گفت و گو با بازیکن سابق تیم ملی در مورد شرایط سخت مربیگری وحید هاشمیان:سرمربی تیم ملی ایران با رابطه انتخاب می شود نه لیاقت / در آلمان نمی توان با 6 هفته کلاس مربی شد!

گفت و گو  با بازیکن سابق تیم ملی در مورد شرایط سخت مربیگری

وحید هاشمیان:سرمربی تیم ملی ایران با رابطه انتخاب می شود نه لیاقت / در آلمان نمی توان با 6 هفته کلاس مربی شد!

وحید هاشمیان:سرمربی تیم ملی ایران با رابطه انتخاب می شود نه لیاقت / در آلمان نمی توان با 6 هفته کلاس مربی شد!

وحید هاشمیان گفت: انتخاب سرمربی تیم ملی ایران در برخی موارد غیرعادی و براساس روابط است نه لیاقت!

به گزارش  خبرنگار ورزشی پارسیان به نقل از  شبکه اطلاع رسانی دانا وحید هاشمیان بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران همچنان به دنبال کسب علم و پیشرفت در فوتبال است. او از سال 1999 به عنوان بازیکن به بوندس لیگا پیوست و اکنون نیز به دنبال مربیگیری در بوندس لیگاست و در امتحان های مختلف دوره های مربیگری در آلمان شرکت کرده و قبول شده است. هاشمیان در گفت و گو با رادیو آلمان از سختی ها و مشقت های مربیگری درآلمان سخن گفته است. بخشی از این گفت و گو را می خوانید:

*ظاهرا در امتحان های مربیگیری آلمان شرکت کرده اید؟

بله من هدفم مربیگری در بوندس لیگاست. سال ها پیش وقتی در آلمان بازی می کردم هم همین حرف را زده ام و اکنون می خواهم برای رسیدن به هدفم تلاش کنم. می دانید که یکی از شرایط مربیگری در آلمان این است که شما یکسال در لیگ دسته 4، 5 یا شش مربیگری کرده باشید یا در لیگ های دسته دو و سه کمک مربی باشید. من 20 ماه است که از فوتبال خداحافظی کرده ام و اکنون هم به دنبال تقویت زبان رسمی آلمانی هستم تا بتوانم به آلمانی بنویسم می دانید که یک زبان رسمی و یک زبان محاوره ای داریم. من زبانم را تقویت کردم تا در این زمینه مشکلی نداشته باشم.

*چند نفر برای شرکت در کلاس مربیگری ثبت نام کردند؟

300- 400 نفر ثبت نام کردند اما در نهایت 61 نفر قبول می شوند که در دو گروه 30 و 31 نفره امتحانات را می گذارنند ودر نهایت 24 نفر برای شرکت در کلاس مربیگری قبول می شوند. من هم در این کلاس قبول شده ام و اگر تعریف از خودم نباشد باید بگویم که با پشتکاری که داشتم در این کلاس قبول شدم. البته برای قبول شدن در کلاس سوال هایی هم از شما پرسیده می شود مثلا یک روانشناس از شما می پرسد که انگیزه ات از مربی شدن چیست و بعد از پاسخ دادن به سوال های روانشناس از شما سوال های تاکتیکی می پرسند. در کل شما را ارزیابی می کنند تا ببیند پتانسیل مربی شدن دارید یا نه؟ برخی در این کلاس برای دومین بار یا سومین بار بوده که شرکت می کنند زیرا بعد از عبور از مراحل امتحانی گذراندن کلاس مربیگری هم بسیار سخت است.

* روانشناس از شما چه پرسید؟

از من پرسید فکر می کنی بتوانی در کلاس مربیگری قبول شوی گفتم بله گفت چرا؟گفتم بخاطر اینکه در گذشته نفرات دیگری هم بوده اند که این کلاس را با موفقیت پشت سرگذاشته اند. در هر حال من تمام تلاشم این است که بتوانم علم مربیگری را بیاموزم و سپس آن را به مربیان کشورم منتقل کنم و این دوره ها را در ایران هم برگزار کنم.

*در کنفدراسیون فوتبال آسیا یک نفر با گذراندن یک دوره کوتاه مدت مربی می شود نظر شما در مورد کلاس های مربیگری در آسیا چیست؟

من چون در کلاس های مربیگری آسیا شرکت نکرده ام نمی توانم ارزش کار آنها را پایین بیاورم یا ارزش کارشان را بالا ببرم اما در آلمان یک فرد برای مربی شدن باید دوره 10 ماهه را بگذراند و اینگونه نیست که با 6 یا 7 هفته بتواند مربی شود. مدارک مربیگری آسیا در آلمان هم خیلی اعتبار ندارد. هرچند در آلمان هم ممکن است برخی با ارتباطات سالم به سرمربیگری یک تیم برسند اما کسب علم و داشتن تجربه در مربیگری خیلی مهم است.

*دوست دارید روزی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شوید؟

سوال سختی است. برخی اوقات در ایران انتخاب سرمربی تیم ملی غیرعادی است و خیلی به مسایل علم و تجربه افراد بستگی ندارد. آرزوی هر بازیکن و مربی است که روزی بازیکن یا مربی تیم ملی کشورش شود و من هم دوست دارم اگر لیاقت سرمربیگری ایران را داشتم این سمت را به من بدهند اما اگر فرد دیگری لیافتش بیشتر از من بود او سرمربی شود. دوست دارم روزی که سرمربی تیم ملی می شوم این اتفاق بر روی لیاقت باشد نه رابطه!

انتهای پیام/