پرستار

هدیه روز زن به ما تعلق نمی گیرد حتی دریغ از یک کارت تبریک برای این روز و یا هدیه روز پرستار را که به صورت اقساط …

پایگاه خبری پارسیان به نقل از هرمز،سالهاست که در کشور ما  روز میلاد دختری از خاندان امامت و رسالت، یادگار فاطمه(س) و یادآور علی (ع)، زینب کبری (س) به نام روز پرستار نامیده و گرامی داشته می شود، در طی این سالها با فرا رسیدن روز میلاد حضرت زینب و روز پرستار به پرستاران هدیه یا هدایایی اعطا می شود و هر نهاد، وزارتخانه، بیمارستان یا مجتمع درمانی، پرستار یا پرستارانی را به عنوان پرستار نمونه معرفی می کنند و بنا به رسم مالوف و نانوشته کشورمان، پرستاران را با کوله بار مشکلات حرفه ایی اشان تنها می گذارند؛ تا سال آینده و تنها برای یک روز، دوباره وجدان جمعی به خاطر آورد و با تقدیری و هدیه ایی مراسم را با اتمام برساند.

گویی این روزها در تاریخ، رویدادهای کشورمان تنها از این رو نهاده شده تا مسئولیت مسئولان، پاسخگویی آنان و توجه مردم به جای مداومت در طول سال به یک روز در سال محدود شود و این در حالی است که برخی چشم خود را بر روی جان فشانی ها، زحمات و ایثارگری های پرستاران بسته اند.

به مناسبت روز پرستار گفتگویی را با جمعی از پرستاران مجتمع آموزشی درمانی شهید محمدی بندرعباس ترتیب داده ام که در زیر می خوانید ما سخنان از دل برآمده پرستاران را روایتگریم، ما بازگو کننده سخنان جمعی هستیم که جایگاه و منزلتشان را خداوند ستوده، چه اینان جان و زندگی انسان را حفاظت می کنند : ” آنکه انسانی را نجات دهد گویی تمام بشریت را نجات داده است .”

در ابتدای این گفتگو که هیچ کدام از آنها حاضر به ذکر نام خود نشدند در بررسی شرایط کاری پرستاران نسبت تعداد پرستاران به بیماران را جویا شدیم، یکی از پرستاران شرکت کننده در این گفتگو در این باره گفت: مجموع آمار نشان می دهد که کشور به 250 هزار پرستار نیازدارد ولی در حال حاضر 100 هزار پرستار در کل کشور وجود دارد یعنی 150 هزار پرستار کم داریم؛در نتیجه باید تمام پرستاران شاغل این کمبود را به نوعی جبران کنند و این میزان کمبود پرستار و فشار ناشی از آن را دیگر پرستاران تحمل می کنند.

یکی دیگر از پرستاران گفت: تعداد بیمارانی که یک پرستار موظف به مراقبت از آنان است در هر بخش متفاوت است در بعضی از بخش ها در شیفت های عصر و شب به ازاء چهل بیمار، 2 پرستار وجود دارد و گاه پیش می آید که از مجموع این 20 بیماری که پرستار شیفت عصر و شب مراقبت از آنان را به عهده دارد شش بیمار تازه از اطاق عمل به بخش منتقل شده اند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

این پرستار مرکز آموزشی شهید محمدی بندرعباس گفت: از سوی دیگر تعداد پرستار و بیمار بستگی به سیستم ارائه مراقبت دارد که در هر بخش با بخش دیگر متفاوت است ولی امروز به دلیل کمبود پرستار یک بخش که نیاز به چهار پرستار دارد با دو پرستار اداره می شود و این وضعیت به طور خاص بر پرستار فشار می آورد، چون وجدان کاری و انسانی پرستار اجازه نمی دهد که کیفیت کار را کاهش دهد.

