رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی پارسیان خبر داد؛ شناسایی 700 هنرمند صنایع دستی در پارسیان/ ظرفیت صادرات صنایع دستی وجود دارد اما تحقق نیافته است

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پارسیان از شناسایی 700 هنرمند صنایع دستی در پارسیان خبر داد و اظهار کرد: ظرفیت صادرات صنایع دستی این هنرمندان وجود دارد اما تاکنون تحقق نیافته است.

کاملی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پارسیان در گفتگو با خبرنگار پارسیان خبر، با اشاره به استقبال بی نظیر بانوان شهرستان در آزمون عملی صنایع دستی، گفت: بانوان هنرمند پارسیان در 10 رشته صنایع دستی فعالیت دارند که خوس دوزی، گلابتون، کمنه زنی، تلی بافی، بافندگی، پولک دوزی، کپو بافی، حصیربافی و قلاب بافی از جمله این صنایع به شمار می رود.

 

کاملی، به سابقه استقرار  2ساله اداره میراث فرهنگی در پارسیان اشاره کرد و افزود: 150 صنعتگر در گذشته شناسایی شده بود که با توجه به برگزاری آزمون های عملی صنایع دستی در روزهای سه شنبه هر هفته، این تعداد به 700 نفر رسیده و کارت صنایع دستی نیز برای آنها صادر شده است.

 

وی، به برخی کم کاری ها در نحوه خدمت رسانی به صاحبان صنایع دستی اشاره و اظهار کرد: تعداد زیادی از صنعتگران کنونی در شهرستان را پیشکسوتان تشکیل می دهند که دارای سوابق 20 یا 30 ساله و فاقد کارت و هرگونه بیمه بوده اند که با شناسایی خدمات رسانی به آنها در اولویت قرار گرفته است.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پارسیان، عدم دریافت وام مشاغل را یکی از مشکلات صنعتگران پارسیان دانست و عنوان کرد: پس از راه اندازی اداره و  پیگیری های مکرر، 200 میلیون تومان وام مشاغل خانگی به این شهرستان اختصاص داده شد که 30 نفر این وام را دریافت کرده و 30 نفر دیگر در نوبت دریافت هستند و آزمون های عملی به معرفی صنعتگران جهت دریافت وام مشاغل خانگی کمک می کند.

 

کاملی تصریح کرد: ظرفیت صادرات صنایع دستی در پارسیان وجود دارد اما به علت نداشتن یک مرکز فروش و صادرات، تاکنون این مهم تحقق نیافته است که با افتتاح خانه صنایع دستی در شهر کوشکنار در 22 بهمن ماه، امیدواریم تا بتوانیم به صنایع دستی شهرستان سامان بخشیده و موجبات صادرات آن را فراهم آوریم.

 

وی با بیان اینکه پارسیان از لحاظ جایگاه صنایع دستی، دارای هنرمندان خوب و خوش ذوق است خاطرنشان کرد: حمایت از این هنرمندان، باعث رونق صنایع دستی خواهد شد که در طول سال نیز، نمایشگاههای متعددی در شهرستان به منظور ایجاد فرصت برای نمایش و فروش محصولات برگزار می شود.