماعی آن غافل شد چرا که در اقتصاد آزاد، وقوع نابرابری امری اجتناب‌ناپذیر است و این نابرابری چیزی است که گروه‌های اجتماعی را ناراضی می‌کند اما در هر صورت و با وجود روبه‌رو شدن با این مسائل باز هم باید به اقتصاد مقاومتی تن داد. اقتصادی که به واسطه آن، چشم‌انداز روشنی برای کشور ترسیم خواهد شد.

کریمه؛ آتش زیر خاکستر

روزنامه جهان  صنعت: دون تردید نتیجه همه‌پرسی با درصد بالایی پیشاپیش مشخص بود؛ رویدادی که زمینه را برای جدایی کریمه از اوکراین فراهم می‌کند برای ادامه بازی، کارت مهمی را در اختیار کرملین قرار می‌دهد، به این معنا که چه دوما (پارلمان روسیه) همین امروز رای به ضمیمه کریمه بدهد و چه به عنوان یک اهرم فشار در دست مسکو باشد، در هر دو صورت به سود پوتین خواهد بود با این توضیح که خطرات این بازی بیش از سودی خواهد بود که در کوتاه‌مدت به حساب کرملین  واریز می‌شود.

بنزین تک‌نرخی و بایدها

روزنامه آرمان: یکی از دلایلی که موجب می‌شود قیمت بنزین در کشورهای اروپایی از میزان مشخصی پایین‌تر نباشد همین است که باعث می‌شود استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کند. اما بخش قابل توجهی از قیمت بنزین در کشورهای توسعه‌یافته ناشی از مالیات است که طبعا مالیات دریافت شده صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود. به هر حال باید اعتراف کرد که این رویکرد در کشور ما وجود ندارد اما می‌توان امید داشت که افزایش قیمت بنزین راهکاری برای کنترل قاچاق، مصرف بیش از حد و در نهایت کنترل آلودگی محیط‌زیست باشد. فقط تعجب برخی تحلیلگران از این است که چرا عده‌ای که امروز از افزایش قیمت حامل‌های انرژی صحبت می‌کنند در دور اول اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها از منتقدان اصلی افزایش قیمت حامل‌های انرژی بودند. اینکه ما بتوانیم به‌دور از قضاوت‌های سیاسی این تصمیمات را بگیریم نکته مهمی است که امیدوارم فراموش نشود.

سفر به ایران؛ آخرین شانس اخضر ابراهیمی

روزنامه ایران: کشورهای غربی دو سال پیش با همراهی کشورهای عرب منطقه در ژنو 1 درباره بحران سوریه و راه حل آن بیانیه خواستار تشکیل دولت انتقالی و جایگزین شدن آن به جای دولت «بشار اسد» شده بودند. اما در این برهه بود که ابراهیمی خواستار مشارکت ایران شد.این همه در حالی بود که مقام‌های دیپلماتیک ایران در مواجهه با این موضوع اعلام کردند که با وجود تمایل برای کمک به حل بحران سوریه، اصراری برای حضور در ژنو2 ندارند. در نهایت مذاکرات بدون حضور ایران برگزار شد و بی‌نتیجه ماند. پس از این در سفر اغلب مقام های غربی به ایران، موضوع بحران سوریه و راه حل آن به بخش مهمی از تبادل نظرها تبدیل شد.
سفر روز گذشته اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه به ایران نیز طبیعتاً پررنگ‌ترین این اقدام‌ها برای رایزنی با ایران به شمار می‌آید. اقدامی که می‌تواند یکی از آخرین تلاش های او برای به سرانجام رساندن یک مأموریت مهم بین‌المللی دیگرش باشد.

منبع دانا