وی ادامه داد: داروهای بیماران، تحویل گرفتن بیمار از اطاق عمل و بررسی علائم حیاتی اش، تعویض پانسمان، نظارت بر کل بخش، وسایل، آمد و رفت ها و مشکلاتی که این میان پیش می آید، اینها کارهایی است که یک پرستار انجام می دهد؛ همه اینها سبب می شود که فشار مضاعف بر پرستار وارد آید و وقتی پرستار محل کارش را ترک می کند کاملا تخلیه انرژی شود چراکه تمام انرژی و توانش را برای حرفه اش صرف کرده است و برای رسیدگی به خانه و زندگی اش انرژی ندارد.

این پرستار بیمارستان شهید محمدی بندرعباس گفت: پرستاران هیچگاه از کارشان کم نمی کنند ولی این وضعیت نابرابر تعداد پرستار و بیمار که به هیچ وجه قابل توجیه نیست در هیچ جا لحاظ نمی شود.

پرستار دیگری در خصوص مشکلات حرفه ایی پرستاران گفت: همه ما به نوعی دچار بیماری های خاص هستیم اصلاً بیایند آمار بگیرند که چند نفر از پرستاران خانم مبتلا به دردهای مفصلی اعم از زانو درد و دردهای کمر هستند و این آمار را با آمار مشابه بین حرفه های دیگر مقایسه کنند.

وی ادامه داد: این موضوع را مثلاً با خانم های کارمند مقایسه کنند که این مشکل خاص پرستاران پر سابقه نیست، تمام پرستارانی که حتی سابقه کار آنها بین 5 تا 15 سال است دچار این مشکل هستند.

این پرستار مرکز آموزشی درمانی شهید محمدی بندرعباس اضافه کرد: امروزه وضعیت بخش ها با سالهای گذشته قابل مقایسه نیست رشد جمعیت، انواع بیماری های مختلف که گاه شدیدتر، ناشناخته تر و حتی خطرناکترند، به عنوان مثال تا چند سال پیش ایدز و یا هپاتیت وجود نداشت ولی الان یک مشکل عمده است.

این پرستار، تعداد زیاد بیمار، فشار کاری زیاد، کمبود پرسنل و کمی حقوق را از دیگر مشکلات پرستاران عنوان کرد که با توجه به سطح بالای تورم و گرانی، توازنی میان در آمد پرستاران و مخارج آنها وجود ندارد به خصوص مشکلات آقایان این حرفه زیاد است آنها اصلاً خانواده شان را نمی توانند ببینند این مسائل به لحاظ کمی و کیفی باعث استرس می شود و شرایط را برای پرستار مشکل می کند.

هدیه روز زن به ما تعلق نمی گیرد

پرستار سخت کوش دیگری درباره مطالبات و انتظارات پرستاران گفت: مطالبات و انتظارات پرستاران در مقایسه با امتیازات کارمندان دیگر ارگان ها روشن می شود، اگر پرستاران را با فارغ التحصیلان رشته های دیگر که گاه رشته تحصیلی آنها آسان تر بوده و مسئولیت پرستاران را هم ندارند یعنی به طور مستقیم با جان مردم در تماس نیستند، در مواجهه با بیماران عفونی و در معرض خطر ابتلا به این بیماریها قرار ندارند، سیستم ایمنی بدنشان از پرستاران قوی تر است.

وی اضافه کرد: سیستم ایمنی بدن پرستاران در تماس با بیماران مختلف مبتلا به هپاتیتC، هپاتیتS، ،HIV به طور طبیعی کاهش می یابد، مقایسه کنیم، می بینیم که پرستاران علیرغم کار سخت و پرخطر از امکانات و امتیازات کمتری نسبت به آنها برخوردارند .

این پرستار در ادامه افزود: ولی کاش حداقل برای پرستاران انگیزه ایجاد می کردند؛ هدیه روز زن به ما تعلق نمی گیرد حتی دریغ از یک کارت تبریک برای این روز و یا هدیه روز پرستار را که به صورت اقساط به پرستاران می دهند.

این پرستار بیمارستان شهید محمدی گفت: این موارد بدان معناست که هنوز جایگاه واقعی پرستار شناخته نشده است، اینها برای پرستار انگیزه ایجاد می کند ولی نهادهای مسئول از این امر غافل اند خدمات، تسهیلات، بن های غیر نقدی و نقدی که به پرستاران اعطا می شود واقعاً در مقایسه با اینکه این افراد کارشناسان حرفه و رشته خود هستند بسیار اندک است.

اهمیت کار پرستاران کمتر از کار پزشکان نیست

شغل پرستاری در کشورهای خارجی پرستاری پس از کار معدن جزء سخت ترین مشاغل است و به دلیل سختی و حساسیت کار، بالاترین پایه حقوقی را دارا هستند درحالی که خطرپذیری این شغل بسیار بالاست.

وی خاطرشان کرد: پرستاران حتی در مقایسه با پزشکان مدت زمان بیشتری را با بیمار سپری می کنند، اهمیت کار پرستاری اگر بیشتر از اهمیت کار پزشکی نباشد کمتر نیست این سخن را گاهی ما از زبان بیماران می شنویم.

تفاوت در آمدی پرستاران با پزشکان خیلی زیاد است از زمانی هم که سیستم کارانه ایی در بیمارستان معمول شده، زحمت پرستاران چندین برابر شده، ولی در عمل در آمد حاصل از بیمارستان 70 درصد به پزشکان و 30 درصد به کلیه کادر بیمارستان اعم از پرستاری، اداری و خدمات تخصیص می یابد.

پرستاران شرکت کننده در این گفتگو در باره ویژگی ها و شرایط سخت کارشان نیز گفتند: وقتی یک شغل، شغل سخت به حساب می آید باید امتیازاتی برای آن قائل شوند یک پرستار مثل کارمند نیست. شیفت شب و شیفت های تعطیل دارد، این نوع ساعات کاری عوارض و لطماتی را در زندگی پرستار بر جای می گذارد.

از بیمه آسیب های حرفه ایی برخوردار نیستیم

بیمه آسیب های حرفه ایی برخوردار نیست یکی از این پرستاران گفت: پرستاران در معرض آسیب های جدی هستند، گسترش بیماری های حاد نظیرHIV  و انواع هپاتیت و لزوم مراقبت از آنان سبب شده که برخی از پرستاران در حین مراقبت با ورود سرسوزن آلوده به دستشان مبتلا به این بیماری شوند.

به گفته وی؛ یک دانشجوی پرستاری و یکی از پرستاران در حال حاضر درگیر چنین مشکلی هستند اما متاسفانه  به رغم تمام این خطرات و آسیب های مهلک، پرستاری که در حین کار به چنین بیماری هایی مبتلا می شود از بیمه آسیب های حرفه ایی برخوردار نیست.

 اگر یک کارگر درحین کار دچار آسیب دیدگی و یا قطع عضو شود بیمه خسارت وارده به کارگر را جبران می کند ولی اگر پرستار در حین پرستاری از یک بیمار دچاردیسک کمر و یا آسیب های جدی تر شود خسارات وارده از سوی هیچ شرکت بیمه و یا وزارتخانه تابعه جبران نمی شود باید مسئولان با ایجاد تسهیلاتی پرستار را در این کار سخت حمایت کنند ولی این حمایت ها وجود ندارد.

یکی از پرستار خانوم در این گفتگو در باره تبعات فقدان حمایت حرفه ایی از پرستاران بیان کرد: در نهایت پرستار در برابر فشارهای کاری و تاثیرات آن بر زندگی به ناچار کار را رها می کند و خانه نشین می شود در حالی که پرستاری که مدارج دانشگاهی را طی کرده هزینه ایی را برای تحصیل صرف کرده است، حالا از سیستم فعال جامعه جدا شده و خانه نشین می شود.

تفاوت های واضح فرصت های آموزشی بین پرستاران و پزشکان

یکی از پرستاران حق کارشناسی و نادیده گرفتن آن را یکی دیگر از مشکلات پرستاران دانست و گفت: چطور یک پرستار کارشناس نیست مگر پرستار کار کارشناسی انجام نمی دهد یک گروه فاقد تخصص بیاورند که جای ما کار کنند تا مشخص شود که آیا این شغل نیاز به افراد حرفه ایی و کارشناس دارد یا خیر؟

وی افزود: وعده می دهند که پرستار کارشناس محسوب شده و به زودی احکام آنها ابلاغ می شود ولی همه اینها در حد وعده باقی مانده است .

یکی دیگر از پرستاران خانم شرکت کننده دراین گفتگو یکی از موارد تبعیض میان کادر درمان را چنین ذکر کرد: تفاوتی واضحی میان فرصت های آموزشی پرستاران و پزشکان است هر ساله به چندین پزشک فرصت های مطالعات کوتاه مدت و بلند مدت می دهند اما باید پرسید چند در صد از بودجه مطالعات – آموزشی وزارت بهداشت به پرستاران اختصاص می یابد؟ دلیل این مسئله چیست؟

وی افزود: سطح علم پزشکی در کشور ما، مقالات پژوهشی و تحقیقات در این رشته تفاوت چندانی با کشورهای اروپایی ندارد، ولی متاسفانه این پیشرفت در پزشکی قابل مقایسه با پرستاری نیست؛ حرفه پرستاری که مکمل پزشکی در بیمارستان است در زمینه فرصت های آموزشی و مطالعاتی مورد غفلت قرار گرفته است و این یکی از معضلات بسیار مهم است که باعث کاهش انگیزه و عقب ماندن سطح علمی پرستاران شده است.

یکی از پرستاران حاضر در این گفتگو همچنین در پاسخ به این سوال که چرا غالباً مردم از پرستاران ناراضی اند؟ گفت: از آنجایی که وظیفه پرستار شناخته شده نیست توقعات بیمار و یا همراهانش بی اندازه است و به شغل پرستار مربوط نیست.

رسانه ها شناخت کافی از حرفه پرستاری به جامعه انتقال دهند

وی افزود: مردم تمام مسائل جانبی بیمارستان را از ما مطالبه می کنند اگر محیط کثیف است، اگر تجهیزات کم است، اگر پزشک دیر می آید، اگر غذا مشکل دارد از چشم پرستار می بینند درحالیکه اگر کار خوب انجام گیرد بیمار از پرستار تشکر نمی کند و تنها پزشک را مسئول حسن انجام کار می داند در صورتی که در تمام مواقع بحرانی این پرستار است که فداکارانه در سرکار خود حاضر می شود.

وی همچنین به این مطلب اشاره کرد که در زمان انقلاب، در ایام جنگ، مواقع بحرانی زلزله، پرستار شیفت دوبل و یا 24 ساعت سرکار می آمد و هیچ توقع تقدیر و تشکر هم نداشت.

وی در ادامه افزود: رسانه ها باید درباره حرفه پرستاری اطلاعات کسب کنند و صرفاً در روز پرستار با این قشر همراه نشوند باید به طور مداوم مسائل مطرح شود و رسانه ها مسائل و مشکلات پرستاران را درک و پی گیری کنند و شناخت کافی از حرفه پرستاری به جامعه انتقال دهند.

این پرستار بیمارستان شهید محمدی بندرعباس گفت: ما پرستاران نیازمند ترحم جامعه نیستیم ما می خواهیم واقعیت حرفه ایی ما مطرح و بررسی شود نه اینکه از پرستار یک داستان اشک آلود بسازند.

پرستاران در ادامه این گفتگو در پساخ به این سوال که اگر دوباره به سالهای انتخاب رشته بازگردید آیا باز هم رشته پرستاری را انتخاب می کنید؟ همه خانم های شرکت کننده در این گفتگو بی درنگ به این سوال جواب مثبت دادند و علت این پاسخ را چنین بیان کردند: ما به این شغل علاقه داریم و آن چیزی که ما را در این شغل نگه داشته همین علاقه است یعنی کارمان را دوست داریم و احساس می کنیم در این شغل مفیدیم.

جمله پایانی پرستاران: با شرایط  فعلی که بر شمردیم ” ایثار و وجدان بیدار” . تعریف پرستار مشکل است ولی واقعاً در یک کلمه می توان پرستار را تجسم ایثار نامید چراکه یک پرستار از همه چیز در زندگی اش می گذرد اگر شما لحظه لحظه زندگی یک پرستار را نگاه کنید می بینید زمانی نبوده که او از خود، خانواده، استراحت و لذات زندگی نگذرد